1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verbrande koppeling?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door maxandr, 18 mei 2012.

  1. Een aantal dagen terug liep ik met mijn Focus TDCI 2002 vast in een heel nauw scherp naar beneden hellend steegje (in het buitenland). Ik moest over een hele afstand heel langzaam rijdend met veel gas en slippende koppeling weer omhoog zien te komen. Dat lukte, maar uiteindelijk boven stonk de auto (dus de koppeling) ernorm. Die stank hield nog een aantal dagen aan, maar ging uiteindelijk weg. Ik dacht dat dit wel het einde van de koppeling zou zijn (de auto heeft toch al ruim 240.000 gereden....). Maar na tijdens de terugreis (2000 km) werkte alles prima, en de koppeling voelt niet anders aan dan eerder.

    Zou ik nu de koppeling beter kunnen laten vervangen (duur natuurlijk) Hoe kan men eigenlijk voelen dat de koppeling aan het einde van zijn latijn is? Kan een garage dat constateren?

    Bij het uitzetten van de motor hoor ik overigens vaak een soort korte rammel (lijkt op heel korte na-diesel) maar dat zal wel aan dubbel-massa vliegwiel liggen. Was ook het geval vóór de verbrande koppeling. Is dat normaal?
    Heeft iemand ervaring met zo'n geval?
    Maxandr
     
  2. dat van het dubbelmassavliegwiel klopt inderdaad, dit ding slijt (helaas)

    gelukkig kost vandaag de dag een koppelingset (dubbelmassavliegwiel, koppeling en druklager) van Luk rond de 600 euro

    dat de koppeling niet anders aanvoelt, komt door de zelfstelling van de koppeling. bij een normale hydraulische koppeling zou je pedaal bij slijten van koppeling zwaarder aan gaan voelen, maar bij dit type koppeling heb je dat dus niet.

    koppeling wisselen kost bij een garage rond de 1000 á 1200 euro
    je kan ook kiezen om het zelf te doen als je een beetje handig bent;)
     
  3. Koppeling is iets dat je pas vervangt als het daadwerkelijk stuk begint te gaan.

    Heb zelf ook weleens een koppeling gerookt toen ik probeerde een stacaravan te verplaatsen, er kwamen flinke wolken vanaf. Nog jarenlang met dezelfde koppeling doorgereden daarna.
     
  4. dat vind jij;)

    bij mij piepte me druklager, maar deed het verder prima
    toch heb ik um vervangen

    ik vervang iets bij twijfel
     
  5. En ik vind dat je iets pas vervangt als het echt kapot is (tenzij je er echt last van hebt, maar dan is iets in principe al kapot of kapot aan het gaan)

    Onderdelen als distributieriem etc. daarbuiten gelaten.

    Als de koppeling nog prima werkt kun je besluiten hem te laten zitten en te vervangen als hij echt kapot gaat. Ratel in je vliegwiel kun je ook nog duizenden kilometers mee rijden als het moet, en pas de hele boel in 1x vervangen als het echt moet.
     
  6. wat jij vind mike moet je inleveren bij de politie
     
  7. Inhoudelijk nix meer te melden?
     
  8. Wat vinden jullie nou zelf van jullie gedrag? Jezus als Michael iets zegt is Mike het er op zijn manier niet mee eens en vice versa. Lekker boeiend vertel je mening en ga dan niet lopen ***ten als je het met de mening van een ander niet eens bent.

    En Miss moet een mod dan maar wat meer dreigen met een ban....

    Sorry voor het volblaffen van dit topic :ontopic:
     
  9. .... dubbelpost
     
  10. sorry braaierd, maar ik word mike zijn "corrigerende" gedrag echt zat......
    zoals je leest probeer ik de topicstarter wat meer info en advies te geven
     

  11. en jij wil alleen maar gekwijl hebben, want jij bent zo goed bezig,

    als iemand niet op jou reageerd word je verdrietig en ga je je bedenken waarom je op een forum post.... doe gewoon normaal en reageer normaal ipv dat kindereachtige gedoe heen en weer... zo blijft het hier gezellig.


    iig,

    Als je de koppeling een x fout gebruikt, kan die gaan stinken, dit wil niet zeggen dat die versleten is. het is echter wel verstanding om dingen te vervangen als je weet dat ze echt slecht zijn en dat het een vergroot risico op panne is. een auto moet immers betrouwbaar zijn toch ?
     
  12. :ontopic: blijven aub...

    Zolang ie het nog doet zou ik 'm niet vervangen toch? Je kan nu immers niet zien hoeveel ie versleten is. Je weet dat ie meer op z'n donder heeft gehad maar de mate van slijtage is zo niet te beoordelen.
    hij zal nu eerder op zijn idd, maar hoeveel km eerder dan wanneer het niet voorgevallen was? 100? 1000?
     
  13. idd, als antwoord op de TS zijn vraag:
    dat je de koppeling iets heb verbrand, dat moge duidelijk zijn, maar als hij bij
    normaal gebruik niet slipt of andere rare dingen doet, dan lekker laten zitten,
    heeft totaal geen meerwaarde als je hem nu al gaat vervangen;)
     
  14. Veel dank voor de (constructieve) reacties. Een verbrande koppeling kan kennelijk dagen lang stinken zonder geheel naar de knoppen te zijn gaan. Heb inmiddels weer meer dan 100 km gereden en geen enkel probleem opgemerkt met die koppeling!
    maxandr
     
  15. De stank kan er nog wel even in blijven zitten maar zolang de koppeling niet slipt lijkt vervangen me niet noodzakelijk.
     
  16. vast vliegwiel plaatsen...heb ik ook gedaan ...je krijgt er geen spijt van.
     

Deel Deze Pagina