1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vermogen focus mk1 1.4

Discussie in 'Performance' gestart door fransb3, 12 mei 2012.

  1. #1 fransb3, 12 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mei 2012
    Ik heb 3 maanden geleden een Focus 1 wagon gekocht, 1.4 benzine - weinig km's in 11 jaar tijd (échte 75000km).
    Wagen is volgens mij gereden als een invalidekarretje. Sloom, hoog verbruik. Inmiddels al een beetje wakker gekregen. Gasklephuis handmatig gereinigd (was ernstig smerig), injectiereiniger toegevoegd. Duidelijk veel reactiever nu. Verbruik gedaald naar wat te verwachten is.
    Benzine 1.4 motor lijkt een beetje krap voor deze wagen. Eerder heb ik Fiat gereden met 1.4 motor maar deze leek duidelijk meer vermogen te hebben (bouwjaar '95). Op invoegstrook op autoweg is het krap - 100 kmh is max. Fiesta ('04) met 1.4 van vriendin rijdt dan al bijna 130..... Is toch vrijwel zelfde motor (Fiesta heeft op papier 5pk meer, maar begin me af te vragen of deze gechiptuned is) en is maar 89 kg lichter (auto - vriendin iets minder ;-))
    Boven de 100 lijkt vermogen weer beetje terug te komen, bij lagere snelheden geen tekort.

    Iemand een idee wat hier aan de hand is? Normaal? Of lucht tekort? Bobine die het niet bij-beent? Er zitten zgan NGK bougies in (PTR5A-13) - zou daar een oorzaak kunnen liggen?
    Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!
     
  2. Was ik inderdaad al van plan binnenkort eens te doen. Hier op het forum ligt de nadruk bij het resultaat van een K&N inlegfilter echter vooral op het woord 'lijkt'.... Dus ik ben benieuwd...
     
  3. je hoeft 'm maar 1 keer aan te schaffen, daarna ken je hem gewoon reinigen. Dus nooit meer een nieuwe filter kopen.
     
  4. 1.4 is gewoon alles behalve snel, heb zelf de 1.4 hatch en is gewoon geen record breker. zuinig vind ik hem ook niet maar dat is dan ook weer meer de rijstijl, om toch een beetje vooruit te komen ga je hoger in toeren hangen wat dus betekend meer zuipen.

    ik zou persoonlijk nooit voor de 1.4 wagon gaan omdat ik weet dat de hatch al niet vooruit te branden is....

    komt nu een beetje over dat ik baal van de auto, dit is niet het geval hij rijdt prima alleen zal ik persoonlijk nooit meer voor een 1.4 gaan ;)
     
  5. Het vermogen van de 1.4 valt mij ook tegen. Maar tegelijk blijf ik het vreemd vinden dat een Fiesta 1.4 (weliswaar met dezelfde maar iets nieuwere motor) zoveel rapper is.
    Ik heb eigenlijk het idee dat de 1.4 van de Focus veel beter kán presteren maar dat er ergens een zwakke schakel in het geheel zit.

    Het verbruik hangt heel sterk af van je rijstijl, heb ik ondervonden.
    Snel optrekken hoeft niet te betekenen dat het verbruik veel hoger ligt, als je maar zo gauw het kan een zo hoog mogelijke versnelling gebruikt. Ik schakel vaak vanuit de 2 door naar de 4 of zelfs 5. Verbruik ligt tussen 1:13,3 en 1:13,9 (per tank gemeten).
     
  6. dan doe je het naar mijn mening wel goed, ik mag blij zijn met 1:10. Maar moet wel eerlijk zijn dat ik wel altijd aardig doortrap :)
     
  7. ik zou ook blij zijn met je 1:13 hoor, in het begin reden wij er 1:11,7 mee en nu zitten we op 1:12,4. En wat Jeroen zegt, als je hem iets hoger door laat lopen per versnelling is die al een stukje rapper, als ik wil kan ik op een invoegstrook toch al wel de gewenste snelheid halen.
     
  8. bij een gemiddelde invoegstrook kom ik er met 120 wel inzetten tenzij je jan *** voor je hebt zitten die er met 50 km/h in wil gaan, vervolgens zit ik dan ook met een probleem omdat een 1.4 niet in en paar seconden op de min snelheid van 80 km/h zit
     
  9. Het verbruik van 1:13 haalde ik niet toen het een stuk kouder was - en ook niet met alleen stadsritten. Maar verbruik daalt echt aanzienlijk als je snel optrekt en na accelereren zsm naar hoogste versnelling gaat. Grootste trekkracht ligt boven de 3000 toeren, en als je die snel bereikt in de een en twee, hoef je maar kort de kolk in je tank te horen...;-) Bij gebrek aan boordcomputer heb ik een Scangauge aangeschaft die informatie geeft over verbruik, en dan is duidelijk te zien dat buiten autowegen de derde versnelling vaak beter te vermijden is, behalve natuurlijk wanneer je zsm op 100 moet zitten, dan heb je de drie wel degelijk nodig.

    Het grootste probleem is de acceleratie boven de 70kmh - daar zit echt een dip waardoor invoegen met meer dan 100kmh maar moeilijk lukt - en dat is niet fijn. Moet toch anders kunnen...
     
  10. Ja het goedkoopste is een inlegfilter van K&N of green ofzo. Je kan ook gaan voor een K7N 57i pakket. Ik zit zelf te kijken om een cold air intake te maken en dus een buis richting de bumper te maken zodat het openluchtfilter direct achter de bumper komt. Dit is denk ik het best haalbare voor je luchtinlaat, wat ook nog leuk te betalen is.

    Ik heb mij laten vertellen dat chippen niet aan te raden is, je krijg er dan hooguit 6 a 7 pk meer uit en erg goedkoop is het niet. Zover ik weet is er niet heel veel meer uit te halen uit de 1.4
     
  11. denk dat je dan toch beter het 1 en ander met de uitlaat moet gaan doen....maar als je dat gaat doen kan je beter voor de 1.6 of hoger gaan kijken ivm de kosten ;)
     
  12. Zit de juiste olie ìn de motor? Mijn vorige Focus, een 1.6, was ook niet vooruit te branden. Na een beurt waarbij er nieuwe bougies en de juiste spec olie ìn zijn gegaan. Leek het een hele andere auto.
    Daarnaast is een K&N filter echt een aanrader. De motor pak veel makkelijker op bij lage toeren.

    Daarnaast zijn er nog een aantal makkelijke manieren om het verbruik te drukken.
    Houd de banden op spanning. En de auto + kofferbak zo leeg mogelijk.
     

Deel Deze Pagina