1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Van 166.000 naar 315.000 km in 3 jaar...

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Spotmatic, 17 mrt 2023.

  1. Even voorstellen: onze Ford Focus Mk3 Titanium met 1.5 TDCI uit 2015. Ik maak dit topic gewoon even aan om onze nieuwe APK (zonder adviespunten) te vieren.

    Helaas voor jullie: alles is 100% standaard. Toch wat leuke wapenfeiten. Misschien toch een klein beetje bijzonder, misschien ook niet. Ik ken geen andere Focusrijders.

    - Van 166.000 km naar 315.000 km zonder storingen of wat voor reparaties dan ook. Ik moest alleen loshangende deurrubbers onder de voorportieren vastplakken.
    - De Conti EcoContact 5 Achterbanden zijn meer dan 150.000 km mee gegaan (nooit door ons vervangen tot vlak voor de APK). De voorbanden, dezelfde Conti's, 125.000 km. We hebben geen winterbanden, dus deze banden worden het hele jaar door gebruikt. De banden waren nu dus wel op, maar gelijkmatig afgesleten.
    - Olie- en koelvloeistofverbruik is nagenoeg nul (in zoverre dat er nooit wordt bijgevuld).

    En hoe komt dat nu allemaal? Nou, er zijn maar 3 stoplichten en 2 drempels tussen ons huis en het werk, en daartussen 90 snelwegkilometers. Dus het is vooral lekker cruisen met max. 105 km/u op de CC, met zo min mogelijk het rempedaal of de koppeling beroeren. Files zijn er niet vaak. Ja, dan gaat het spul natuurlijk lekker lang mee. :-)

    Het helpt waarschijnlijk ook dat de auto hiervoor geen zwaar leven heeft gehad. Er zit geen trekhaak onder, dus dan weet ik ook zeker dat de zaak in het verleden niet zwaar is belast met aanhangers of caravans. Dat maakt echt een groot verschil, dat weet ik omdat wij meerdere Focussen hebben gehad (Mk1 en Mk2), wel met trekhaak en caravannende eigenaren, en die waren veel eerder al op (versleten aandrijfassen, vliegwielen en koppelingen).

    Ongetwijfeld komen alle dure reparaties er nu aan, maar tot zover zijn wij natuurlijk super tevreden. We blijven gewoon een fluwelen rechtervoet hanteren. ;-)

    [​IMG]
     
    Pibo_Focus_CC, Dircos1980, Ecobeast en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Technisch gezien zijn het gewoon prima auto's.
    Hier reed de dame tot halverwege vorig jaar met een MK1 1.6 uit 2004 rond, van 155.000 naar 321.000 gereden, keer een raammechanisme als bijzonderheid dat stuk is gegaan en 2 keer de bobine vervangen.
    Verder een keer de accu, remmen rondom, banden rondom, olie en alle filters oftewel slijtagedelen die je niet mee kan rekenen.
    Ook ieder jaar zonder op of aanmerkingen door de apk.

    Vorig jaar is deze ingeruild op een MK3 1.0 Ecoboost en met nu 18.000 kilometer in een maand of 8 vooralsnog ook probleemloos (of in ieder geval niets waar de auto iets aan kan doen)
     
  3. Das lekker zeg! En hij ziet er ook nog hartstikke netjes uit :thumbs:
     
  4. Ook bij ons zijn uiteraard alle slijtagedelen wel eens vervangen. Hoort normaal bij het onderhoud. :-)

    Dat van het raammechanisme herinner ik me van de MK1 van mijn schoonzus. Was ook stuk, aan bestuurderskant. Geen idee of dat een bekend zwak punt is/was. Maar omdat-ie bijna op was hebben we het raam uiteindelijk in bovenste positie vastgezet met een blok hout. :-P

    Dank! En tja, de buitenkant slijt niet echt. We wassen hem ook niet supervaak (hooguit 4x per jaar). Deze foto is van vorige maand, omdat ik hem net had gewassen. Een hele gebeurtenis dus! :-P
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. Raammechanisme was wel een dingetje, kabel kon klem komen te zitten met als gevolg dat ie knapte.
     
  6. Leuk, ik zie dat je eigenlijk een 4x4 rijdt en je vrouw de Focus. In feite rijdt mijn vrouw ook 99% in de Focus en moet ik het slechts doen met mijn 1988 Suzuki Samurai en 1986 Volkswagen T3 Syncro 1.6TD Doka. ;-)
     
    gerardTDCI en Fredhead vinden dit leuk.
  7. Grappig dat die verdeling hetzelfde is :)
    Zij is van ons twee degene die nu de meeste kilometers maakt en uiteindelijk ben ik degene die een zware trekauto moest hebben. Ruilen af en toe wel eens om maar 9 van de 10 keer pakt ieder z'n "eigen" auto.
    Voor haar als ZZP- is de Focus een stuk voordeliger en heb ik de auto die nodig is. Ik maak nog maar slechts rond de 20.000 kilometer per jaar (zal wel weer iets oplopen) en zij doet bijna het dubbele.

    En daarnaast is het leuk speelgoed dat naast het trekken ook nog wel eens in de modder komt :mrgreen:

    Overigens de T3's zijn ze hier in de omgeving nog erg van, rijden er nog altijd een hoop rond ondanks dat ze allemaal toch redelijk op leeftijd beginnen te raken.
    Hier hebben we 2 auto's en daarnaast nog een oude trekker. Niet voor de toerritten maar gewoon om te gebruiken.
     
  8. Betreffende motor heeft idd nauwlijks grote problemen met zulk rijstijl.
    Degene die het kopen en naar buurtsuper en terug gaan. Ja die zullen issues krijgen bij zulke motoren.

    Daarom gaat vrachtwagen en busmotor zonder probleem miljoen km of meer mee.
    Rede rijden altijd lange afstanden en voornamelijk snelweg kms. Dan heb ik ff over internationaal. Dan rijd je 1000km naar bezorgadres.

    Ga je kijken naar postbezorgers of builniswagen die hebben veel meer slijtage op hun voertuigen zitten
     
  9. Respect voor de km-stand :clap:
     
  10. Momenteel staat de Focus 1.5 TDCI op bijna 340.000 km. Uiteraard, het wordt saai, zonder enig probleem. Pas nog mee op vakantie geweest naar Frankrijk. Totaal geen olieverbruik of wat dan ook. Wat een heerlijke motor is dat PSA-blok toch ook.

    Toch kan het niet eeuwig goed blijven gaan. Daarom hebben we rondgekeken voor wat anders en we besloten te gaan voor precies dezelfde krachtbron, maar dan in een ander chassis. Namelijk de Mondeo. Het is een Mondeo 1,5 TDCI Trend Econetic uitvoering geworden uit 2018 met 130K op de teller. We waren toch wat huiverig(er) voor de laatste iteratie van het Ford Dieselblok, de Ecoblue. Daarom toch weer teruggegrepen naar het oude vertrouwde. Maar ja, geluk moet je hebben, dat is geen gegeven bij welke auto dan ook. De kleur blijft saai. De velgjes zijn saai (maar daar is gelukkig wat aan te doen).

    Wat de Mondeo aangaat: het is dan wel een Trend, maar dat staat qua uitrusting standaard bij een Mondeo zeker hoger op de ladder dan bij een Focus. Bovendien is het af fabriek opgeleukt met diverse fijne opties zoals elektrische achterklep, privacy glass, inklapbare spiegels en uitstapverlichting, verwarmde voorruit, keyless entry, start/stop knop waardoor het in zijn totaliteit toch luxer/uitgebreider is dan onze Focus Titanium. Nu maar hopen dat deze Mondeo net zo betrouwbaar zal zijn als de Focus!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    gerardTDCI, Edgar Focus, Paul_U en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Die had ik ook maar dan in titanium uitvoering. Heb nog steeds spijt dat ik die weg gedaan had, boot van een auto. Veel plezier ermee!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Bedankt! En waarom spijt? Overgestapt op wat kleiners of iets wat minder betrouwbaar was?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Overgestapt op Focus MK4 hatchback. Ik dacht dat ruimte (kofferbak) meeviel maar kan er toch niet aan wennen. Kinderwagen erin en ruimte is op. Ook geluidisolatie valt tegen. Geen verkeerde auto maar toch niet wat ik wilde.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Zo een Modeo blijft toch ook wel mooi hoor. Gefelicteerd
     
    Spotmatic vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina