1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Vermogen valt weg bij optrekken

Discussie in 'Performance' gestart door crocky, 11 apr 2012.

  1. Hey,

    Ik heb 3 maanden geleden een ford focus mkII 1.6 Tdci 90 pk aangekocht. Ik heb de focus zaterdag eens op een testbank laten testen en de bekomen grafiek zag er alles behalve goed uit. De garagist heeft de motor uitgelezen maar vindt geen errors, ook de software is up to date. Is iemand dit probleem al eens tegengekomen of hebben jullie een idee wat er voor dit probleem kan zorgen?

    [​IMG]


    Alvast bedankt
     
  2. Ik heb het nog nooit gemerkt. Maar ik kom ook nooit bij de 3000 toeren :oops:


    Gerco.
     
  3. Is er geen slang los of kapot van je turbo wastegate?
    Te hoge turbodruk kan dit resultaat opleveren.
    Ter beveiliging wordt de motor geknepen.
    Verder heeft deze motor een luchtmassameter als ik het goed heb.
    Deze doet misschien ook niet meer zo goed mee.
     
  4. #4 crocky, 12 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 apr 2012
    Ik ben samen met mijn garagist gaan rijden terwijl hij via officiële software van Ford de turbo enzovoort controleerde. Hij zag hierbij niks raars dus ik twijfel dat er een probleem is met de turbo. Ook de luchtmassameter gaf geen error tijdens de uitlezing.
     
  5. Dat kun je ook niet zo snel uitlezen. Bij het chippen van mijn focus waren er ook geen fouten maar de LMM was wel versleten. Oftewel haal de LMM los en link eens goed of het spiraaltje nog goed is. Niet verkoold. En tijdens de testbank kwam op dat moment een zwarte pluimen eruit? (Met de dip)
     
  6. +1. Controleer je turbobuis eens op lekkage.
     
  7. Juist ja: 'Hij' ;)

    Als je het nu echt niet kan vinden, moet je je roetfilter eens laten demonteren en reinigen/vervangen.
     
  8. Waar lag het volgens hem dan wel aan? Het blok is inmiddels ruim 8 jaar (c-max) geleden geintroduceerd bij Ford. Dan mag je toch verwachten dat een Ford monteur de haken en ogen plus de werking van het blok wel kent. Mij lijkt het vrij aannemelijk dat het een vacuumprobleem is (een lek, de regelklep, etc). Anders misschien de egr, mocht er een roetfilter opzitten dan is dit per definitie eenje die later gemonteerd is deze filter willen ook vrij snel verstopt raken.
     
  9. Om te proberen kan je ook de stekker van de luchtmassameter los koppelen dan gaan rijden en dan voel je snel genoeg of de auto beter, minder goed of hetzelfde rijdt.

    is er geen verschil dan is de luchtmassameter waarschijnlijk versleten. is er wel verschil dan zal de luchtmassameter wel in order zijn.

    het wegvallen van het vermogen kan ook iets simpels maar vaak moeilijk te achterhalen vacuum slag zijn die geknikt zit, een scheurtje er in.

    dit geeft vaak problemen tussen de 1500 en 3500 toeren.
     
  10. Oké, bedankt voor jullie reacties!
     
  11. deze motor licht ook in de peugeot/citroen heel veel
    en in de hele tijd heb ik nog nooit een kapote lmm gezien
    wel storing ervan maar dat kwam omdat de vacuumklep van de turbo te lang bedient werdt zonder dat het aangestuurd werdt waardoor turbo druk te hoog werdt
    en voor de computer teveel lucht binnenkomt waardoor de software een probleem ziet met de lmm

    lmm doet zijn eigen reinigen door voor te gloeien
    hierdoor is hij elke keer schoon, luchtfilter zit er ook hiervoor voor

    je zou de meting gegevens moeten pakken en kijken welke waardes je ziet
    hierin moet je dus een waarde hebben waardoor hij dit probleem geeft

    verder hoe rijdt de wagen zelf, merk je het ook
     
  12. @Crocky; al eens bekeken of de turbobuis niet lekt? Dit was bij de Fofo II 1.6 TDCI van mijn neefje ook het geval. Deze toen vervangen, en de auto pakte weer lekker op.
     
  13. @Silver Baron aka marco; ja, de turbobuis is in orde.
     
  14. Egr klep kan ook rare klachten veroorzaken, zonder storingen in de PCM op te slaan.. vandaag nog gehad met eenzelfde motor..
     
  15. Ik was benieuwd of je al achter het probleem bent, ik heb namelijk een soortgelijk probleem. Met dezelfde motor.
     

Deel Deze Pagina