1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uitlaat Mk4 ST ervaringen

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Kludrex, 10 nov 2023.

  1. #1 Kludrex, 10 nov 2023
    Laatst bewerkt: 10 nov 2023
    Wil graag wat meer geluid produceren en om niet in hetzelfde schuitje te komen als met mijn Mk3 ST (WOK gevalletje) moet ik mij nu wat meer oriënteren om een uitlaat te kiezen die iets minder geluid produceert. Volgens mij bestaat een OEM ST uitlaat uit een downpipe met kat, GPF en einddemper tussen de twee eindstukken. Dus geen middendemper/resonator, ik denk dat de GPF de functie hiervan heeft overgenomen en heel veel van het geluid dempt.

    Iemand hier die een andere uitlaat heeft gemonteerd en wat zijn de ervaringen? Mijn plan nu is om voorlopig een GPF back Predator uitlaat van Scorpion te monteren. Dit is een systeem zonder einddemper. Klinkt super, en niet te luid als ik de YouTube filmpjes mag geloven. Ik ben echter bang dat als ik later ook de downpipe met sportkat en GPF delete (wel geresoneerd) laat monteren de boel weer te hard wordt, vooral door die GPF delete. Na wat onderzoek op YouTube (niet ideaal, maar wat moet je anders) heb ik het idee dat de einddemper eigenlijk niet zoveel dempt. Dus, kan ook de Scorpion MET einddemper nemen, maar die is wat duurder en zoals gezegd minimaal stiller naar mijn idee.

    Iemand misschien alleen een GPF delete gedaan? Wat is het verschil tov OEM?

    Black Friday komt eraan, de auto is veel te stil... en dan begint het bij mij te kriebelen ;)

    EDIT: Voor de duidelijkheid: Ik zoek absoluut geen stille uitlaat, anders kan ik gewoon de bestaande uitlaat er op laten zitten. Tegen het randje WOK aan eigenlijk, mijn Mk3 ST was over het randje. En een drone op de snelweg vind ik ook niet zo'n probleem. Als ik de :politie: maar niet trigger.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  2. @YST jij kan daar vast wel meer over vertellen.
     
    YST vindt dit leuk.
  3. De ST heeft geen middendemper inderdaad. Ik heb zelf een Milltek GPF-back er onder laten zetten. Eerst non-resonated. Leuk, maar ik werd er op een gegeven moment toch een beetje gek van. Nadeel is vaak een drone vanaf bepaalde snelheden/toerental en resonerende plastic onderdelen. Uiteindelijk toch de Milltek einddemper er op laten plaatsen. Het geluid is sowieso zwaar beter dan OEM. Ja het dempt logischerwijs meer met de einddemper, maar je hoort me alsnog goed aankomen :lol:

    Ik zou eea goed overwegen als je later nog een andere downpipe en GPF delete wil doen. Zonder einddemper zou dat voor mij echt top much zijn. Maar goed, dat is persoonlijk.
     
    Wouter_K en Kludrex vinden dit leuk.
  4. Je had dus een GPF back zonder dempers, en de einddemper die je nu hebt toegevoegd, maakt dus wel een verschil? Ik heb echt het gevoel dat de GPF het meeste geluid absorbeert.

    De sportkat gaat later bijna geen invloed hebben op het geluid (was bij mijn Mk3 ook nihil). De GPF delete die er komt, wordt er wel één met een resonator dus dat zal iets helpen... Ik twijfel nog, vind het gewoon enorm zonde om een sportuitlaat te monteren die bijna hetzelfde klinkt als OEM...
     
  5. Uiteraard maakt een einddemper verschil, maar dat is voornamelijk in de lagere toerentallen. Ik merk weinig verschil vanaf ca 3000-3500 rpm, anders dan dat het nu niet meer resoneert. Mijn ervaring is overigens dat het verre klinkt van de OEM uitlaat, dus GPF back met demper. Pops and bangs zijn ook luider en heb je vaker. Je kan altijd eens aanhoren hoe het bij mij klinkt op een eerstvolgende meeting ofzo :thumbup:
     
    Wouter_K en Kludrex vinden dit leuk.
  6. Gisteren een GPF-back systeem met einddemper besteld van Scorpion... we gaan het zien hoe dat gaat klinken :cool:
     
  7. dat hoef je toch niet te zien?
    als je het maar hoort :schater: :mrgreen:
     
    Edgar Focus en Kludrex vinden dit leuk.
  8. Toen ik het had opgeschreven, wist ik dat deze er aan zat te komen :lol:
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  9. is dat deze? Ford Focus ST MK4 Scorpion Exhaust GPF Back Predator System. net ff filmpje gekeken maar die klinkt wel echt lekker :D
     
    Kludrex en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. Nee, geen Predator. Die van mij heeft een einddemper, anders wordt het met de GPF delete en sportskat downpipe later weer te luid en loop ik weer tegen een WOK aan...
    Dit is hem, scheelt niet heel veel met de Predator:

    [​IMG]
     
    YST, gerardTDCI, bluediamond en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Zo, met die track mode aan heerlijk!!
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  12. die klinkt ook erg goed :D
     
    Kludrex en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Uitlaat is binnen, wordt 2 dec gemonteerd... Kan niet wachten :sinterklaas:
     
    Wouter_K, gerardTDCI, Tom91 en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. #14 Kludrex, 26 nov 2023
    Laatst bewerkt: 26 nov 2023
    Op die dag zal ook de Airtec open luchtfilter inclusief aanzuigbuis richting turbo gemonteerd worden, en morgen hoop ik, als het weer het toelaat, de GFB vta blowoff valve te monteren... Dus het geluid gaat drastisch verbeteren binnenkort... Knallen met die pepernoten :sinterklaas::shooting:hoop ik :thumbup:
     
    YST, Wouter_K, gerardTDCI en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Of het geluid een verbetering is zal er aan liggen wie je het vraagt waarschijnlijk..
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Tijd voor een 'mijn Focus' pagina dan
     
    Kludrex en Edgar Focus vinden dit leuk.
  17. Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de Scorpion systeem?

    @YST bedankt voor je feedback mbt Milltek wel of niet resonated.
     
    Edgar Focus en YST vinden dit leuk.
  18. Systeem (GPF back) is nauwelijks luider dan standaard is mijn ervaring. Bij koude start iets meer geluid en op snelweg ook, geen drone. Valt wat geluid betreft dus tegen. Montage was makkelijk en er wordt een verloopstuk bijgeleverd voor montage op de 2,5" OEM uitlaat. Afgezien dat deze uitlaat goedkoper is dan Milltek (bij MTK tuning in Parijs gekocht voor 812 euro) heeft deze niet van die belachelijke rechte hoeken in de buizen voor de eindstukken als bij de Milltek. Het lijkt mij dat je zo vloeiend mogelijke lijnen moet maken met een uitlaat, maar ja...

    Binnenkort wil ik de GPF deleten (resonated) en een downpipe met sportkat plaatsen, dus wellicht wordt het allemaal wat luider. Anders kan ik het Scorpion achtergedeelte kopen zonder einddemper voor relatief weinig. (168 pond + engelse BTW en shipping)

    Conclusie: voor mij persoonlijk iets te stil. Ik hoorde de groene Mk4 ST langsrijden waarmee Piet Boere aanwezig was op de Eindejaars meeting (volgens YST was dat een non-resonated Milltek) maar dat klonk toch echt een stuk beter :thumbup:.
     
    Wouter_K vindt dit leuk.
  19. Dank voor je uitgebreide antwoord!
    Om te beginnen is het geluid of volume natuurlijk erg persoonlijk Jammer te horen dat het verschil resonated Scorpion vs. OEM niet zo groot is, ben verder best gecharmeerd van het scorpion systeem.
    Maar non-resonated durf ik ook nog niet echt aan:roll: Rij er niet heel veel mee, maar dan meestal wel lange stukken dus drone op snelweg is dan niet echt gewenst.

    Toevallig bij de eindejaars meet nog vergeleken met YST zijn Milltek systeem? Wat ik zo lees, is hij best tevreden over de resonated versie ervan en vond juist de non-resonated net iets te.
    En nogmaals het is natuurlijk nogal persoonlijk, maar alle info/tips zijn welkom bij het maken van een keuze :D

    Lastig onderwerp wel (luxe probleem...:P) , maar je kan niet even wat proberen om te kijken of het bevalt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. #20 Kludrex, 28 dec 2023
    Laatst bewerkt: 28 dec 2023
    Ik had het eigenlijk wel kunnen verwachten. Het GPF back systeem is, afgezien van de vergroting van de diameter, niet echt veranderd: stuk buis en een einddemper. Je hebt natuurlijk verschillende einddempers, maar een ECHT verschil met OEM is het niet. Ik heb @YST 's uitlaat niet gehoord, dus kan niet oordelen over het geluidsverschil met mijn Scorpion. Hij heeft mijn uitlaat wel (even) gehoord met wat gas geven, daar zou hij dus iets over kunnen zeggen.

    Als het je puur om geluid gaat, is een GPF back met demper zonde van het geld vind ik. Afgezien van een iets betere flow van een 3" aftermarket uitlaat tov van de OEM zal niet superveel verschil zitten in performance. Dan kun je misschien beter een GPF delete doen, eventueel met resonator. Ik blijf er bij dat de GPF heel veel geluid absorbeert, want de Mk4 heeft eigen alleen maar een einddemper, wat best weinig is eigenlijk.

    Ik heb ook het idee dat een Mk4 veel beter geïsoleerd is dan een Mk3, dus dat helpt ook niet mee. Ik zal eens kijken hoe het buiten klinkt, misschien adhv een filmpje.

    Hieronder een paar plaatjes van de pasvorm. Er zitten ook adapterringetjes bij zodat de tunnel brace iets naar beneden gaat om ruimte te maken voor de dikkere 3" buis.
    20231202_121356+.jpg 20231202_121416+.jpg
     
    JanG81, hoomer, Edgar Focus en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina