1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Update: sleutelwerk aan de airco + koelvloeistoflekkage

Discussie in 'Electronica' gestart door uwbuurman, 4 jun 2007.

  1. Mijn Ford Focus (2003, 101 pk TDci wagon, 202.000 km)heeft een aircoprobleempje. De aircovloeistof (koudemiddel) wordt te warm en daardoor valt de airco na enige tijd uit. Als de auto in de zon heeft staan bakken en het is buiten flink warm (25 graden en meer) dan doe de airco het na het starten direct al niet meer.

    Het betreft een electronisch geregelde airco, er zit de juiste hoeveelheid koudemiddel in het systeem en er zijn geen vreemde elektrische storingen. Het bedieningspaneel met de temp sensor heb ik reeds vervangen door een exemplaar van een jonge schadeauto, met minder dan 26k op de klok. Dat helpt ook niets.

    Hoe kan dit? Ik ken de werking van een aircosysteem niet maar hoe werkt dit? Draait de pomp warm? Zit de condensor verstopt??

    Help!

    Koos
     
  2. Draait de ventilator wel voor de condensor?
     
  3. Yep, niets mis mee.
     
  4. Wellicht aircopomp!??? Is een zeer bekend euvel bij de Focus!!!
    (de mijne is helaas ook kapot, en had in begin dezelfde klacht,
    alleen de mijne doet het nu helemaal nooit meer ondertussen) :(
     
  5. Als het aircosysteem te warm word kan aan enkele dingen liggen.
    o.a.
    Condensor fan defect.
    Condensor vol vuil waardoor er geen lucht door heen kan.
    Defecte (lekke) persklep van de compressor.
    Teveel koudemiddel in het systeem.
    Omgevingstemperatuur veels te hoog.

    Zo werkt het airco systeem:
    [​IMG]
     
  6. Re: Airco te warm ?!?

    Hey Koos :),

    Het houdt maar niet op met de problemen met die "nieuwe" focus van je hé. Weet Niels(furious) van het AW-forum niet waar het aan kan liggen?
    We hebben hier trouwens ook een ford-monteur rondhuppelen (ben even zijn naam kwijt)

    Raymond
     
  7. Topic verplaatst van interieur naar electronica :wink: .
     
  8. Re: Airco te warm ?!?

    slaat de airco koppeling wel in ook dit is een veel voorkomende storing
     
  9. @ focusCris: dank voor de uitleg. Ik zal er eens naar kijken!

    @ Raymond: tja, het is en blijft een rampenbak, deze focus. Maar ik zal er 3ton op de klok zetten, voor ik m weg doe... dus ik ga gewoon door.. Op AWforum dezelfde vraag gesteld. Niels zegt het volgende:
    Dus ik neig, met alle bovenstaande berichten naar de pomp of de koppeling naar de pomp... Kost veel geld...
     
  10. dank voor de antwoorden tot nu toe. Mijn probleem blijft echter

    De koppeling pakt goed op. Heb m niet uit elkaar gehad. Kan door slijtage de airco soms wel en soms niet werken?

    Ter verduidelijking: De airco slaat in en koelt. De koelfan slaat in op stand 1 en draait mee. Na een tijdje houdt de fan op te draaien en wordt de vloeistof te warm, de druk te groot en is het einde oefening. Zet ik de airco uit en na een tijdje weer aan, dan is het weer even goed. Je kunt voelen dat de leidingen niet steenkoud (3 à 4 graden) maar lauw blijven. Als de koelfan wel meedraait, worden de leidingen wel koud maar niet zo koud als zou moeten.

    De koelfan, hoe wordt die aangestuurd? Mijn vermoeden is door de lage drukschakelaar... Ik denk dat er ergens een ondeugdelijke schakelaar zit, die de koelfan soms in en soms uitschakeld.

    Als ik het goed heb, schakeld de airco tijdelijk uit als je de motor vol belast, dus met stevig optrekken, of volgas invoegen. Kan die schakeling ook een fout bevatten, waardoor de airco te vaak het foute signaal krijgt dat 'ie moet uitschakelen?

    Koos
     
  11. Tja, het begon er allemaal uit te zien als een electrisch probleem. Daarom heb ik het bedieningspaneel, waarin de binnentemperatuursensor zit, vervangen. Dat hielp niet, dus weer teruggebouwd en het andere paneel te koop gezet...

    Volgende stap: de koppeling van de aircopomp. Deze pakt wel op, maar zodra er vermogen geleverd moet worden was de werking van de airco weg. Dus toch de koppeling maar eens uitelkaar gehaald.

    De koppelingsplaat is behoorlijk ingesleten. Nieuwe electromagnetische koppeling: €365,-- bij de dealer. op MP stond een gloednieuwe koppeling voor €175,--. Wel 250 km van huis, maar goed, opgehaald en nog voldoende afgedongen om de diesel te betalen.

    Het inbouwen van de nieuwe koppeling kost enige moeite. Auto moet op bokken, de wielen er af, de bodemplaat eraf (diesel he), dan de wielkast aan de rechterzijde eruit (hoeft niet, maar geeft wel veel meer ruimte en het zijn maar 4 schroeven). Dan moet de multi V-riem eraf, en kom je een tweetal borgringen tegen. Als je die verwijderd hebt en als je mazzel hebt haal je de oude koppeling los zonder het gebruik van een poelietrekker.

    Wd40 werkt prachtig. Waar ik een probleempje ondervond was de tweede borgring. Die zat zodanig dat mijn tang er niet tussen paste. Dan moet je dus eerst de borgring proberen te draaien op de as.

    Einde van het verhaal is dat je wel eventjes bezig bent de zooi te vervangen. De TIScdrom geeft aan dat je de aircopomp moet loshalen, maar niet hoeft te ontkoppelen van het systeem. Waarom is me niet duidelijk, er is ruimte genoeg om m vast te laten zitten.

    Dan nog even een afterburner: Toen ik de bodemplaat loshaalde kwam ik een mooie roze onderkant tegen, onderandere de startmotor en een nest slagen waren mooi roze. Koelvloeistof dus. Het peil controleer ik regelmatig, maar nu de afgelopen twee weken niet... Hmmm, uwbuurman=nietblij.

    Uiteindelijk de intercooler er uitgehaald om te kijken of ik het lek con traceren. Vermoedelijk is het de pakking van het thermostaathuis. Maar er zijn een mooi aantal metalen leidingen gecorrodeerd bij de aansluiting met de rubberslangen. Mooi project voor komend weekend! Overigens stond het vloeistofniveau nog niet op laag.

    Tot zover mijn beslommeringen van afgelopen weekend.
     
  12. Zo makkelijk zeg zo`n TIS CD :D
     
  13. My god, je bent ook niet vies van een beetje sleutelen he :D. Best een hele uitdaging om er aan te beginnen en het niet te laten doen door de dealer.
    Doet hij het nu wel weer? of ga je komend weekend de puntjes op de i zetten?
     
  14. De airco doet het helemaal goed (lijkt het). het wachten is op echt warm weer, maar gisteren was het 22 graden en ik heb een uur stevig gereden en de airco op 16 graden. Geen krimp gaf 'ie, dus het lijkt goed!

    De puntjes op de i komen hopelijk zaterdag, als ik het thermostaatdeksel meet rubber ring en de rubber ring van het thermostaathuis ga vervangen. Gelijk de koelvloeistof maar helemaal vervangen, dan zijn we weer klaar voor de volgende 210k.

    en Crown, je hebt helemaal gelijk!! (TNX!!)

    Koos
     

Deel Deze Pagina