1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Upgraden van Sync 2 naar Sync 3 met nieuwe hardware

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door Selhati, 12 jun 2019.

  1. #1 Selhati, 12 jun 2019
    Laatst bewerkt: 30 sep 2019
    Hoi allemaal,

    Hier vinden jullie mijn 'handleiding' voor het upgraden van sync2 naar sync3 in een focus mk3,5 uit 2015. Ik ben zeker geen expert, maar deel graag mijn ervaring. In de komende dagen zal ik steeds een stukje verder toevoegen in deze eerste post.

    Op dit moment staan de benodigdheden, het verwijderen van Sync2 en het installeren van Sync3 online.
    Daar komen de komende dagen nog bij: het programmeren met forscan, het installeren van Android auto en een verzameling van handige links en filmpjes.

    Voor / Na
    [​IMG]

    Benodigdheden
    Hardware:
    - Sync3 scherm verbonden met navigatie-APIM. Ik heb deze gekocht van een focusfan hier op het forum voor €350,- Als je ze los koopt heb je mogelijk voor €12,69 deze kabel nodig
    - GPS antenne. Mijne komt van aliexpress voor €4,99
    - USB-hub. Mijne komt van aliexpress voor €44,92
    - Stroomkabel voor de USB-hub. Ook van aliexpress voor €21,48

    Gereedschap:
    - Torx schroevendraaiers. Mijne komen van aliexpress voor €1,27
    - Dash removal tools. Verschillende sets te koop. Ik heb deze van €7,36 gebruikt.
    - Platte schroevendraaiers. (Om bepaalde clips los te maken).
    - Handdoek of dergelijke om krassen op het dashboard te voorkomen.

    Programmeren:
    - ELM327 OBD2 kabel. Ik had goed geluk met deze van aliexpress voor €11,53
    - Laptop met het programma forscan geinstalleerd.

    Verwijderen Sync2

    Stap 1 – Verwijderen van de eerste sierlijst
    Met een van de platte dashboard removal tools verwijder je de plastic sierlijst om de versnellingsbak heen. Begin aan de stuurkant iets boven de knop van de ventilator. Plaats de tool achterin de gleuf en druk (voorzichtig) het plaatje naar voren. Langzaam werk je de 5 klemmen rondom de versnellingspook los. Aan het einde bij de passagierskant moet een klein stuk van het volgende paneel los worden gemaakt om de trim vervolgens schuin omhoog (richting het achterraam) los te trekken.

    [​IMG]

    Stap 2 – Verwijderen van het afwerkplaatje
    Met een van de platte dashboard removal tools druk je het plastic plaatje tussen de climate control en de radio knoppen los. Bij mij ging het vrij eenvoudig door de tool aan de bovenkant in de gleuf te schuiven en voorzichtig naar beneden te trekken. Het plaatje komt (al dan niet in een keer) een centimeter omlaag, maar blijft daarna met een tweetal clipjes hangen. De clipjes (een links, een rechts) zijn met een brede platte schroevendraaier los te maken door de schroevendraaier erin te schuiven en de schroevendraaier te draaien.
    Jammer genoeg beschadigen de clipjes daar wel van, maar hier heb je na montage totaal geen last van.

    [​IMG]

    Stap 3 – Verwijderen van de schroeven
    Met de torx schroevendraaiers draai je nu vijf schroeven los. één onder de versnellingspook en de vier boven de climate control knoppen. Alles blijft op zijn plek zitten door verschillende clipjes.

    [​IMG]

    Stap 4 – Losmaken van de climate control en versnelling
    Nu je schroeven los zijn is het hele paneel rond de versnelling en de climate control naar voren te trekken. Bij mij klemde hij nogal, maar door met de brede platte dashboard removal tool onder de versnellingspook te drukken en met mijn handen aan de zijkant van de climate control te trekken kreeg ik hem een stukje (1 cm) naar voren.
    Druk met je duim vanaf de onderkant de nep leren mantel van de versnellingspook naar boven los. Werk vervolgens dit volledige ‘bakje’ naar onder het paneel.
    Je hebt nu wat meer speling om het paneel naar voren te trekken (Voorzichtig want er zitten nog verschillende kabels achter vast met niet veel speling!)
    Maak de drie kabels los (1x blauw en twee zwarte).
    Ik heb ervoor gekozen om het paneel vervolgens in een handdoek te wikkelen en op de bestuurdersstoel te laten rusten.

    [​IMG]

    Stap 5 – Radiopaneel losmaken (De engste stap)
    Deze stap was het engst aangezien de met lompe kracht moet gebeuren. Het afdekpaneel van de radio en het scherm moet worden losgemaakt door hem naar voren te trekken. (Als het goed is heb je de schroefjes al losgemaakt bij stap 3).
    In de filmpjes zeggen ze dat je hem onderaan moet vastpakken en met twee handen recht naar voren moet trekken. Bij mij was één van de twee clipjes die het paneel vasthouden afwezig. Hierdoor trok het paneel snel scheef en was ik bang dat ik hem kapot zou trekken.
    Trek hem vrij stevig recht naar achter los. Als de clipjes afbreken (zoals de tweede bij mij deed) is dat geen ramp. Na het monteren heb je hier geen last van, je moet alleen het paneel vasthouden tijdens het vastschroeven. Het ontbreken van de clipjes geeft geen rammelen.
    Verwijder de kabel van de radiobediening en leg het afdekpaneel aan de kant.

    [​IMG]

    Stap 6 – Sync 2 verwijderen
    Er zijn vier torx schroeven die losgemaakt moeten worden. Twee aan de bovenkant (1 links, 1 rechts) en twee aan de onderkant van het scherm (de middelste twee). Als deze los zitten is het volledige scherm + APIM naar voren te schuiven. Het dashboard moet je met je duimen naar boven drukken om het scherm eruit te kunnen pakken. Niet te ver trekken, want er zitten nog een aantal kabels aan de achterkant die los gemaakt moeten worden.
    De grote zwarte kabel is los te maken door de grijze hendel omhoog te doen. De kabel komt dan vanzelf los. De zwarte USB is met een clipje vastgezet. Als je dat clipje indrukt trek je de kabel zo naar achter. Let op dat de kabels niet naar achter vallen.
    Nu het Sync2 systeem los is kunnen we gaan opbouwen.

    [​IMG]

    Installeren Sync3
    Stap 7 – GPS aansluiten

    Het Sync3 systeem gebruikt een andere GPS antenne dan Sync2. Deze moet dus worden aangesloten.
    Ik hem de antenne in het dashboard weggewerkt door hem te plakken op de buis waar de verwarming doorheen blaast. Eerst de boel stof en vetvrij gemaakt met een microvezeldoekje en een alcoholdoekje en vervolgens het GPS antenne blok met de bijgeleverde plakstrip vastgeplakt. Voor zover ik begrijp maakt het niet veel uit waar je hem neerzet zolang er maar geen metaal boven zit. Op mijn plaats heb ik nog geen problemen gehad met het kunnen vinden van GPS signaal.
    De kabel met blauwe plug heb ik nog even naar buiten laten bungelen.

    [​IMG]

    Stap 8 – Sync3 aansluiten

    In mijn geval was de bevestiging van de Sync3 hetzelfde als die van de Sync2. Dus ik kon meteen gaan aansluiten. Als dat bij jullie niet zo is dan moet je het metalen frame rond het Sync2 scherm losmaken en vastschroeven op de Sync3.

    Sluit alle kabels aan op de Sync3 APIM. De zwarte kabel met hendel vastdrukken totdat de hendel zelf omlaag gaat. Het laatste stuk vastklikken door de hendel omlaag te drukken.
    De GPS antenne (blauwe plug) vastdrukken tot hij klikt.
    De USB kabel vastdrukken tot hij zichzelf vastzet.

    Plaats vervolgens het scherm op zijn plaats. Hierbij moet je waarschijnlijk ook even het dashboard omhoog drukken.

    [​IMG]

    Stap 9 – Dashboard herstellen
    Sluit de kabel van de radiobediening weer aan. (Eventueel kan je nu het contact een keer aanzetten om te controleren of je Sync3 opstart. Het klopt dat je nu een foutmelding krijgt over de USB-hub. Als alles werkt het contact weer uitzetten).
    Plaats het afdekpaneel weer om het scherm. De bovenkant eerst onder het dashboard en dan de rest omlaag drukken. Hij klikt rondom vast met een paar clipjes. Als bij jou ook de onderste clipjes zijn gebroken bij stap 5 nu alvast de twee schroeven onderin vastzetten.

    Plaats het paneel van de climate control en versnelling terug op zijn plaats. Vergeet niet de stekkers achterin weer vast te maken (1x blauw, 2x zwart). De nep leren mantel om de versnellingspook eerst vastklikken voordat je het paneel terug drukt op zijn plaats.
    Schroef vervolgens de drie schroeven weer vast.

    Klik het afdekplaatje tussen de climate control en radio knoppen terug. Dit was bij mij gewoon op zijn plaats klikken.

    Als laatste druk je de sierlijst weer op zijn plaats. Schuif hem weer schuin op zijn plaats en klik rondom te clipjes vast. Vergeet ook niet het paneel bij de passagiersstoel weer netjes vast te klikken.

    [​IMG]

    Stap 10 – USB hub vervangen
    Als laatste stap van de installatie moeten we de USB hub in de armsteun vervangen voor eentje die werkt met Sync3 (en natuurlijk Android auto + apple carplay).
    Met een dunne plastic dashboard removal tool aan de zijkanten van de oude hub kan je hem een klein stukje omhoog wippen.
    Pak hem vervolgens met je vingers vast en trek hem los. Niet te ver, want de USB kabel aan de onderkant is niet erg lang!
    Maak de drie kabels los (Laat ze niet naar beneden vallen!).
    Sluit de USB stroom adapter aan op de kabel in de auto en prik vervolgens de drie kabels in de hub.
    Druk de nieuwe hub vervolgens op zijn plaats.

    [​IMG]








    Hoi allemaal,

    Nadat ik jammer genoeg doei heb moeten zeggen tegen mijn oude focus C-max (2003), Heb ik een 'nieuwe' focus (2015) gekocht. Het is een heerlijke auto, alleen kan ik niet zoveel met het beperkte sync 2
    Ik heb wat rond gekeken en het blijkt vrij makkelijk (Hoewel best duur) om te upgraden naar sync 3.

    Voordat ik geld ga uitgeven om onderdelen te kopen heb ik wat vragen waar ik hoop dat jullie antwoord op hebben.
    1. Na de upgrade, werken de knopjes op het stuur zoals ze dat nu doen? (Kan ik de muziek bedienen, stembesturing aanzetten en de telefoon opnemen?)
    2. Na de upgrade, Krijg ik dan tijdens het navigeren nogsteeds de volgende aanweizing te zien op het scherm achter het stuur?
    3. Zijn er nadelen aan een upgrade naar sync 3? (Kan ik bijvoorbeeld de kaarten en updates niet meer via ford updaten ofzo?)
    4. Naast het scherm+APIM, Een nieuwe USB hub,USB hub stroom adapter, GPS antenne Heb ik nog iets anders nodig?
    5. Gaat Deze forscan kabel werken om de 'nieuwe' APIM te programmeren?


    Hopelijk kunnen jullie mij helpen voordat ik mijn auto ga slopen voor niks ;)
     
    Magure vindt dit leuk.
  2. Knopjes blijven werken, navigatie weergave in instrumenten paneel blijft werken, updates moet je handmatig doen. Deze zijn op genoeg plekken te vinden op het grote internet, zowel voor de kaarten als systeem updates.
    Als je wilt dat TMC ook blijft werken moet de radio module nog vervangen worden, kun je gelijk DAB+ erin plaatsen !
    De kabel die je linkt zal waarschijnlijk wel gaan werken, er is maar een manier om daar achter te komen ;)
     
  3. ah super!

    Ik had nog niet nagedacht over DAB+, maar aangezien ik bijna nooit naar radio luister denk ik niet dat ik daar nu ook in ga investeren.
    TMC heb ik geloof ik ook nog nooit bewust gebruikt. Wat ga ik missen als ik de radio niet ook ga vervangen? Of krijg ik continu foutmeldingen en is het eigenlijk wel nodig om het toch meteen te doen?

    Bedankt :)
     
  4. Tmc is voor de verkeersmeldingen van je Navi, die wil je er neem ik aan wel bij houden ;)
     
  5. :think: ja dat is wel handig natuurlijk.
    Vreemd dat ik op youtube bij geen een upgrade video daar iets over heb gezien of gehoord. Een snelle google helpt ook nog niet echt. Wat zijn de onderdelen die ik dan moet vervangen? (Dan meteen maar DAB+ erbij als ik toch geld ga uitgeven :shock:)

    Edit: Gek veel verder dan het installeren van een android headunit in mijn oude C-max ben ik nog nooit gekomen met auto-knutselen. Die sync upgrade leek me goed te doen. Nu ook de radio en de antenne vervangen klinkt ineens een heel stuk enger :?
     
  6. Dat ligt eraan welk type radio er nu is gemonteerd, PB mij even je VIN nummer dan zoek ik het even op. Als je de sync3 module durft te gaan installeren is de radio module een eitje !!
     
  7. Mijn auto is import vanuit Duitsland. Weet niet of dat iets uitmaakt?
    Ik ben nu aan het werk, maar ik zal straks tijdens de koffie even snel langs de auto lopen om het VIN nummer op te zoeken.
     
  8. aan de bestuurderskant kun je het nummer aflezen onderaan de voorruit.
     
  9. Je hebt nu een F1BT-18C815-KH radio zitten, dat is een 6-speaker radio met TMC dus die kan gewoon blijven zitten, scheelt weer !!
     
  10. Dat is goed nieuws :)
    Ik lees dat die radio niet geschikt is om DAB+ aan te sluiten dus dat laat ik dan nu ook maar zitten. Als FM ooit helemaal verdwijnt kan ik altijd nog verder kijken.

    Het plan gaat dus worden alles bestellen, een middagje knutselen en hopelijk een werkende sync 3 unit hebben in mijn 2015 focus.
    Ben benieuwd :think:
    Ik zal hier t.z.t. posten dat het is gelukt (of niet natuurlijk)

    Bedankt voor de hulp!
     
  11. Een howto met alle nummers etc zou gewaardeerd worden ;) zijn veel meer mensen die dit op hun lijstje hebben staan (waaronder ik :D )
     
  12. Same here!
     
  13. Ik ga dit ook even volgen aangezien het ook op mijn verlanglijstje staat i.v.m. Android Auto. Ben je van plan om de onderdelen voor de volle mep bij de dealer te bestellen?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  14. Nee. De APIM en het scherm heb ik via het forum hier.
    De alle andere onderdelen zijn 3th party via aliexpress en amazon.
    Natuurlijk geen garantie dat alles gaat werken, maar voor dat prijsverschil durf ik de gok wel te nemen
     
  15. Ik heb via de volgende how to en you tube filmpje mijn Sync 3 unit ingebouwd.


    http://www.2gfusions.net/showthread.php?tid=3881



    Waar heb ik mijn spullen gekocht;
    Sync 3 gekocht bij Rhenoy demontage in waardenburg.
    Usb aansluiting via ebay gekocht.
    Gps antenne bij Bol.com gekocht.

    Aansluitkabel van de usb was bij mij al aanwezig dus ik hoefde het verloop kabeltje niet te bestellen. Kijk hier eerst naar voor dat je iets gaat bestellen. Maar je moet altijd de usb unit vervangen.

    Link naar usb ;

    https://www.ebay.nl/itm/FOR-FORD-MUSTANG-FOCUS-APPLE-CARPLAY-INTERFACE-MODULE-SYNC3-HU5Z-19A387-A/254117106611?hash=item3b2a8f53b3:g:E-wAAOSwoOxc

    link Rhenoy;

    https://rhenoy.nl/diensten/gebruikte-onderdelen/onderdeel/navigatie/ford/focus/2017/rh01/749444/

    Succes allemaal bij het inbouwen. En natuurlijk veel rij en luister plezier.
     
  16. rfocus bedankt voor de extra info!

    Ik heb intussen alle spullen binnen en al een middagje zitten klooien... Jammer genoeg kreeg ik het paneel om het scherm heen niet los.
    Een van de twee plastic clipjes die onderin zaten mist dus als ik eraan begon te trekken kwam er veel (schuine) kracht te staan op het laatste clipje links. Het leek alsof die ook zou gaan afbreken als ik flink zou trekken en dat leek me niet handig, omdat ik morgen op vakantie ga. Dus heb ik maar besloten om alles terug te plaatsen en na de vakantie een nieuwe poging te wagen. 2000km moeten rijden met een rammelend dashboard leek me niet zo prettig namelijk.

    i'll keep you posted
     
    rfocus vindt dit leuk.
  17. Het is intussen gelukt om alles te installeren en te updaten naar de F8 kaarten.
    Met een beetje extra lompe kracht schoot het laatste klipje ook los (Achteraf bleek deze daarbij ook afgebroken te zijn). Daarna was het een fluitje van een cent.
    Ik ben in ieder geval blij met mijn nieuwe sync3 en zeker ook met android-auto.

    Jammer genoeg is de vakantie weer voorbij en is de tijd om een handleiding te schrijven ook minimaal. Ik heb tijdens het installeren de nodige foto's gemaakt dus de handleiding komt er nog aan binnenkort.
     
    Magure, De Baat en M.Blaak vinden dit leuk.
  18. Ik ben wel benieuwd naar eea. Misschien is binnenkort wel binnen nu en een weekje? ;)
     

Deel Deze Pagina