1.6i 16V 100pk Verbruik ford focus 2008

Discussion in 'Performance' started by Clubx, Nov 8, 2011.

  1. Beste Ford rijders.

    Ik heb een Ford Focus 1.6 16v (101pk) uit 2008.
    Deze auto heb ik nu een maand. De vorige eigenaar heeft er maar 18.000 km mee gereden.

    Waar ik benieuwd naar ben. Zijn er meer mensen hier met eenzelfde type focus en hoeveel km rijden jullie gemiddeld met een volle tank bij normaal rijgedrag. Rij zelf ongeveer 650 km op een volle tank en mijn verbruik zit gemiddeld op 1/12

    Is die niet wat aan de hoge kant voor zo een jonge focus?
     
  2. Ford en zuinig... jaja :P
    De vraag is meer, wat voor een ritjes rij je, veel kort of stad? Dan is 1 op 12 netjes.
    Veel 80 en 100 wegen? Dan is 1 op 12 niet netjes... Veel 120-130... dan wil ie ook wel een slokje.
     
  3. Ik rijd eigenlijk van maandag tot vrijdag steeds 30 km per dag. Korte ritjes van een half uur heen en een half uur terug. Deze stukjes lopen alleen maar door kleine dorpjes en een stukje polder. In het weekend wat snelweg en binnendoor.
     
  4. Dan vind ik 1 op 12 niet zo gek. Ding is niet eens lekker warm en dan zet je hem alweer uit door de weeks.
     
  5. Ik heb ook een 1.6 16v uit 2008.
    Ik rijd ook ongeveer 650km met een tank in de winterperiode.
    In de zomer is hij meestal iets zuiniger en haal ik bijna 700 met een tank.
    Gemiddeld dus 1 op 13/14
     
  6. koelvloeistof is wel warm
    motor olie zal dan ook net warm genoeg zijn
    als je denk 15km rijd dat dan de motor ook volledig warm is

    kennis heeft de oude 1.6zetec in fofo1
    en hij rijdt 1op12 en als hij lange stuk heeft gereden 1op14
    dit doet mijn pa met zijn peugeot307sw 1.6 ook

    ik met fofo2 2.0 doe gemiddeld nu 1op12
    echter mijn ritten zijn 33km heen en dan ook 33km terug
    waar 20km snelweg km's zijn (op een dag 40km dus)
    record staat 1op12.6
    en in theorie van ford 1op14 mogelijk
    dit zou in de praktijk in uitzonderlijke geval mogelijk zijn
    als ik 50-60 in zijn 5 rij constant zit verbruik op 1op20 bijna helaas kan ik dat niet constant doen, met optrekken en stoplicht stilstaan verbruikt hij het meest
    motor opnieuw starten is het zelfde als 3seconden stationaair te laten lopen
    vandaar de start/stop systeem nu begint te komen

    maar om ff terug te komen op 1op12 is aardig en niet verkeerd
    wat je zou kunnen doen is een flesje additief kopen deze in de tank gooien en aftanken
    dan rijden met nieuwe x tanken weer een flesje en dan zal de motor iets gereinigd zijn

    met 18.000 in 3 jaar kan zijn dat inlaat lichtjes dichtgeslibt is
    ivm verhaal dat hij nooit echt warm is geworden
    mogelijk dat je dan meer vermogen en koppel voelt en aan de pomp van 1op12 naar 1op12.5 gaat bijwijze van
    elk beetje helpt
    flesjes varieeren veel qua prijs van 12 tot 30euro per fles moet je rekenen
     
  7. Ik heb ook een 1.6 en bij mij is het verbruik 7.8 liter op 100 km, dus ongeveer 1 op 12.8:( Ik heb hem nu 20.000 km en kreeg hem bij de 30.000 km, maar het verbuik is niet veranderd:(
     
  8. Vind ik netjes dat ie dan warm is.
    Als ik een km of 10 reed met onze 1.6ti-vct focus werd net het interieur langzaam aan warm. Koelvloeistoftemperatuur kwam niet eens op de 70 graden.
    Was wel constant 60 in de 5 en met erg lage temperaturen.
     
  9. @hierboven
    ik kijk dan naar mijn 2.0
    als ik daar 3km mee heb gereden dan zit hij op 70graden dan stukje snelweg van 2km dan volgende stoplicht is hij 90graden (volgens wijzer
    heb ik 15km gereden dan moet ik echt temperatuur omlaag zetten omdat ik dan begin te sweten

    mijn weg loopt
    3km 50weg (70graden)
    2km 120 (90graden)
    8km100
    20km 120

    terugweg dan rij ik 1km tot snelweg dan 70-90graden scheelt net aan rijstijl en hoe lang ik op werk nog wacht
    dit kan dus schelen tussen 1 en de andere keer

    conclusie wordt netjes snel warm
     
  10. Bedankt voor jullie response.

    Het zal misschien ook een beetje tussen mijn oren zitten. Als ik bijv mijn vorige focus 1 uit 2001 1.6 100pk helemaal voltankte dan stond de wijzer van de meter een klein stukje boven het bovenste streepje. Als ik dan lekker rustig reed bleef dit streepje toch lang bovenaan staan zonder te zakken de nodige kilometers.

    Met de huidige focus zakte deze wijzer toch wel wat sneller dan mijn vorige auto bij dezelfde rijstijl en afstand. Zoals ik al zei, is gewoon psychisch, maar ik denk dat sommige van jullie die al meerdere auto's hebben gehad dit soms twijfelvragen oproept of het verbruik van je nieuwe auto wel normaal is:)
     
  11. Dit is ook bij mijn diesel zo, de benzinemeter is snel zenuwachtig:P. Staat al tegen rood aan, dan zit er vaak nog zeker 10 liter in. Dit was bij focus 1 inderdaad misschien beter, aan de andere kant ik tank liever te snel dan te laat;). Focus II benzine draait ook een stuk meer toeren op de snelweg dan de focus 1, ik kan mij indenken dat de focus II daarom duurder zal rijden (zeker gezien de focus II ook zwaarder is).
     
  12. http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=6485

    Daar heb je iig meer vergelijkende modellen.

    Wat betreft de opmerking: Ford en zuinig??:schater:
    klopt als een bus, Ford is eigenlijks nooit echt zuinig geweest, dat begint nu
    pas te komen door de samenwerking met andere merken.
    Onze 1e Focus (1.8 TDDi) 2001 liep bij ons gemiddeld 1:15, de 2e Focus
    (1.6i 16v) 2005 kregen wij niet zuiniger dan 1:14. en de huidige Focus II
    (2.0i 16v) 2008 zit zo rond de 1:11 (en als ik rijd rond de 1:12).
    En dat was bij gemiddeld gebruik van 40km p/dag.

    Dus gezien het huidige gewicht van jouw Focus en de kracht van jouw motor
    dan is 1:12 lang niet zo gek;)
     

Share This Page