1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verbruik 1.8 flexifuel

Discussie in 'Performance' gestart door Dopey, 8 mei 2008.

  1. Ik rij sinds begin dit jaar in een nieuwe Focus 1.8 flexifuel. Mijn verbruik schommelt tussen de 8 en de 9 liter per 100 km. Vaker richting de 9 eigenlijk. Ik rijd voornamelijk autobaan (ritjes van ca. 30 km enkel) en de teller staat nu op 6200 km.

    Volgens de specificaties op Autoweek.nl zou hij een gecombineerd verbruik moeten hebben van 7 liter per 100 km. Daar zit ik dus nog flink boven.

    Komt dit door de nieuwigheid van de auto of heb ik zo'n zware rechtervoet? Rij wel altijd stevig door (gem. 140 op autobaan).
    Benieuwd naar de ervaringen van andere Flexifuel rijders.
     
  2. Niet alleen de rijsnelheden maar ook de manier van optrekken en opschakelen zijn van grote invloed op het verbruik. Als mijn vriendin n mij auto rijdt, kan ze veel meer kilometers uit een tank halen, puur door anders optrekken en geen tussensprintjes. Maar de verbruiken die uit de boekjes komen haal ik never nooit...
     
    Wichelroede vindt dit leuk.
  3. 120 of 140 op de snelweg scheelt behoorlijk wat in verbruik.
    Ook banden goed op spanning houden helpt
     
  4. hey,

    heb zelf sinds begin februari een 1.8 flexifuel wagon.
    als ik op de snelweg 110-120 km rijdt geeft de boordcomputer ca. 8 l / 100 km aan, ga ik 100 - 110 km rijden dan scheelt dat want dan geeft de boordcomputer 7 -m 7,5 liter / 100 km aan. wordt tijd voor meet E-85 tankstations en goedkope literprijzen voor E-85 !!!
     
  5. Heb na 4.300 km een gemiddelde van 7.9/100. Ben geen wilde rijder en boven de 120 rij ik zelden. Veelal ritjes van 20 km en meer.
    Heb ook een 1.8 flexi vanaf maart jl.
    Je rijstijl en de snelheid is bepalend voor je verbruik. Als het maar even kan zet ik de cruisecontrol aan. Scheelt ook weer.
     
  6. Hmm ... heb nu 9.000 km op de klok staan en verbruik staat op 9.3 gemiddeld. En dat terwijl ik voor misschien 70% op de autoweg rij.
    Dat zal dan inderdaad wel aan mijn rijstijl liggen ben ik bang. Och ja, het is goed voor de spaarpuntjes zullen we maar zeggen.
     
  7. Heeft een 1.8 flexifuel meer ondrhoud nodig dan een 1.6 benzine? Dit omdat er verschillende brandstoffen in kunnen. Zijn er nog meer nadelen van een 1.8 flexifuel tov een 1.6 benzine?
     
  8. nadelen...alleen onderhoudsintervallen van 10000 km, voor de rest alleenvoordelen als ze maar wat e-85 pompstations bij gaan bouwen en de e-85 goedkoper maken als gewone euro benzine, maar er is een hoop te doen momenteel over bio-ethanol, want zou voedselprijzen opdrijven en voedselschaarste op den aardkloof veroorzaken....arghhhhhh
     
  9. Dat zou niet, dat is zo. Naar mijn mening een hele grote fout om zo op biobrandstof in te zetten, zonder goed te kijken welke gevolgen er kunnen zijn.
     
  10. Ik ga as vrijdag ook mijn focus flexifuel ophalen. Ben benieuwd of ik onder de 9l / 100 kilometer blijf. Ik zal jullie op de hoogte houden :wink:
     
  11. Had het al eens vaker geschreven, Ford heeft in het verleden altijd
    zuipende auto's gemaakt, hier proberen ze nu wat aan te doen maar
    dat lukt nog niet echt.
    Als je echt als een bejaarde (niet lullig bedoeld) gaat rijden ga je de
    opgegeven fabriekswaardes halen, wij zijn allebei flotte rijders maar geen
    scheurkezen, we kregen het niet voor elkaar om met een TDDi zuiniger
    als 1:16 te halen. Nu met de 1.6i zitten we volgens de boardcomputer op
    een gemiddelde van 7.5 l/100km, fabriekswaarde zit op 6.8 l/100km,
    dit zal in de toekomst nog wel iets zuiniger worden, maar nooit volgens
    de fabriekswaarde.
    Kortom: staar je niet blind op de fabriekswaardes, dat lukt geen enkele
    fabriekant, rijd zoals jij dat lekker vind.....maar denk aan je portemonee :wink:
     
  12. Dan doen jullie toch iets fout ben ik bang...
    Met mijn :st: haal ik toch met redelijk gemak 1 op 12.5 (8L/100km).
    En voordat jullie weer beginnen, nee ik rijd niet als een bejaarde (dan had ik ook een andere auto gekocht). Dit verbruik haal ik met een normale tot sportieve rijstijl, in heuvelachtig terrein (Ardennen, Eifel) en op de Autobahn ook af en toe de 180 aantikken. Daarbij heb ik ook nog geregeld 2 passagiers bij me. Als ik echt sportief rij, of korte stukjes, gaat het verbruik natuurlijk ook flink omhoog, maar meer als 10-11L/100km wordt het dan ook niet. Mijn zuinigheidsrecord staat op 3.5L/100km (5 km bergaf rijden na het tanken) ! Het slurprecord staat op 55L/100km (op de Autobahn volgas geven bij 240+). Dus je ziet alles is mogelijk.
    De fabrieksopgave van 9.3L/100km is dus met een normale tot sportieve rijstijl gemakkelijk te halen door mij (ook in de winter).
     
  13. :shock: :shock: :shock: 1 op 12,5 met een :st:???

    Dan moet ik toch maar eens met mijn vrouw gaan praten ;-) onze 2.0 uit '99 haalt met moeite 1 op 10 - 1 op 11 (50% snelweg, 50% stad)
     
    Wichelroede vindt dit leuk.
  14. Ik denk dat jij internationaal een zuinigheidsrecord met je ST hebt. De ST staat juist bekend om een benzineslurper te zijn. Verwar je het niet met 12,5L op 100km? :wink:
     
    Wichelroede vindt dit leuk.
  15. Om een antwoord op je vraag te geven : nee !
    Ik ben heus niet de enige die dit verbruik met een :st: haalt, kijk maar op diverse duitse ford-forums. Als je langere afstanden rijdt en je min of meer aan de snelheidslimieten houdt kan een :st: relatief zuinig zijn (volgens de fabriek 6.8L/100km, maar dat haal ik dus ook niet).
    Je moet dan wel niet te veel stoplichten tegenkomen !
    Bij woon-werkverkeer haal ik met moeite de 1 op 10, hierbij moet ik ook nog 'normaal' rijden, want voordat de motor echt op temperatuur is ben ik al aangekomen.
    Ik moet hierbij ook nog vermelden dat ik het idee heb dat ie wat zuiniger (lees : minder onzuinig) is geworden na de eerste 10000 km en nadat ik overgestapt ben op SuperPlus of V-Power 98 (Belgie/Luxemburg).
    En inderdaad als je wilt scheuren is het gewoon een benzineslurper en als je niet wilt is ie relatief zuinig ( zojuist 130 km normaal gereden vanuit Luxemburg met een verbruik van 7.7L/100km).

    Maarruh dit draadje ging toch om de 1.8 flexifuel...
     
  16. Ik heb ook een flexifuel en ik rij stevig door en heel veel snelweg a 130km/h. Ik rijd gemiddeld 1000km per week en in de eerste paar maanden stond mijn teller ook op 9.0/100km. Nu is hij gezakt naar een gemiddelde van 7.6-7.9/100km. Dat is niet alleen op de boordcomputer maar ook volgens de statistiekjes van mijn leasemij.

    Overigens hoef je niet iedere 10.000 naar de dealer. Je hebt de normale onderhoudsintervallen van 20.000 tenzij je E85 tankt. Dan moet je tussendoor even je oliefilter laten verwisselen.
     
  17. Bij hoeveel km is dat ongeveer gedaald? Ik zit nu op 11.000 km en hij staat iedere tank op 9.0l/100km.
     
  18. Ik heb net met Ford Nederland gebeld omdat verkopers en monteurs van diverse Ford vestigingen telkens iets anders beweren.
    Ford Nederland zegt dat een onderhoudsbeurt ALTIJD om de 10.000 km. moet dus ongeacht welke brandstof je erin gooit.
    Waarom zegt iedereen wat anders? Wat is waar!?
     
    Wichelroede vindt dit leuk.
  19. Helaas bij mijn flexifuel wagon van eind 2007 heeft na 13000 km op de teller een verbruik van 10.9 op 100 km. Gaat binnen kort aan de computer omdat dit veel te hoog is. Ik kan de laatste tijd na 475 km alweer gaan tanken. Dan is hij wel niet helemaal leeg maar gaat er ongeveer 51 liter in. Rijstijl is niet extreem.
     
  20. Volgens FordService (zie www.etis.ford.com) elke om de 20.000 km een beurt en tussentijds na 10.000 km olie en oliefilter vervangen.
    Dus om de 10.000 naar de garage klopt.
     

Deel Deze Pagina