1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Versnellingsbak 5 vs 6 versnellingen

Discussie in 'Performance' gestart door Focusbeer, 7 jul 2023.

  1. Ik ben mij aan het oriënteren op een Focus Wagon 3
    Ik heb al een aantal voorbij zien komen op 2e hands sites maar het valt mij op dat de 1.6 16V Ti-VCT vaak(altijd?) geleverd is met 5 versnellingen. Terwijl de 1.0 ecoboost en de 1.6 ecoboost over het algemeen 6 versnellingen hebben.

    Ga je de 6e versnelling missen op een T-VCT? of maakt deze motor b.v. bij 100km/h even veel toeren als een 1.0 /1.6 in zijn 6 ?

    Kunnen jullie doorgeven hoeveel toeren je rijd bij 100km/h en 130km/h? Ik ben benieuwd naar het verschil.
     
  2. De EcoBoost motoren maken naar verhouding wat meer toeren, voor zover ik heb begrepen.
    Dan is een extra versnelling als overdrive wel zo prettig.
    Sowieso, ook al zouden de toerentallen gelijk blijven, een extra versnelling betekent gewoon op lagere toeren kunnen rijden bij dit soort auto’s, dus lager verbruik.

    Edit: qua toerentallen durf ik zo niet te zeggen wat mijn 1.0 C-Max doet.
     
  3. De EcoBoost motoren draaien minder toeren dan de oude atmosferische 1.6.
     
    Fridge vindt dit leuk.
  4. Misschien wat vreemd opgeschreven.
    Wat ik bedoelde, is dat de EcoBoost motoren als relatief kleine motoren, met een gelijke versnellingsbak, hoger in de toeren zouden zitten. Tenminste, zo heb ik het begrepen.

    Hoe dan ook, een extra versnelling is tegenwoordig vrijwel standaard, de meeste auto’s in dit segment hebben inmiddels een zesbak, zodat ze aan de bij ontwikkeling geldende euronorm voldoen.
     
  5. Met een gelijke versnellingsbak draait elke motor hetzelfde toerental ;)
    Een Ecoboost heeft andere verhoudingen omdat deze motoren en hoger koppel bij een lager toerental hebben een dus met wat lagere toerentallen kunnen draaien.
     
    Fridge vindt dit leuk.
  6. De EcoBoost 1.0 3-cil was er in 2 uitvoeringen toen:
    - 100Pk met 5 versnellingen
    - 125Pk met 6 versnellingen

    De EcoBoost 1.6 4-cil was er in 150 en 182Pk, beide 6 versnellingen

    Meeste verkiezen bij de 1.0 voor de 125Pk, vanwege net dat meer vermogen en de 6de versnellingen. Heb er geen gegevens van, maar vermoed dat de 6de versnelling ruiniger (minder toeren) rijdt op hogere snelheden (snelwegen) dan de 5 bak van de 100Pk versie.
     
  7. https://www.blocklayer.com/rpm-gear

    Hier kun je de gegevens invoeren en zien hoeveel toeren de motor maakt bij welke snelheid.

    Screenshot_20230708_075553_Firefox.jpg
    Screenshot_20230708_075703_Firefox.jpg
     
    Dave130R en gerardTDCI vinden dit leuk.
  8. Zie hierbij de verschillen in snelheid tussen de verschillende Focus MK3 motortypes bij 3000 RPM:

    1.6 TI-VCT 85 / 105 / 125 PK met IB5 transmissie met 5-versnellingen:
    3000 RPM in 5e versnelling = 113,18 KM/H
    Toerental bij 100 KM/H in 5e versnelling = 2650 RPM

    1.0 ECOboost 100 PK met IB5 transmissie met 5-versnellingen:
    3000 RPM in 5e versnelling = 132,42 KM/H
    Toerental bij 100 KM/H in 5e versnelling = 2265 RPM

    1.0 ECOboost 125 PK met B6 transmissie met 6-versnellingen:
    3000 RPM in 6e versnelling = 130,27 KM/H
    Toerental bij 100 KM/H in 6e versnelling = 2302 RPM

    1.6 ECOboost 150 / 182 PK met B6 transmissie met 6-versnellingen:
    3000 RPM in 6e versnelling = 138,55 KM/H
    Toerental bij 100 KM/H in 6e versnelling = 2165 RPM

    Dit is gebaseerd op de gegevens uit Etis.
     
    gerardTDCI, Focusbeer, Fridge en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Precies 2.0duratec reed ik 3000rpm 120kmh.
    Nu 2500rpm 120kmh.

    Op de 1.6ti-vct, de rede dat het 5bak is en geen 6 is ouur omdat motor minder koppel heeft doordat het geen turbo heeft.
    Dan zou de motor moeite hebben met 120kmh en is de 500rpm hoger toerental juist fijner om mee te rijden
     
  10. #10 Torxbit, 8 jul 2023
    Laatst bewerkt: 8 jul 2023
    Simpel gezegd, het scheelt naar mijn mening een flinke bak herrie op de snelwegen. Beter een Ecoboost met B6 (of 6MX65 bij 1.0 vanaf mk4) bak dan een vorige generatie blok met de oude IB5 bak.

    Met de zesbak kun je 'normaal' een gesprek voeren bij 130km/u, laat ik het zo zeggen.
     
  11. Ook met de 5 bak kan je bij 150 ook normaal een gesprek voeren.
     
    GewoonD vindt dit leuk.
  12. Kom zelf uit een viercilinder 1.8 mk2.5 met IB5 en het verschil naar een Ecoboost met zesbak (mk4) is aanzienlijk te noemen. Ligt mogelijk natuurlijk ook aan isolatie... Maar toch. Minder toeren is meestal minder herrie.

    Welk blok hangt achter jouw vijfbak? De Ecoboost of de 1.6 Ti-VCT?
     
  13. 1.0 getuned naar 145 pk
     
  14. Bedankt voor de reactie allemaal. Wat fijn een lekker actief forum.

    Ik wist eigenlijk helemaal niet dat een TI-VCT geen turbo had. Opzich minder onderdelen om je druk over te maken wat stuk kan gaan maar ik lees dat het TI-VCT systeem ook wel eens defect kan raken. Alleen als ik de kosten van onderdelen bekijk valt dat wel mee. (manuren kosten weet ik natuurlijk niet, hoop dan men er gemakkelijk bij kan en niet het complete motorblok eruit hoeft te lepelen.)

    Maar een 6e versnelling heeft nu wel sterk mijn voorkeur. Helaas staan er 2 interessante 1.6 TI-VCT bij mij om de hoek voor een acceptabele prijs... Dus ik moet echt even goed nadenken wat ik wil.
    Proefritje is natuurlijk sowieso een goede optie om te kijken hoe ik het ervaar. Mag hopen dat het wat stiller is dan mijn huidige vw polo.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Proefrit is het beste zodat je zelf kan ervaren
     
  16. Kan jij nog in Ford Etis komen dan?
     
  17. De 1.6 TI-VCT is wel geleverd met een 6-bak DCT automaat, Draai in z'n 6 ongeveer evenveel toeren als een 5-bak. (Final drive ratio 4.75:1).
     

Deel Deze Pagina