uitlezen mk1 1.8 en st170 (loopt slecht)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focusfanrossum, 25 jul 2015.

  1. Zuigt ie geen valse lucht aan of kan je maf sensor vies of kaduuk zijn?

    Misschien een andere optie, ik heb ooit met mijn Astra na een kapotte koppakking revisie (ook kleppen gepolijst en zuigerveer en schalen vervangen, cilinders honen) me rot gezocht naar wat het mm lampje liet branden. Dacht dat ik ergens een foutje had gemaakt... Bleek dat de stationairregelaar uit z'n bereik liep (bleef uitsturen en regelen) doordat gasklephuis een fractie te ver open stond bij stationair, stelschroef iets los gedraaid en alles liep als een naaimachine! Ik had alles al los gehad en schoongemaakt en met leen- of 2e hands spullen geprobeerd, niets hielp... Dit was iets lulligs maar wel de oplossing.
     
  2. Ik heb trouwens dezelfde ELM op bluetooth en een op USB en werkt op mijn beide Fase 2 maar niet op de Astra van de buurman uit 2001...
     
  3. update
    heb nu een scan tool besteld die zeker werkt op de st(in het begin had een maat die geleend bij zijn stage en de st uitgelezen voor de grap, en de live waardes gekeken op mijn 1.8)
    nu afwachten tot hij er is.
    ik laat het weten als ik meer weet.
     
  4. Scan tool is inmiddels binnen.
    P1518 kwam hierbij naar voren
    Imrc blijft open staan.

    Imrc opengemaakt en transistor vervangen, nu werkt hij wel(contact aan en hij trektde klep open)
    Alleen gaat hij niet dicht bove 5500rpm tot 7000rpm.
    En blijft hij dezelfde storing geven.

    Alleen lijkt mij dat dit niets te maken met het belabbert lopen van de motor, zit namelijk geen verschil in ook al doe ik het zelf met de hand.

    Hier enkele foto's van de live data bij stationair draaiend en op temparatuur.
    [​IMG][​IMG]
    Meeste data komt ongeveer overeen met mijn 1.8

    Ook is mij het verbruik opgevallen, hij heeft nou al binnen totaal ongeveer 1,5 uur er bijna een halve tank benzine verbruikt. Dit terwijl hij voor 75% van de tijd stationair heeft staan draaien. En nee hij lekt niet.
    Dit i.c.m. een rijke benzine lucht, ploffen in de pijp en een uitlaat die binnen no time gloeiend heet is over de hele lengte.
    Daaruit denk ik dat hij om een rede veel te veel inspuit. Kan alleen niet vinden waarom.

    Laaste keer met het rijden op de hof(cel lampje oplaten komen) viel na ong 5 min de dagteller en de km stand teller op streepjes en sloeg de motor bijna af (stond stil met koppeling in)
    Toen pakte de motor weer op en liep weer 'normaal' voor zijn doen.
    Ik had hem uitgezet en toen schoten de koelvloeistof temp en brandstof meter recht omhoog, toen ik hem weer starte stonden ze weer waar ze horen.

    Dat laatste deed hij vandaag ook.
    Hier mischien het bekende mk1 tellerbak probleem?
    Zal hem morgen er even uit pakken.

    Ik heb inmiddels gewisseld:
    Complete onsteking
    Inlaatspruitstuk (oude was lek)
    Gasklep
    Stationairklep
    Injectorrail
    Nieuwe lambdas

    Gecontroleerd:
    Timing
    Vacuum lekkage(remreiniger metode)



    Heb denk ik bijna alles al uitgewisseld/geprobeerd wat ik zo kan.

    Voordat ik hem naar de Ford dealer breng, nog iemand een idee?
     
  5. #25 Crafter, 13 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 aug 2015
    Misschien een long shot, maar check de temperatuursensors eens. Mijn Hyundai Scoupe turbo destijds liep ineens belabberd, startte slecht en stonk naar euro 95. Kreeg toen de tip van iemand en heb de sensor in het koelsysteem vervangen en de ecu gereset. Liep weer als nieuw daarna en nooit meer gezeur mee gehad.
     
  6. Bij ford misschien software opnieuw laten programmeren...?
    Misschien is de ecu wel (slecht) gechipped
     
  7. Storing imrc is verholpen( 1 pinnetje was niet goed door gesoldeerd.) Nu 0 codes ook na 15 min rijden (stationair,deellast en vollast)

    Temparatuur sensor denk ik niet, hij geeft netjes een bedrijfs temparatuur aan die kan kloppen en het metertje komt ook netjes boven in te staan

    Ecu gechipt zou kunnen, aangezien hij rond 2009 "getuned" was waarvan nou de skirts er nog onder zitten.
    Ook zit er een mongose uitlaat onder vanaf flex. Alleen heeft iemand dan de middendemper vervangen door een stuk steigerpijp.......

    En ik zal zo even een video plaatsen van het metertjes probleem.

    Persoonlijk vind ik het maar vreemd.

    Bedankt voor het meedenken in iedergeval iedereen!
     
  8. Is de timing nog in orde?
     
  9. Timing staat goed.
    Denk zelf iets in de richting van dode sensor of zo, iets da met inspuiten te maken heeft.
     
  10. Wat geeft de eerste lambdasonde aan? Die zou dan continu op rijk moeten staan..
     
  11. Idd lambda moet rijk aangeven, of het is onklaar gemaakt met een slechte chip.

    De st170 heeft een retour-loos brandstof systeem.
    Hier is de druksensor op de galerij ernstig van belang.
    Als deze niet goed werkt dan kan hij echt serieus te veel of te weinig in gaan spuiten.
    Beetje zelfde verhaal als bij de st225
     
  12. Geef ook even de fuel trim waarden door: long term en short term
     
  13. Die zal ik morgen even op de foto zetten.
    Waar van zou je hem willen?
    Stationair of een bepaalt toerental?

    Die druksensor zit op de brandstofrail, brandstofrail met sensor en injectors heb ik al gewisseld(zaten bij het spruitstuk van marco) dus zou dan eigelijk al uitgesloten moeten zijn.
    Maarja toch maar even het zekere voor het onzekere.
     
  14. Na wa spelen met de scan tool kwam ik het volgende tegen bij de st
    [​IMG][​IMG]
    En toen even mijn 1.8 t zelfde gedaan.
    [​IMG][​IMG]
    Ik denk dus dat de 1e lambda sonde gaar is als dit klopt.
    Vreemd dat er dan gewoon geen code naar voren komt.
    Inmiddels ook nieuwe lambda besteld.
    als dat het niet is heb ik een reserve (St schijnt ze te eten?)

    De metertjes stond vanochten recht omhoog tewijl de wagen nog niks gedaan heeft vandaag. Zelf met deuren dicht stonden ze omhoog.
    Op contact gingen ze weer normaal staan(temp onderin en tank op 1/4)
    Als ik hem weer uit zette stonde ze weer omhoog.
    Als ik tellerbak losmaakte zakte ze netjes naar de 0 positie.
    Ik ga vandaag even de massa's schoonmaken, kijken of dat helpt.
     
  15. Teller probleem is opgelost. Printplaat schoongemaakt.
    Toch handing een reserve teller:D
    Een standaard teller werkt dus in een st, grappig om te weten. Meter zullen wel niet kloppen maar dat maakte hier niks uit.
    Nu wachten op de nieuwe lambda, dan weeten we meer.
     
  16. Uitslaande wijzers is inderdaad meestal printplaat. Of een slechte accu.
     
  17. Dat laatste zal hier niet gelden, st staat bijna hele tijd op de lader;) en meter sloegen niet uit bij het starten (deed mijn 1.8 wel en toen accu vervangen) er bleven er 2 'dansen' (zie filmpje)
    Gelukking is het nu verholpen :cheer:
     
  18. Ik weet niet wat je allemaal aan het bekijken bent op die telefoon van je.
    Maar doe eens verstandig en pak een laptop met forscan er op.

    Lees de fuel trims eens uit.
     
  19. foto is gemaakt met mijn telefoon, van een scantool.
    de elm adapter werkt helemaal niet dus kan ik dat hele programma niet gebruiken. ander was dat wel gedaan.

    ik zal straks is kijken wat die tool zegt en dat hier posten.
    als we dan nog niks wijzer zijn wacht ik de lambda af.
    als er dan nog niks is dan moet ik hem maar even naar de dealer brengen. al moet ik dan een trailer regelen of even de platen lenen van de mijne.
    dan laat ik ook de ecu op originele software zetten.
     

Deel Deze Pagina