1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk Uitlees kabels en Software

Discussie in 'Performance' gestart door AndyG, 6 apr 2010.

  1. Hoi, even korte voorstelling, binnenkort meer.

    Ik heb juist een Focus2 1.6tdci 110pk gekocht en vraag me af of het mogelijk is om foutcodes te controleren en logjes te maken van allerlei zaken.
    Ik heb voorheen Seat gereden met Volkswagen motor en met VAG-COM kon ik de hele motor uitlezen.
    Is dit ook mogelijk bij een Focus van november 2006? Zo ja, wat heb ik hiervoor nodig?

    Groetjes
    Andy
     
  2. Ja dit kan. Wat bij Ford niet kan en bij VAG wel is waardes veranderen (mits gehackt), maar je kan wel alle waardes uitlezen (zoals volt accu, toerental, actueel verbruik, vloeistof temperatuur, etc.). Ook kan je fout codes uitlezen/verwijderen.

    Je hebt een gewone OBDII kabel nodig en het protocol is cansf. Force je hem niet op cansf. Dan gaan er allemaal lampjes branden en komen er storingsmeldingen, ook kan de startonderbreker er op gaan tijden het rijden.
     
  3. Bedankt voor de info. Waar kan ik zo'n OBDII kabel best kopen?

    Aan de hand van het uitlezen van waardes tijdens het rijden kun je een goede diagnose stellen van de mogelijke versleten onderdelen. Bijvoorbeeld bij een niet soepel lopende turbo, in noodloop springen, of verminderd vermogen.
    De garage of dealer leest de motor nooit al rijdend uit, wat wel aan te raden is. Zij geven dan vaker aan dat de turbo vervangen moet worden en dat is een duur grapje.
    In veel gevallen kun je aan de waardes zien of bijvoorbeeld de LMM vuil is of vervangen moet worden, of de schoepen vast zitten en daardoor de motor in noodloop springt bij lage toeren, etc., etc.

    Mijn seat sprong vaak in noodloop en mijn dealer adviseerde een nieuwe turbo, incl inbouwen zo'n 1300,-. Volgens de uitlezers op het VW TDIforum zou ik eerst eens de turbo laten schoonmaken voor 250,- en je wil niet weten, maar het beestje reed weer als een klokje.
     
  4. Voor software die goed werkt, kijk eens bij www.palmerperformance.com
    Voor een OBDII scanner kun je daar ook kijken, maar zijn genoeg andere leveranciers (googlen). Let wel op dat je geen imitatie Chinees spul koopt, dat geeft vaak problemen.
     
  5. Als je die link goed leest, kan je nu ook terecht in NL, Smeets Solutions
    is in NL nu de dealer geworden van hun;)
    Als je op MP zoekt, kom je hun ook vaak tegen, hebben mooie gadgets die
    ik graag wil bezitten:dance:....alleen mijn bankrekening niet:schater:
     
  6. Je zegt dat je aan de waardes kan zien of er wat mis is.
    Maar hoe weet je of de waardes goed of slecht zijn.
    Bovendien, aan welke waarde denk jij te kunnen zien of de turbo nog goed functioneerd of niet? knappe vent die op zijn computer kan zien of een turbo versleten is.

    En bij de dealer maakt het niet uit of hij rijdend uitleest of gewoon, jij hebt het over DTC's uitlezen, en deze zijn opgeslagen in het geheugen van de auto, en het maakt dus niet uit of je dit rijden doet of stilstaand.
    Je heb inderdaad wel test met de motor aan, maar die worden niet vaak gebruikt, omdat het zelf-diagnose systeem van de auto vaak toereikend is
     
  7. Met het eerste ben ik het eens. Wat je daarna zegt klopt volgens mijn dealer niet, ik begreep hieruit dat je harde en minder harde DTC's hebt?? Ik heb al meerdere vacuĆ¼m problemen gehad, de dealer zei dat ik dan de motor aan moest houden omdat anders de codes verdwenen waren (na een herstart kon ik weer normaal rijden). Ook kan het zijn dat de computer geen fout opslaat maar dat je merkt dat er iets niet klopt als je alle waardes dan logt zou je naar dat moment kunnen gaan en alle waardes bekijken of hier iets opmerkelijks aan is te zien.

    Maar de staat van een turbo dat kan natuurlijk niet, of hij moet al zo slecht zijn dat de druk etc niet meer klopt maar dat merk je dan al wel:lol:.
     
  8. Hoe je weet of waardes goed of slecht zijn is een kwestie van ervaring of opzoeken/navragen. Werking van de turbo is idd niet uit te lezen. Signaal van de aansturing wel, maar dat wil niet zeggen dat de turbo ook goed functioneert. Eventueel zou je dat wel via de MAP uitlezing kunnen herleiden.

    Foutcodes worden idd opgeslagen en kun je stil;staand uitlezen, ook de zogenaamde "pending" codes.
     
  9. Ik zal even een voorbeeld geven van de waardes bij mijn Cordoba 1.9tdi 96kw.
    in onderstaand overzichtje zie je het % EGR duty cycle. Bij volgas in zijn 3de versnelling van 1500 RPM naar 4300 RPM zie je dat de EGR klep netjes dicht gaat staan. Als de bovenwaarde van de EGR duty tussen de 80-90% zit dan is het goed en onderkant moet tussen 4-8% moeten zitten. Gaat deze waarde sterk op en neer bij volgas, dan bestaat de kans dat de motor in noodloop springt en zul je de EGR zaken eens moeten schoonmaken, en in het slechte geval vernieuwen.
    [​IMG]

    In mijn 2de logje zie je waardes van de N75 klep (bij VW regelt die de turbodruk.
    Je ziet dat bij 1900 RPM de waarde al stijgt naar 2,4 Bar en vervolgens naar 2,9 bar gaat, wat te hoog is bij de lage RPM. Dit houdt een turbo niet lang vol. Gemiddeld mag hij over het bereik van 1900-4000 RPM tussen de 2,1-2,4 bar zijn.
    [​IMG]

    Conclusie in mijn geval. Of de N75 klep is kaduuk, of de schoepen zaten vast (VNT turbo). Naderhand zijn nog zo'n 5 logjes gemaakt en bleek dat al bij 1500 RPM de turbo volle druk kreeg wat dus duid op vast zittende schoepen.

    Nadat ik 250 euri lichter was om de turbo te laten schoonmaken, bleek mijn turbo bijna perfect in orde te zijn. Toch bij lage RPM (110 in zijn 6de +/- 1600 RPM) sloeg de motor regelmatig in noodloop vanwege de overdruk die gegenereerd werd als ik naar 130 wilde.
    Uiteindelijk blijken de asjes van de schoepen te zijn versleten en daardoor bleven de schoepen toch dicht bleven staan om maximale druk te leveren, en dus noodloop.

    Lang verhaal kort: Mijn Turbo stond op het punt om te overlijden, en met 240.000 op de teller is een investering van 750 euri niet interessant meer.

    Auto is verkocht aan firma die dit heeft geanalyseerd. Heb nog veel geld gekregen dus ik was tevreden en zij gebruiken mijn Motor en Turbo onderdelen die nog perfect zijn voor reparaties.
     
  10. O ja, bij de eerste noodloopacties ben ik de auto bij een dealer laten uitlezen en die vertelde me dat mijn auto perfect in orde was. Hij las hem stilstaand uit. Maar hij kon niet verklaring dat ie in noodloop sprong. Ik zou 150 euri moeten betalen voor een rijdende uitlezing. Die kerel was niet wijs.

    Dus kabeltje van 40 gekocht en met iemand zelf rijdend uitgelezen op basis van tips op het tdiclub.nl (VAG).

    Daarom ben ik op zoek naar hetzelfde maar dan voor Fords. Werking van diesels is voor elk merk bijna hetzelfde dus een aanrader is de site van http://www.gerritspeek.nl Immens veel info over EGR, turbodruk, verschillende kleppen, etc
     
  11. Die tabellen van je Seat zijn erg mooi, maar naar mijn weten kun je dat van je Ford nergens vinden.
     
  12. Antig01, als jullie van een auto bijv. de LMM rijdend uitlezen, hoe bepalen jullie dan of deze nog goed werkt? Mijn 1.8 TDCi meet bijv. bij volgas 116 gram/s. Is dat een goede waarde?
    Hebben jullie geen overzicht van de juiste waardes voor verschillende sensoren?
     
  13. Nee dat bedoel ik te zeggen, ford geeft deze gegevens niet vrij, sommige gegevens houd ik wel een over van trainingen, maar dat is niet veel. de beste manier is een identieke auto ernaast en vergelijken..
     

Deel Deze Pagina