1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vermogen verlies

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ren3, 10 jun 2023.

  1. Goedemorgen,

    We zijn gisteren vertrokken met de caravan achter de auto , vanuit het noorden naar Zoeterwoude, wat me al snel opmerkte is dat de auto moeite heeft met het trekken van de caravan (lichtgewicht caravan) waar we anders met gemak om een caravan heen gingen lukte dat nu niet, op een gegeven moment de auto uit gedaan en opnieuw aangedaan bleek het wel weer te lukken alleen was dat van korte duur, dus paar keer aan uit gehad tijdens de rit , wat me opviel dat als ik de auto in hoge toeren hou er weinig aan de hand is maar zodra de auto in versnelling 5 staat en er versneld moet worden dan zakt ie helemaal weg, ik denk dat er iets met de turbo is iemand een idee? Auto is een 1.0 ecoboost 2013 ,
     
  2. Met dezelfde caravan eerder nooit problemen gehad?
    Zonder caravan merk je niets bijzonders?
     
  3. Nee niet eerder deze problemen gehad, zometeen proberen we even een stuk snelweg hou je op de hoogte, wel vreemd dat het vermogen na opnieuw starten weer terug is en na een tijdje zwaarder trekken weer wegvalt, info volgt
     
  4. #4 Martin123t, 10 jun 2023
    Laatst bewerkt: 10 jun 2023
    Is het oliepeil in orde? Het zou kunnen dat de 'wastegate' van de turbo niet goed wordt bediend, dit gebeurt d.m.v. vacuum. Bepaalde membranen zijn aan veroudering onderhevig. Een bekend voorbeeld is de 'recirc valve' die voor op de turbo zit en het terugslagklepje op de vacuumpomp. Zie onderstaande filmpje.

    Bovenstaande is natuurlijk een wilde gok, maar ik zou dit als eerste (laten) controleren.

    EDIT: Ik zie dat je ooit een topic bent gestart m.b.t. het bekende distributieprobleem. Motor zou helemaal uit elkaar zijn geweest. Betreft dit dezelfde auto/motor?
     
    ren3 vindt dit leuk.
  5. Bedankt voor je bericht, ja dat klopt om daar even terug op te komen , motor is toen compleet gereviseerd, nokken kleppen en riem en waterpomp alles inwendig vervangen, daarna altijd probleemloos gereden, div keren buitenland met vouwwagen en caravan, ik ga even het filmpje bestuderen en anders word het toch een ritje garage , net een stuk op de snelweg gereden geen problemen .. hou je op de hoogte
     
  6. Is de trekhaak origineel/fabrieksaf geplaatst? Eerste wat mij te binnen schiet is namelijk dat er een extra koeler op de radiateur van de intercooler zou moeten worden geplaatst bij veel 1.0 EcoBoost blokken, juist om vermogensverlies tijdens zware belasting te voorkomen.
    Zeker nu met dat warme weer, en zware belasting, kan ik me voorstellen dat de lucht die bij je brandstof komt te warm is, en dus minder zuurstof bevat, dus minder power.
     
    M.Blaak en meeder vinden dit leuk.
  7. Ja die is fabrieksaf gemonteerd, momenteel nog op de camping vanmiddag weer terug naar huis, ben benieuwd hoe hij zich houd met de warmte,, heb dit probleem ook nog
    Niet eerder gehad . We zijn wel vaker naar de warmte toe gereden met de caravan erachter altijd probleemloos.
     
    Paul_U vindt dit leuk.
  8. ZIt er nog genoeg koelvloeistof in? Misschien is er ergnes een lek?
     
  9. Heb toevallig gisteren gevuld tot min, zat een cm onder het streepje, laatste x bijgevuld is al een hele tijd geleden maar dan is het nog maar minimaal wat er bijgevuld is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Ik zou iets meer bijvullen, met dit warme weer en de caravan wil je geen warmloper krijge. Maar beangrijkste is dus geen lek dat is dan weer een pluspunt.
     
  11. De auto rijdt dus goed, alleen met de caravan mis je power! Het lijkt mij dat de turbo niet voldoende levert. In een gunstig geval is er iets met het vacuumgebeuren onder de kap. Persoonlijk zou ik dat als eerste controleren. Ik wens je een goede terugreis.
     
    ren3 vindt dit leuk.
  12. Verschil tussen min-max is niet groot maar ik zou hem tot de max aanvullen.
    Weet niet hoe laat hij stond?

    Zal los staan van het vermogen, maar toch.

    Andere ingeving, lekt de intercooler of een slang daarvan nergens?
    Dat kost je ook vermogen en zeker met dit weer en gewicht erachter voel je dat duidelijk.
     
  13. Ik verdenk, wat eerder ook genoemd is, een membraam van de turbo. Iets vacuüm gerelateerd dus. Of dat membraam bij recirculatie klep of die terugslagklep.
     
  14. Dat kleintje bij de pomp is met 1 torx bout te controleren.
    Had hier uit voorzorg een andere besteld en tijdens het wisselen brak de oude in 2 stukken. Membraan was nog goed en al het plastic broos geworden.
    Nummer 2 zit voorop het blok en is iets meer werk om los te krijgen om te bekijken.
    Beide luchtmassameters reinigen kan ook helpen.
    Ik had bij de 1.0 van mijn vriendin alles met vacuüm nagelopen en uiteindelijk gaf een goed gereinigde sensor juist hét verschil.
     
    ren3, Edgar Focus en M.Blaak vinden dit leuk.
  15. Ben inmiddels halverwege 3x uit gehad ivm verlies, is niet te doen als je met 75 80 in de 4 plankgas moet rijden, als ik de auto met de turbo werkend in de 4 hou rond de 3000 toeten, snelheid 90 95 hou is er niks aan de hand , maar zodra ik naar de 5 ga en hij een beetje een heuvel op moet voel je gewoon het vermogen wegnemen , verbruik is trouwens ook bizar hoog maarja, ik ga thuis of morgen als de auto weer is afgekoeld even checken
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Voordat ik de boel uitelkaar ga halen wol ik eigenlijk eerst zo’n circulatie klep voor handen hebben, moet ik nog ergens op letten bij aankoop , aftermarket of oem , maakt dat nog wat uit ? Bedankt igg
     
  17. Weet je toevallig waar je dit hebt besteld?
    Ik heb gekeken op Google maar alles wat ik ervoor krijg is aliexpress of eBay, en dat vertrouw ik niet echt..
    bedankt alvast
     
  18. Ik had die van mij via eBay besteld.
    Kwam vanuit Engeland.

    Bestel daar wel vaker spullen en tot nu toe komt het altijd netjes aan.
     
  19. Bedankt voor je bericht, heb hem inmiddels
    Besteld via eBay, zodra die binnen is dan kom ik weer even met een update
     
  20. Ik begrijp dat je dit onderdeel wilt hebben voordat je gaat sleutelen. Het zou kunnen dat dit onderdeel de boosdoener is, maar dat is natuurlijk niet zeker. Betreft de storing alleen vermogensverlies en heb je verder helemaal geen problemen? Persoonlijk zou ik in eerste instantie diagnose stellen, beginnende met een simpele vacuümmeter; zoals in onderstaand filmpje. Ik deel het maar even, ik vond het begin wel interessant met betrekking tot het vacuümgedeelte van de 1.0 ECOboost.
     
    ren3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina