1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uit versnelling springen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door SjeeleBrik, 7 apr 2022.

  1. Zaterdag gaat de auto terug naar de garage waar deze gekocht is om een aantal garantiepuntjes aan te pakken. Een van deze dingen is het uit de 1e versnelling springen als je de pook niet goed aandrukt (is nu een keer of 5 voorgekomen in 10000km). Volgens de garage is dit vrij normaal bij Ford versnellingsbakken, bij veel Kuga's, Puma's en Focus zou het voorkomen.
    Ik heb best veel vertrouwen in deze garage maar ik neem natuurlijk ook niet zomaar alles aan.
    Aangezien hier Focus, Puma en Kuga rijders zitten: Wat is jullie ervaring/idee hierover?
     
  2. Bij mijn Kuga nog niet meegemaakt (220000 km)

    Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk
     
    SjeeleBrik vindt dit leuk.
  3. Is mij nog nooit overkomen en heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.

    De Ford/Getrag B6 versnellingsbak is juist een kwalitatief hoogstaande transmissie. De enige bekende problemen (lagerschade) zijn alleen van toepassing op de 1.6 TDCI en worden veroorzaakt door het langdurig met een laag toerental in een hoge versnelling rijden waardoor de versnellingsbak intern onvoldoende (spat)smering krijgt. Bij overige motortypes waaronder de 1.0 ECOboost, 1.5 ECOboost en 1.6 ECOboost komt dit niet voor.

    In jouw geval zou ik beginnen met het (laten) controleren en afstellen van de schakelkabels. Wanneer dit niet helpt ben ik bang dat het probleem toch wordt veroorzaakt door slijtage van de schakeldelen in de versnellingsbak.
     
    SjeeleBrik vindt dit leuk.
  4. Dan ga ik deze uitleg voorleggen bij de garage, kon me al niet voorstellen dat het veel voorkwam want ik kon er niks over vinden. Dankjewel voor de reacties!
     
  5. Ik had idd ook niet het idee dat dit een veel voorkomend probleem is.
    Dit soort klachten zijn vaak idd gerelateerd aan schakelkabels. Versleten rubbertje kan dit al doen namelijk.
    In het ergste geval zou de bak uit elkaar moeten omdat er een synchromeshring of iets daarbij in de buurt kapot is, waardoor hij niet in zijn versnelling blijft.
     
    SjeeleBrik vindt dit leuk.
  6. Wel wat vibraties op pook, schakelvork en schakelkabels (zie eerder artikel op mn profiel) wat onlangs is opgelost. Nog nooit meegemaakt dat hij eruit springt. Lijkt me niet goed en ‘normaal’. Laat ze er niet mee wegkomen!
     
    SjeeleBrik vindt dit leuk.
  7. Heb zojuist met de garage gebeld om dit aan te geven, het is genoteerd en ze gaan er naar kijken. Zal zaterdag ook aangeven dat het probleem binnen de garantieperiode is gemeld dus mocht het later ineens erger worden kunnen ze niet zomaar zeggen dat ze er niks vanaf weten.
     
    Pepijndb vindt dit leuk.
  8. De 6MX65, uit de Fiesta (MK8), Focus (MK4) en Puma (MK2), geeft wel problemen. Wellicht dat de dealer daar naar refereert.
     
  9. Zou goed kunnen, is alleen jammer dat hij het dan ook doortrekt naar de Focus mk3. Toen ik vanmorgen belde had ik een collega aan de lijn en die zei precies hetzelfde. Ik wacht eerst eens af wat er na reparatie/controle uitkomt, tot nu toe heb ik er nog wel vertrouwen in. Het is trouwens geen Ford dealer maar gewoon een universele garage.
     
    focusp vindt dit leuk.
  10. iets met klok en klepel :schater:
     
  11. Welke problemen zoal.
    Heb deze in me mk4 liggen.

    Wat ik merk is dat soms het volgende gebeurt.
    Relaxe doorschakelen van 1 naar 2 naar 3. Alleen als je hem in zijn 3 duwt hoor/merk/voel je dat het met een soort van klap gaat.
    Als je dan de koppeling op laat komen lijkt het net of je soortgelijke klap weer voelt of hoort.
    Schakelkabels ofmechaniek met spelling.
    Weet dat de motor in vrij zachte rubbers hangt. Maar of dat dit hoort klappen geen idee.

    Vandaar de vraag welke problemen zijn met de 6mx65 bak
     
  12. Vaak gaat het om de synchromeshringen van de 2e en de 3e versnelling. Bij mijn MK4 ging de bak stuk bij 37.xxx km. Van het ene op het andere moment wilde ie niet meer in de 2e versnelling blijven. Helaas voor mij net voordat de TSB werd uitgebracht. Bij mij is dus alleen de synchromesh vervangen, terwijl als je de TSB volgt er veel meer wordt vervangen. Als je het niet erg vindt ga ik ‘m niet delen. Ik wil geen gezeur veroorzaken voor degene die mij erop wees.
     
  13. Zaterdag de auto afgeleverd. De garantie op de auto was 10.000km of 6 maanden en de 10.000km zitten er al op. De garage gaf al gelijk aan dat ze naar de versnellingsbak gaan kijken en mocht de bak binnen de 6 maanden nog problemen geven gaan ze het gewoon oplossen ook al ben ik de 10.000km voorbij. Ik heb er dus nog steeds alle vertrouwen in dat het goed komt.
     
    Edgar Focus, Sir Focus en Pepijndb vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina