vanalles mis

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wickedmara, 26 sep 2010.

  1. net nieuw hier en nu al een vraag.. meerdere eigenlijk ;)

    ik heb al een hele boel gelezen wat overeenkomt met mijn problemen maar ik kan er nou niet echt iets uithalen waar al mijn mankementen in voorkomen. Of er is natuurlijk meer dan 1 ding mis...
    hier komt de waslijst, ik hoop dat jullie me kunnen adviseren:

    * de temperatuurmeter doet het niet meer
    * de snelheidsmeter stopt er soms spontaan mee ( 10 seconde/5 minuten/half uur) en dan merk ik ook minder vermogen tijdens het rijden.
    * als ik een stuk heb gereden en ik sta stil voor bijvoorbeeld een stoplicht, dan blijft mijn toerenteller oplopen (3000/4000) als ik de koppeling in trap. en tijdens het rijden dan geeft hij automatisch gas. (niet continu maar met vlagen)
    * stationair loopt de toerentellen op en neer tussen de 1200 en 800, soms ook met de neiging tot afslaan.
    * als ik een stuk heb gereden en ik wil parkeren dan dreigt hij af te slaan, gaan de lampjes branden op het dashboard van olie en benzine enzo. soms slaat hij ook meteen af.

    kortom niet echt fijn om op pad te gaan...

    iemand adviezen? voordat ik klauwen met geld kwijt ben bij de garage...
     
  2. Goed je hebt een i.i.g. een auto en die rijd op benzine. Maar wat voor soort auto (waarschijnlijk een Focus maar toch), met wat voor een motor.

    Dan kunnen we je wellicht op het juiste pad helpen.;)
     
  3. Oplossing: koop mijn Tdci...
     
  4. Uit z'n voorsteltopic:

    ford focus wagon 1.4I 16V.
     
  5. * de temperatuurmeter doet het niet meer.

    Welke temperatuurmeter (koelvloeistof, buitentemperatuur)?

    * de snelheidsmeter stopt er soms spontaan mee ( 10 seconde/5 minuten/half uur) en dan merk ik ook minder vermogen tijdens het rijden.

    Is de versnellingsbaksensor, is niet heel duur.

    * als ik een stuk heb gereden en ik sta stil voor bijvoorbeeld een stoplicht, dan blijft mijn toerenteller oplopen (3000/4000) als ik de koppeling in trap. en tijdens het rijden dan geeft hij automatisch gas. (niet continu maar met vlagen).

    Geen idee klinkt erg vreemd.

    * stationair loopt de toerentellen op en neer tussen de 1200 en 800, soms ook met de neiging tot afslaan.

    Lijkt op een kapotte stappenmotor. Met een koude motor kan het niet echt kwaad, komt wel vaker voor bij focus I met een 1.4 of een 1.6. Je kan proberen de gasklep schoon te maken.

    * als ik een stuk heb gereden en ik wil parkeren dan dreigt hij af te slaan, gaan de lampjes branden op het dashboard van olie en benzine enzo. soms slaat hij ook meteen af.

    Ligt dit niet aan je vorige vraag? Als op dat moment de km teller het niet doet, kan het ook daaraan liggen.

    Lijkt mij wel handig als je op zijn minst vermeldt welke motor erin zit, hoe oud de auto is en soms is het ook handig om de km stand te weten.
     
  6. Ik zal beginnen met het vervangen van de snelheidssensor. Die zit op de versnellingsbak. Het beste is om deze alvast in te spuiten met WD40. Een kapotte sensor veroorzaakt het uitvallen van de snelheidsmeter, maar gaat op den duur ook verkeerde signalen doorgeven, waardoor de auto raar kan doen.

    Het uitvallen van je temperatuurmeter kan naar mijn mening het volgende zijn:
    - kapotte temperatuursensor (komt niet of nauwelijks voor)
    - Of je tellerblok is kapot. Dit gebeurt helaas weleens vaker bij de Fofo I. Dit kun je testen door een ander tellerblok te proberen (misschien heb je een sloop in de buurt waar je voor weinig een tellerblok (wel een benzineversie) kunt meekrijgen. Als het dan goed is, zijn er vast beunhazen die de tellerstand kunnen aanpassen.


    Succes.
     
  7. ik heb een ford focus 1.4I 16V uit 1999.
    km stand is 126000

    en het is de koelvloeistofmeter die niet meer werkt.
     
  8. Probeer mijn ideeën maar eens.;)
     
  9. Waaraan moeten we dan denken?
     
  10. * de temperatuurmeter doet het niet meer

    - Sensoren thermosstaathuis vervangen

    * de snelheidsmeter stopt er soms spontaan mee ( 10 seconde/5 minuten/half uur) en dan merk ik ook minder vermogen tijdens het rijden.

    - Versnellingsbak sensor vervangen

    * als ik een stuk heb gereden en ik sta stil voor bijvoorbeeld een stoplicht, dan blijft mijn toerenteller oplopen (3000/4000) als ik de koppeling in trap. en tijdens het rijden dan geeft hij automatisch gas. (niet continu maar met vlagen)
    * stationair loopt de toerentellen op en neer tussen de 1200 en 800, soms ook met de neiging tot afslaan.
    * als ik een stuk heb gereden en ik wil parkeren dan dreigt hij af te slaan, gaan de lampjes branden op het dashboard van olie en benzine enzo. soms slaat hij ook meteen af.

    - Stationairregeklep vervangen, gasklephuis schoonmaken.
     
  11. Ook zijn er bekende problemen met de koppelingspedaal-schakelaar: deze moet je even nameten.
    Voor de 1.6 benzine modellen is een software update uitgebracht die het stationair-probleem wat betreft (bijna) uitvallen in veel gevallen verhelpt.
    Mogelijk is deze update ook uitgebracht voor de 1.4 motoren; deze is immers bouwgelijk.
     
  12. En als deze adviezen niet mochten werken wat ik betwijfel zeker tellerblok keer omhangen!
    Heb al 2 auto's gehad met rare tellerblokken, deze waren wel van mijn toenmalige baas maar toch lastig als je brandstofmeter gaat afwijken........sta je vaak leeg en stil!
     
  13. Gister is de temperatuursensor op de kop vervangen. En de stationairregelklep is vervangen. Ook is het gasklephuis schoongemaakt.

    Wat nu nog een probleem is, is de snelheidsmeter. Dus ik denk dat die sensor ook nog vervangen moet worden.
    En hij loopt nog niet helemaal zuiver stationair, misschien een kwestie van afstellen???

    Verder alvast super bedankt voor het meedenken!
     
  14. Wat bedoel je met "niet helemaal zuiver"? Wanneer (koppeling in of in ze vrij of in de versnelling), wat is niet zuiver (schommelen, afslaan etc)?

    Als het nog niet gedaan is moet je even de computer resetten (10 minuten accu eraf). Dan duurt het ongeveer 200 km tot alles weer ingesteld is.

    De km-teller is zo goed als zeker de versnellingsbaksensor (zoals al aangegeven), kan je ook zelf doen als je de sensor maar niet afbreekt.
     
  15. Check ook de vacuumslangen tussen het spruitstuk, deze gaan lek.
     
  16. Het stationair afstellen gaat dus niet lukken. Er zit immers geen stelschroef aan de injectoren. Heb je de bewuste software update al uitgevoerd?
     

Deel Deze Pagina