1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Velgen na poedercoaten of spuiten

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Kludrex, 5 jun 2014.

  1. Ik weet wel toen ik mijn velg onder de rs vandaan haalde was de pasvlak ook gewoon op kleur mee dus niet kaal!
    En dit was origineel velg met 32000km er op
     
  2. Ik heb dit zelf ook weleens gezien bij sommige velgen. Op zich is het niet zo'n probleem als het pasvlak meegespoten is mits dit een dunne laklaag is die overal even dik is en volledig is uitgehard. Bij velgen die in de fabriek door een robot zijn gespoten is dit dan het geval.

    Bij gepoedercoate velgen is het een heel ander verhaal. De laag poedercoating is een stuk dikker als een gespoten laklaag en vaak ook niet overal even dik. Hierdoor is de kans op trillingen groot en in het ergste geval kan de velg na een tijdje los gaan zitten.


    Overigens zijn bij mijn originele Ford velgen die ik destijds nieuw gekocht heb de naafgaten en de pasvlakken die tegen de naaf komen en waar de conus van de wielmoer in valt helemaal blank.
     
  3. Je hebt gelijk hoor, als geheel is er slechte kwalieit geleverd. Ik probeerde onderscheid te maken tussen het werk in het geheel en het coatwerk op zich. Dat laatste is een kleine voldoende... maar het blijft dat er dingen zijn gebeurd die niet horen.
     
  4. In mijn geval lag de poedercoating er baggervet op, dus niet goed... Toen ik de velgen ophaalde werd er beweerd dat de velgen al gepoedercoat waren en dat de straler langer bezig was met stralen. Ik kan me daar heel weinig bij voorstellen omdat de oude lak totaal anders was: superglad, zichtbaar dunner aangebracht en met een hele fijne metallic flake. Volgens mij niet haalbaar met poeder...

    Bovendien heb ik, na aankoop van mijn auto, één velg laten spot-repareren. Dit is volgens mij ook niet mogelijk met poedercoating... maarja als de pasvlakken kaal zijn, ben ik wel tevreden. Nu hopen dat het met de wielmoeren ook goed gaat en dat de velgen zonder problemen op de auto kunnen...
     
  5. #45 JW, 22 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jun 2014
    Als je het goed wil doen moet je de pasvlakken op een draaibank af laten draaien en de conussen waar de wielmoeren in vallen laten frezen. Feitelijk hoeft alleen de poedercoating er af tot je op het blanke metaal zit.


    Overigens ken ik het bedrijf niet. Als ik de website zo lees is het meer een las en constructiebedrijf dat al het werk aanpakt dat ze kunnen krijgen. Hebben ze de velgen wel zelf gestraald en gepoedercoat of hebben ze dit uitbesteed? Het ziet er in mijn ogen een beetje naar uit dat ze te grof zijn gestraald (zeker omdat ze aangaven dat er een harde laag op de velgen zat). Stralen met te grof straalmiddel of te hoge druk kan het eindresultaat ook negatief beinvloeden (sinaasappel effect).
     
  6. Jammer van het resultaat. Ik heb vorig jaar ook getwijfeld; spuiten of coaten. Ben toen voor spuiten gegaan, ziet er nog steeds top uit. Maar ook daar kan het natuurlijk mis gaan.

    Niet alleen vervelend vanwege het geld, maar ook het geregel. Succes met de afhandeling!
     
  7. Het stralen hebben ze uitbesteed, poedercoaten niet... zegt ie. Hij moest voor het stralen bijbetalen omdat het meer werk was dan normaal. Misschien heeft ie het coaten daarom wel afgeraffeld. Ik heb ook het idee dat er te grof gestraald is.

    Hij vertelde overigens een paar keer dat hij, als een van de weinigen, een primer gebruikt voordat hij de poedercoat er opdoet... en wel meerdere lagen poedercoat. Waarschijnlijk zit er dus een aardig dikke laag op. Leuk voor de rest van de velg, maar minder voor de plekken waar het niet hoort. Ik ga proberen om hem die pasvlakken te laten regelen. Misschien plaatselijk met chemisch ontlakken? Het is tenslotte zijn fout...

    Nogmaals, het coatwerk is niet denderend maar de bedoeling was dat de velgen gisteren onder de auto kwamen te zitten. En niet dat ik allerlei capriolen nog uit moet halen. Ik, als klant, moet gewoon een kant-en-klaar product krijgen dat zo onder de auto kan... Laten we het maar op onwetendheid houden.
     
  8. Thanks, allebei heeft zn voordelen. Mijn gespoten velgen zijn weer gevoeliger voor steenslag en hebben hier en daar en druiper... ik ben voorlopig klaar met het poedercoaten/spuiten van velgen. Voor een paar tientjes meer heb je nieuwe velgen en ben je van dit gezeik af.
     

Deel Deze Pagina