1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ventilator aan na korte ritjes

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sddu, 20 feb 2020.

  1. Hallo Allen,
    Even een vraagje:

    Onlangs heb ik mijn auto (FORD Model FOCUS, Bouwjaar 2013 diesel) naar de dealer gebracht omdat hij motor management lampje ging brengen. Na wat onderzoek bleek de brandstofverdamper defect te zijn waardoor het regenereren van het roetfilter niet optimaal werd uitgevoerd. is was allang blij dat er geen nieuw filter in hoeft omdat de kosten dan redelijk kunnen oplopen heb ik me laten vertellen (+1000 euro). Nu voor de helft klaar.


    Wat ik echter al veel eerder heb gemerkt, en ik weet niet of dat erg is, is dat de ventilator soms nog even aan blijft als ik de auto uit zet. Soms ook na erg korte ritjes.....

    Is dat normaal?

    ik lees dat het zou kunnen liggen dat het feit dat de motor aan het regenereren is, maar dat gebeurt toch pas als de motor op temp is en niet al na 15 minuten rijden?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  2. Tijdens het regenereren en kort daarna zal de ventilator inderdaad een tijdje blijven blazen. Dat kan zomaar een paar minuten lang duren.
    Heeft de auto sinds de reparatie al een volledige cyclus af kunnen maken? Het kan zijn dat hij blijft proberen te regenereren.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  3. Wat ook zou kunnen....
    Er zitten van die lamellen voor in de grill, deze zijn gesloten bij een koude start zodat de motor sneller opwarmt.
    Als deze dus dicht blijven (kapot) zal de ventilator sneller aan de bak moeten om te koelen.
    Heb dit ook gehad omdat het mij destijds opviel, het gaf alleen geen management storing maar kon het wel uitlezen via OBD.
    Weet alleen niet meer welk bouwjaar de auto was, maar je zou het kunnen checken.
     
  4. Of de motor is gewoon warm. Het koelsysteem ‘vind’ dat er nog extra gekoeld moet worden. Overigens is een econetic niet bedoeld voor korte stukkies. Ze houden meer van lange ritjes [emoji1].


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  5. De econetic wordt van zichzelf niet zo warm dat de ventilator na blijft blazen. Ik heb dat nooit voor elkaar gekregen.
    Dat ze niet van korte stukjes houden is wel zeker, je moet dat ding elke keer flink warm stoken.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  6. Bouwjaar is 2013.... zitten die voor op of voor aan de zijkant(onder de koplamp) die auto lamellen?



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  7. Dat uitlezen is toch ook iets wat je in principe zelf zou kunnen? Welke software en kabels raden jullie daarvoor aan? Betreft dus een:

    FORD FOCUS WAGON 1.6 TDCI 105PK ECONETIC LEASE TITANIUM (2013)


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     




  8. In het midden dus, zou na een lange rit even naar binnen kijken of ze open of dicht staan. Dan weet je het snel genoeg.
    Zelf heb ik een Elm-327 bluetooth dongle. Staan wel genoeg apps in de app store voor dit..
     
  9. Dit draadje doornemen en je bent volledig op de hoogte:


    Configuratie en instellingen aanpassen met een (aangepaste) ELM327 interface.
    https://r.tapatalk.com/shareLink/to...nterface..98821/&share_type=t&link_source=app


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
    Sddu vindt dit leuk.
  10. Je kan natuurlijk ook zo even kijken of ze open of dicht staan.. evt na een rit.
    Wellicht kun je er iets tussen proppen, iets wat makkelijk wegwaait als ze wel open zijn geweest.
    Zo kun je op langere termijn checken of die krengen het wel/niet doen.
     

Deel Deze Pagina