Op naar het volgende plaatwerkdeel, voor voorbewerking. De deuren! Ik had een rotte linker deur, die heb ik vervangen door een ander exemplaar dat ik had staan. Niet de allerbeste, maar een prima basis. Wel meer roest dan gehoopt. Dus goed kaal maken en de kitnaden bekijken. Maar deze deur is vaker mishandeld, mooie lopers in de oude lak zijn het stille bewijs. Ook mooi was dat het oude slotje alleen was afgeplakt, de dikke verflaag zat er ruim omheen.
Ook hier roest onder de lak. En zo heeft deze deur toch nog heel wat plekjes De rotterij onder de kitnaad eerst maar eens helemaal blank gemaakt Daarna de door mij vergeten bitumenplaat eruit. Ik zet er een veel grotere in, als ik de deuren terug heb. De andere deur, rechts, is behoorlijk goed. Een rondje schuren leverde transportlak op. Deze deur is dus als nieuwe deur bij de auto gekocht. Daarom is hij zo netjes dus. De transportlak is dat zwarte. Daarna was het tijd voor wat verf. Een eerste primerlaag. Gelijk ook een bosje bouten en wat stangen en beugels meegenomen.
Ondertussen, op andere dagen in de week de om te proberen wat polaris in de spuit gehad. De scharnieren van de motorkap en de kofferklep en de bouten zijn mooi grijs!! Het lelijke eendje is een zwaantje geworden. De bestuurdersdeur is weer helemaal fris aan de buitenkant.
Voor de volledigheid, ik heb ook de hele binnenzijde laten doen. Dat geeft stevigheid en demping. Maar er mist wat aan mijn bolide. Iets wat er niet opzat toen ik m kocht. Ik heb het idee dat de vorige eigenaar, Marco, die hem ombouwde terug naar type 1, een nieuwe keienvanger heeft gekocht, maar zonder het spijltje in het midden. Dat hoort erop gelast te zijn en zorgt dat de keienvanger ook in het midden bevestigd kan worden. Dit spijltje dus…
Het was gelukkig nog nieuw te verkrijgen. Kortom, weer een stukje nieuw plaatwerk erbij. En zo zit het dan op de auto.
De meeste losse delen zijn al voorbij gekomen, net ook het tankklepje ook. Daarom is het nu tijd voor de eerste stappen aan de body zelf. Eerst maar weer eens schuren en met name de zichtplekken waar gelast is, strak maken. Eerst de rechterzijde.
Onderaan het voorraam A stijl aan de dorpel Maar ook het zijpaneel. In het nieuwe paneel zat een flauwe deuk. Nu niet meer.
Aan de binnenzijde van de Astijl, ter plaatse van de las voor het nieuwe dak. Ziet niemand ooit weer, maar ik wil het strak hebben, zoals het hoort. Hoekje in de kofferbak, onder het achterraam En zo zijn we bij de kofferbak aangekomen. Eén van de twee plaatsen waar ik het oude laswerk NIET heb aangepakt, is bij het sleepoog. Dat zat er goed en roestvrij in, alleen niet super strak. Nu wel.
Van de kofferbak naar de motorruimte. Daar is ook best veel gelast, zoals de platen in de wielkasten, waar de remleidingbeugels zitten gelast. Maar ook het schutbord moet strak En uiteraard onder de zekeringkast waar ik een hele nieuwe hoek in het gelast.