1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

upgrade naar double din headunit

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door wasser, 16 aug 2016.

  1. Hallo iedereen,

    Ik heb recent een tweedehands Ford Focus MK3.1 Titanium van 2014 gekocht. Spijtig genoeg heeft de vorige eigenaar niet gekozen voor de upgrade van het audiosysteem. De wagen heeft dus het "low level" audio systeem zonder bluetooth en met 6 cijfers rechts op het paneel (1 tot 6). Hij heeft ook het kleine schermpje boven de radio en het basis kleine schermpje tussen de tellers (toerenteller en km).

    Ik dacht dat dit allemaal wel vrij simpel zou zijn om op termijn te vervangen, maar na wat opzoekwerk denk ik daar toch anders over.

    Mijn eerste idee was om een tweedehands bluetooth FORD OEM headunit te zoeken en deze te installeren. Er staat er zo eentje te koop op dit forum. Men heeft me echter gezegd dat dit enorm veel werk is en redelijk wat extra geld zal kosten. Dit omdat men vele aanpassingen moet doen aan de bekabeling (kabelboom vervangen en dergelijke) en dat dit dus bijna niet doenbaar is.

    Mijn tweede idee was om een double DIN aftermarket systeem aan te schaffen van een gerenomeerd merk (JVC, Kenwoo etc..). Dit lijkt echter ook niet zo gemakkelijk te zijn. Volgens internet moet je naast een mooi passend frontpaneel namelijk ook nog een antenne adapter hebben en een converter voor de CAN BUS zodat de stuurbediening blijft werken.

    Ik heb de volgende zaken gevonden:
    frontpaneel:
    http://www.aliexpress.com/item/For-...id=f66b61f7-5ece-4457-ab09-177af454c22e&tpp=1

    adapter antenne:
    http://www.aliexpress.com/item/Free..._1&btsid=044d2d1f-b026-47c2-b08a-45da192f2163

    Ik heb echter meer problemen om een CAN BUS adapter te vinden. Ik had dit gevonden:
    http://axxessinterfaces.com/index.php?main_page=product_info&products_id=197

    Vroeger had ik een bluetooth module (mpow) die je aansloot op de AUX-ingang. Dit werkte prima, maar 2x raden wat ik niet heb :dance: .. enkel een USB ingang..

    Is er iemand op dit forum die al ooit een double din unit heeft ingebouwd in een ford focus mk3 die me wat advies kan geven of iemand anders met meer kennis?

    Alvast bedankt,
    Wouter
     
  2. [MENTION=78]michaelrally[/MENTION]
    Heb je ook een Chinese kant en klare dubbeldin overwogen?
     
  3. Ja ik heb dit overwogen. Ik moet zeggen dat het er visueel echt wel super goed uitziet en dat het zeer verleidelijk is. Het lijkt echt mooi te passen in de auto en de "reclame" tekst op de sites zijn al even indrukwekkend. Kwa marketing krijgen ze van mij zeker een 10/10. Maar ik vrees over de werking..

    Ik heb al gehoord dat het bijvoorbeeld 30 seconden tot 1 minuut kan duren eer het systeem opgestart is. Ik denk dat ik me daar wel aan ga ergeren. Bijkomend zou de geluidskwaliteit bagger zijn, heb je slechte FM ontvangst en zouden er veel bugs inzitten. Het ding wordt ook nooit geupdate volgens mij, wat wel belangrijk kan zijn gezien het eigenlijk een android tablet is.

    Daarom dat mijn voorkeur toch eerder naar een double din oplossing gaat van een klassiek radiomerk. Die dingen werken meestal wel goed, maar het is geen plug en play blijkbaar.

    Mensen met ervaringen met zo een chinees ding mogen altijd antwoorden.
     
  4. Ik heb trouwens nog een dubbeldin paneel liggen (origineel Ford) [​IMG]
     
  5. #5 wasser, 17 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2016
    Interessant! Al denk ik (op het zicht) dat dit een paneel is voor een model met een groot scherm boven de radio? Ik heb zo het klein schermpje. Of past dat sowieso denk je?
    Je mag een pm sturen wat je ervoor vraagt.
     
  6. Ja daar kun je wel eens gelijk in hebben.
     
  7. Dit dubbel din paneel past percect. Jaren in mijn auto gehad i.c.m pioneer avic f930bt
     
  8. Het lijkt erop dat er maar één paneel bestaat, zoals hierboven. Het is voorzien voor het 5" scherm. Als je een kleiner scherm hebt moet je een "trim ring" gebruiken. Wat dat is en waar ik dat kan vinden wordt weer zoeken :)
     
  9. De teller unit is makkelijk te vervangen door de versie met het grotere scherm. Er zijn een paar voorbeelden van op het forum.

    Dat de update van het audio systeem naar oem navi niet eenvoudig te doen is verbaasd me eigenlijk wel. Maar goed, ik heb me er nooit in verdiept dus ik weet het fijne er niet van.

    Waar op het forum is dit besproken ? Ben benieuwd.
     
  10. Ik heb zelf al eens zitten zoeken, maar heb niet meteen een thread gevonden hierover. Kan wel zijn dat die bestaat maar met de zoekfunctie niet meteen een hit.
     

  11. Het navigatiesysteem in de Focus 3 fase 1 is gebaseerd op het High Level audiosysteem. Wanneer de auto al is voorzien van het High Level audiosysteem is het vrij eenvoudig om het originele navigatiesysteem achteraf in te bouwen.

    Wanneer de auto echter voorzien is van het Low Level audiosysteem ligt dat heel anders. Wanneer je het Low Level audiosysteem achteraf wilt vervangen door het High Level audiosysteem (met of zonder navigatie) moet er behoorlijk wat worden vervangen of aangepast. Zo wordt bij het Low Level audiosysteem de USB en (eventuele) AUX functionaliteit geregeld door de radio unit. Bij het High Level audiosysteem wordt dit geregeld door de Bluetooth/Voicecontrol of SYNC module. Tevens is ook de bedrading anders. Het Low Level audiosysteem heeft minder bedrading als het High Level audiosysteem.


    Om het Low Level audiosysteem achteraf te vervangen door het originele navigatiesysteem heb je de volgende onderdelen nodig:

    * High Level audio unit (Bluetooth/Voicecontrol of SYNC gebaseerd).
    * 5 Inch full color display (FCDIM) met SD-slot (Bluetooth/Voicecontrol of SYNC gebaseerd).
    * SD-kaart met geschikt kaartmateriaal.
    * Bedieningspaneel met navigatie toetsen.
    * Dashboard paneel/omlijsting voor het 5 Inch display.
    * Microfoon.
    * Bluetooth/Voicecontrol of SYNC (APIM) module.
    * Radiobediening welke geschikt is voor Bluetooth/Voicecontrol of SYNC.
    * Fakra verbindingskabel tussen audio unit en display.
    * Navigatie audio bedrading tussen audio unit en display.
    * Dashboardkabelboom welke geschikt is voor Bluetooth/Voicecontrol of SYNC.
    * Dak kabelboom indien de microfoon bedrading ontbreekt.


    Al met al een behoorlijk lijst met onderdelen. Veel van deze onderdelen zijn nieuw onbetaalbaar waardoor dit totaal niet interessant is. Echter als je kijkt naar de prijzen die voor deze onderdelen gebruikt worden gevraagd kan de prijs ook behoorlijk hoog oplopen. Een ieder zal voor zichzelf moeten bepalen of hij dit ervoor over heeft of niet.
     
  12. zo makkelijk is het dus niet Steef [MENTION=3532]the early[/MENTION]
     
  13. Vandaar dat ik nu aan het kijken ben naar double din aftermarket systeem. Dat zou dan toch al meer haalbaar moeten zijn. Nog enkel wat zoeken met die canbus aansluiting en dan of dat paneel met de 5" opening dan ook past met het kleine scherm.

    Als je een aftermarket plaatst heeft dat scherm weinig nut toch? Wat doet dat dan nog? Enkel het uur/datum en de temp? Probleem is dan wsl dat je dat uur niet meer kan aanpassen?

    Echt niemand die dat ooit gedaan heeft? Ik kan toch niet de enige zijn :)
     
  14. Dank jw, duidelijk verhaal.

    Ik heb wel eens foto's gezien van een 2 din in een focus 3. Erg mooi vindt ik het niet staan. Maar de kwaliteit van een goede headunit maakt dat wellicht goed.

    Ik denk dat ik dan goed rond zou kijken naar een Chinese unit. Daar zitten ook best wel goede tussen maar niet op het niveau van een a merk 2 din helaas
     
  15. Ik heb nu een USB aansluiting in de middenconsole (onder de armsteun). Is het mogelijk om deze USB aansluiting om te vormen naar een AUX-input? Ik heb namelijk zo een bluetooth ontvanger maar je moet die aansluiten op de aux.

    Of kan je op één of andere manier een AUX kabel aansluiten op de low-level radio? Ik heb dit vroeger gedaan in een VW, daar was het kwestie van de kabel in te pluggen en in te bouwen en klaar.

    Op internet vind ik veel verschillende combinaties (met low-level radio). Je hebt er met alleen een AUX in het handschoenkastje. Je hebt er met alleen aan USB, zoals ik en je hebt er met beide..Ik heb het gaatje in het handschoenkastje waar normaal de aux ingang zou zitten, maar bij mij is dat leeg.
     
  16. Kijk hier maar eens, daar kun je alles vinden om een dubbel DIN aan te sluiten op je CAN-Bus systeem. Ook hebben ze hier inbouwframes enz.

    Het hele assortiment is via ons te verkrijgen, op de getoonde prijzen krijgen Focusclub leden 15% korting.
     
  17. Zou het kunnen dat je de link vergeten bent?

     
  18. #19 wasser, 26 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2016
    UPDATE
    Ik ben weer volledig omgeslagen...Van de double din pioneer oplossing, naar een chinese android oplossing, naar dit:

    Ik heb een AUX-in adapter (24-pin stekker) en een 3,5mm aux adapter besteld. Deze AUX adapter zou moeten passen op de originele Ford radio en me toelaten om een AUX kabel te installeren. Ik zou op deze AUX kabel dan een (mpow) bluetooth adapter aansluiten die ik nog liggen heb. Die werkte vroeger perfect in men vorige auto, via de aux.
    https://www.handytreff.de/detail/12...10-24-pin-stecker.html?pn=30&cache=1472210784
    https://www.handytreff.de/detail/12...inem-fahrzeugspezifischen-aux-in-adapter.html

    Ik heb echter nog een hoop vragen...

    1. Op de AUX-in adapter staat de volgende tekst: "original aux input will not work using this cable". Zou dit betekenen dat de USB input (die ik nu heb) niet meer zal werken wanneer ik de AUX aansluit? Want ik heb veel focussen (usa?) gezien op internet met zowel aux als usb die volgens mij ook de basis radio hadden.

    2. Ik wil de aux ingang installeren in de armsteun, waar nu ook de usb poort zit. Heeft iemand hiervoor raad? Ik heb dus zoiets als op de foto, maar zonder AUX input. Ik wil de aux toevoegen. Gaatje boren in het plastiek plaatje? Maar hoe bevestig ik dan dat (female) aux kabeltje? Of zou je zo een plaatje van FOrd zelf ergens kunnen kopen.

    [​IMG]

    3. Ik wil nog een bijkomende USB aansluiting plaatsen op die plaats. Deze zou enkel dienen voor stroom. Kan ik dit aftappen van bijvoorbeeld de 12v sigarettenaansteker die zich vlak achter de armsteun bevindt (kant achterzetels)? Of kan je dat kabeltje van de huidige usb poort splitsen ofzo?

    4. Via deze oplossing zou ik dan bluetooth hebben, wat al 1 van men problemen oplost (zonder dat ik moet upgraden naar double din pioneer). Maar dan komt het probleem geluidskwaliteit...met een pioneer heb je natuurlijk een deftige kwaliteit (vergeleken met de stock unit) maar ik blijf het niet mooi vinden.

    Gaat de geluidskwaliteit verbeteren als ik de stock speakers vervang door betere exemplaren (dacht aan infinity [FONT=&quot]ref-6502ix + dempingmatten)? Ik zou eventueel ook nog een versterker willen toevoegen maar kijk er tegenop om zo een voedingkabel door de firewall en dergelijke te trekken. Daarom dat ik dacht aan een mini versterker zoals alpine KTP-445U.

    [​IMG]

    Ik lees echter hier en daar dat als je headunit "zuigt" dat een versterker hier niets aan gaat veranderen. Dus mijn vraag is eigenlijk: Is het nuttig om een dergelijke versterker bij te plaatsen in combinatie met aftermarket speakers, wanneer je de headunit stock houdt.

    [FONT=&quot]Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen. Ik zou graag definitief beslissen wat ik ga doen voor ik alles openbreek :dance:

    [FONT=&quot]groeten![/FONT]
    [/FONT]

    [/FONT]
     
  19. Vraag 5 nog vergeten :angel: ...

    5. Weet er iemand of dit bestaat voor de focus mk3.1 :
    http://www.aliexpress.com/item/Car-..._1&btsid=9182d98c-6018-4320-a8ea-8b9a44dcd90a

    Dit is een vervangstukje dat je op de plaats van een (lege) knop plaatst onder het aircopaneel.

    Bij mij is de knop "P off" leeg, gezien ik dit parkeersysteem niet heb. Hier zou je dus eventueel een dergelijke knop kunnen inbouwen om bijvoorbeeld je smartphone op te laden als deze aan het luchtrooster erboven hangt.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina