1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verlagingsveren

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Dave Slobbe, 21 jan 2017.

  1. Hey goede dag allemaal,

    Ik heb een ford focus wagon uit september 2012.
    Dit gaat om de 1.0 3 cilinder met 101 pk.
    Nu heb ik vorige jaar de begrenser van 101 naar 125 pk er uit laten halen en toen gechipt naar 148 pk.
    Dit werk prima alleen het onderstel is hier niet voor gebouwd.
    Nu wil ik hem verlagen om wat meer stabiliteit te krijgen met verlagingsveren om niet heel veel comfort te verliezen.
    Mijn vraag is ik wil 40/50mm zakken, maar eibach en wolf verkopen deze niet voor mijn wagon.
    Wel voor de sedan/hatchback passen deze niet gewoon onder die van mij?
    Ik snap dat ze er van uit gaan dat mijne meer gewicht moet kunnen dragen maar ik rijdt er nooit afgeladen mee.

    Ik hoop dat hier iemand ervaring mee heeft en dat wilt delen

    Groetjes Dave Slobbe.
     
  2. Geen antwoord op je vraag maar ik zou wel graag meer willen weten over de begrenzer 101>125 pk ?
    Bij mijn weten zijn er best wat hardware matige verschillen tussen deze blokken.

    Hoe en waar heb je dat laten doen?
     
  3. De 100 pk heeft een andere turbo en versnellingsbak dan de 125 pk (toch?), dus welke begrenzer heb je het dan over ?
     
  4. Mij is verteld dat ze mechanisch exact het zelfde zijn.
    Alleen de 125 heeft een 6 bak en ik een 5 bak.
    Hij zij tegen mij dat hij de begrenser er uit haalt en dan de chiptuning van de 125 pk er op gooit naar 148 stage 1.
    En als hij liegt lieg ik ook maar de auto veranderd aan alle kanten.
    Met de 101 pk voel je dat hij begrensd is tussen de 4 en 5000 toeren.
    En van 0 naar 100 gaat met gemak onder de 9 sec in plaats van 12.6 en de top snelheid van 186 naar 210+ verder niet getest.
     
  5. Wow broodje aap hebben ze er dus ook bij verkocht...
    Maar goed je verlaging; alles meer dan 35mm zou ik je ook andere dempers aanraden. Wat voor maat wielen heb je eronder en met welke banden?
     
  6. 18 inch 225/40
     
  7. #7 jjonkie, 21 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jan 2017
    Klopt de 100 pk is inderdaad geknepen en dat voel je ook. Hij is prima te tunen maar het probleem zit in de versnellingsbak. Deze kan het koppel niet aan.

    Er is over het forum meer over te vinden, ik zal het even opzoeken.

    EDIT:

    o.a. hieerrrr http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=46376
     
  8. Welkom Dave! Waar is hij getuned als ik vragen mag?
     
  9. En volgens mij verkopen ze alleen maar 25 mm voor mijn auto.
    En dat vind ik eigenlijk te weinig.
    35 mm zal ik ook wel prima vinden.
    Maar die hebben alleen voor de sedan/hatchback.
     

  10. De 125 PK versie van de 1.0 ECOboost is op een aantal punten wezenlijk verschillend van de 100 PK versie. Zo heeft de 125 PK versie onder andere een andere turbo en cilinderkop.

    Het verschil tussen beide versies zit bij de 1.0 ECOboost dus niet alleen in de software. Het is dus ook niet mogelijk om de 100 PK versie te voorzien van de originele 125 PK software.


    Daarnaast zit je bij de 100 PK versie van de 1.0 ook met de beperkingen van de versnellingsbak. De 1.0 ECOboost 100 PK heeft de Getrag/Ford IB5 bak (Getrag type 5MTT170). Deze versnellingsbak kan volgens de specificaties een maximaal koppel van 170 Nm aan. Standaard heeft de 1.0 ECOboost 100 PK al 170 Nm wat feitelijk dus al de grenswaarde van de versnellingsbak is. Mogelijk is dit ook de reden dat de 100 PK versie in tegenstelling tot de 125 PK versie geen overboost functie heeft waarbij het koppel tijdelijk stijgt.

    De 125 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft daarentegen de Getrag/Ford B6 versnellingsbak (Getrag type 6MTT250). Deze versnellingsbak kan volgens de specificaties een maximaal koppel van 280 Nm aan. Dit is dus een wezenlijk verschil t.o.v. de IB5 versnellingsbak.

    Door de technische verschillen en de beperkingen van de IB5 versnellingsbak is de 125 PK versie van de 1.0 ECOboost meer geschikt voor chiptuning als de 100 PK versie.



    Persoonlijk vind ik 148 PK (en ongetwijfeld het nodige extra koppel) na chiptuning zeer veel voor de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost. Dit gaan de koppeling en versnellingsbak niet leuk vinden (begin maar vast met sparen). Een tuner welke aangeeft dat er geen technische verschillen tussen de 100 PK en 125 PK versie zijn zou ik persoonlijk met een grote boog omheen lopen.




    Wat verlaging betreft zou ik voor een set Eibach Pro-Kit verlagingsveren gaan. Ik heb deze zelf ook en kan niet anders zeggen dan dat ik hier zeer tevreden over ben. Bij de Eibach Pro-Kit veren voor de Focus 3 geeft Eibach een verlaging op van 25 mm. Mijn ervaring is echter dat de verlaging in de praktijk meer is als Eibach opgeeft. Zo is mijn auto na verlaging rondom ruim 35 mm lager komen te liggen.

    Wanneer je nog lager wil is het niet aan te raden om dit met alleen veren te doen. Het is dan aan te raden om naast de veren ook kortere schokdempers of eventueel een verstelbare schroefset te monteren.

    De veren van de hatchback/sedan zijn niet geschikt voor de Wagon. De Wagon heeft een andere achterwielophanging als de hatchback/sedan.
     
  11. Oké bedankt voor je antwoord!!
    Nu ff twijfelen of ik die eibach ga bestellen.

    Gelukkig ben ik geen racer en heb het alleen gedaan omdat ik me kapot ergerde toen hij nog 101 pk was.
    ik zal thuis eens kijken waar ik geweest ben om hem te chippen.
    En ik hoop dat de bak het nog ff vol houd.
     
  12. Vraag me af of deze auto wel op de bank is geweest ter bevestiging dat hij zoveel vermogen heeft :P
     
  13. Oké bedankt voor je antwoord!!
    Nu ff twijfelen of ik die eibach ga bestellen.

    Gelukkig ben ik geen racer en heb ik het gedaan omdat ik me kapot ergerde toen hij nog 101 pk was.
    ik zal thuis eens kijken bij wie ik hem gechipt heb.
    En nu hopen dat de bak het houd.
     
  14. Vtune in huizen was het. Ik heb een screenshot gemaakt maar ik krijg hem niet over. En ik had me vergist het was 145 inplaats van 148
     
  15. Lees ik nou niet al teveel postieve berichten over... hoe ben je daar terecht gekomen?
     
  16. Gewoon via Google toen zat ik nog niet op dit forum niet echt slim.

    Als ik nu wel 40/50mm wil zakken wat raden jullie dan aan voor een schappelijke prijs en niet teveel comfort verlies?
    En welke merken vinden jullie acceptabel buiten eibach?
     
  17. Als je zover wilt zakken zou ik wel andere schokbrekers nemen.

    Lijkt me niet dat dit aangenaam is met originele dempers? (Kenners??)
     
  18. als je zoveel wilt zakken is alleen een schroefset een optie en die is vele malen duurder dan een set verlagingsveren.
    als je zoveel wilt zakken is comfort ver te zoeken vrees ik.
    oftewel, veel zakken, veel geld en veel comfort inleveren.
     
  19. Met een schroefset is comfort best mogelijk maar dan kom je al snel bij een schroefset uit de hogere prijsklasses terecht waarbij naast de rijhoogte ook de demping (meervoudig) verstelbaar is.

    Hier hangt echter een totaal ander prijskaartje aan als aan alleen verlagingsveren.



    Persoonlijk vind ik de Eibach Pro-Kit verlagingsveren laag genoeg. Ik heb nu al met enige regelmaat dat bij een behoorlijke drempel de voorbumper net de grond raakt (uiteraard probeer ik dit zoveel mogelijk te vermijden).
     
  20. ik heb onder mijn focus 1 een schroefset van ap
    maar ik vind hem best aardig comfortabel
    maar heb geen idee wat er voor jou focus te krijgen is
     

Deel Deze Pagina