1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ureum tankje lekt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Binkie4, 8 mrt 2024.

  1. [​IMG]
    beste mensen

    Het Ureum (of ad blue) tankje van mijn auto lekt. Nadat ik het tankje heb schoongemaakt, druppelt het zichtbaar op de kier tussen het witte klepje dat met beugeltjes op het tankje zit. Op de foto is de bruine smeurie te zien.

    Weet iemand of het tankje leegloopt als ik die klemmetjes losmaak? En zit daar een pakking tussen die kan worden vervangen?

    Hartelijk dank alvast
    Groet
    Paul
     
  2. Denk niet dat hij leeg loop hij zit boven op en vloeistof zakt maar klimt niet omhoog
    Ik zou het wel aandurven de klemmen voorzichtig losmaken
    zo te zien is hij wat krom getrokken denk ik
     
  3. Deze aansluiting zit aan de zijkant, dus bijna op het laagste punt. Ziet er inderdaad krom getrokken uit.
     
  4. Ureum/ad blue, ben eigenlijk gewend dat het witte aanslag achter laat. Dit ivm ad blue met buitenlucht kristalisatie plaats vind. Deze zout aanslag of kalk aanslag lijkt het dan. Tevens is adblue doorzichtig

    Dit ziet er rood uit. Wat je juist bij brandstofadditief ziet als kleur daarvan.
    Daarnaast ben ik deze slangen gewend bij brandstofadditief. Bij ad blue zat er een gloeidraad om, om het te verwarmen en tegen bevriezen te beschermen

    Door dit alles is me vraag is het echt adblue tankje. Want kan niet vinden welke auto je precies hebt.

    Ieder geval tankje wordt vaak juist compleet alleen verkocht. Dus bij lek wordt het compleet vervangen.
     
  5. Dit is het artikelnummer dat op het tankje staat: 3m519c103al

    De Google-zoekresultaten daarom geven aan dat het een ureumtankje is. De vloeistof die eruit lekt is bruin en koelt ook bruin aan. Niet wit. Een compleet tankje is nogal prijzig. Vandaar dat ik de lekkage wil verhelpen.
     
  6. dit spul niet met de blote handen aanraken, is zeer slecht voor de gezondheid!! ik denk niet dat het uit elkaar te halen is. ik zou het schoonmaken en proberen af te kitten. anders proberen en gebruikt tankje te scoren. dit moet wel bij een garage gebeuren ivm dat na het afvullen de waarde geresset moet worden in de pcm
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Ik vermoed dat hier iets anders in gaat dan adblue, een dergelijk klein tankje zou je dan elke 500 km moeten gaan vullen

    mijn scania heeft een 100 liter tank en daar kan ik ongeveer 6000 km mee vooruit.
     
    Beun vindt dit leuk.
  8. Dit is een luxe wagen gebruik stukken minder
    Toen ik nog werkte gebruikte mijn Mercedes 2840 combi 65 liter adbleu op ongeveer 5000 km
     
  9. Ad blue is ureum dat flink is aangelengd met gedemineraliseerd water. In dit tankje gaat pure ureum.

    Uit de tekening die Bertus7 heeft gedeeld blijkt dat het tankje van bovenaf wordt vastgeschroefd. Lekker praktisch.

    Als ik ga kitten, dan heb ik een kit nodig dat bestand is tegen de eigenschappen van Ureum. Iemand die hier verstand van heeft?
     
  10. In dat tankje gaat geen Ureum maar Eolys.

    Eolys bestaat voornamelijk uit een mengsel van Cerium en ijzeroxide. Vanuit het tankje wordt de Eolys aan de brandstoftank toegevoegd. De Eolys heeft als eigenschap om de temperatuur die benodigd is om de roetdeeltjes in het roetfilter te kunnen verbranden wordt verlaagd van circa 550 graden Celsius naar circa 450 graden Celsius. Tijdens het regenereren hoeft het roetfilter dus minder warm te worden gestookt.


    Het is dus totaal iets anders als Adblue / Ureum dat als doel heeft de NOx emissies te reduceren.
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en Beun vinden dit leuk.
  11. Inderdaad iets heel anders, want adblue wordt niet in de brandstof ingespoten maar rechtstreeks in het uitlaatsysteem.
     
  12. Dank voor al jullie reacties. Ik heb er veel van opgestoken.
     

Deel Deze Pagina