1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 TDCi 136 pk verbruik bij gebruik 6e versnelling van 2.0tdci

Discussie in 'Performance' gestart door Roland, 31 mei 2015.

  1. Goedenmiddag,

    Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een 3 deurs Focus 2 facelift..
    Deze heeft 6 versnellingen. Nou merk ik dat als ik 120 rijd in de 5e versnelling... ik zuiniger rijd dan in de 6e versnelling... Ik heb geprobeerd om er achter te komen wanneer de 6e zuiniger is dan de 5e maar ik kom daar niet echt achter.

    Kan iemand mij hier meer over vertellen?

    Groet,
    Roland

    Voorstelrondje van nieuwe :focus2: volgt binnenkort.
     
  2. en hoe heb je dat getest dan?
    de BC op actueel verbruik en dan een aantal KM's op de CC?
     
  3. Klopt, ik heb m op vlakke weg langere tijd op Cruise Control gehad.
     
  4. Zo ver ik weet:

    1. De motor is het meest efficiënt wanneer deze zijn maximum koppel genereert bij x toerental.
    2. Daarnaast is een motor het meest efficiënt wanneer deze zo zwaar mogelijk belast wordt in dat deel waar hij het meeste koppel genereert.

    Als ik zoek op 'koppelkromme 2.0tdci' krijg ik een grafiek waarin geclaimd wordt dat maximum koppel bij 2000 toeren is.

    De reden waarom je in een zo laag mogelijke versnelling zou willen rijden is zodat de 'load' zo hoog mogelijk is, echter als een motor dan moet draaien in het minst efficiënte toerengebied gaat je verbruik omhoog.

    Aangegenomen dat het hiervoor gestelde waar is:
    Misschien draait jouw blok bij 120 km/u niet op het juiste toerental?

    Ben benieuwd wat de experts hierover te zeggen hebben :-)
     
  5. Jouw verhaal begrijp ik. Ik heb daar ook al meer over gelezen inderdaad.
    Wat ik tot op heden nu wel gemerkt heb is dat als ik echt langere tijd rijd. En de motor is dus echt goed warm (15-20km ofzo) dat ie dan wel echt wat zuiniger wordt.
     
  6. En dan rijd je wel of niet in de zesde versnelling?
     
  7. Als een motor warm is dan is ie zuiniger vanwege:
    1. Het feit dat ie ontworpen is voor een bepaalde temperatuur. De verschillende materialen hebben verschillende uitzettingscoëfficiënten - dat in acht genomen zijn op bedrijfstemperatuur de marges exact zoals bedoelt door de fabrikant.
    2. De olie dunner is en zorgt voor minder weerstand
    3. "Alle chemische reacties lopen nu eenmaal beter op hogere temperaturen dus zolang de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, verloopt verbranding niet goed en rijdt je minder zuinig." - Bron

    dat is het wel geloof ik :-)
     

Deel Deze Pagina