1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uit onderzoek onder 2000 benzine rijders blijkt 96% niet aan een elektrische auto te willen gaan

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Focusmania.com, 6 sep 2023.

  1. Deel je mening op onze Facebook of X pagina, eens zien waar dit op uit komt, maar doe vooral mee!

    Meer info op: www.focusmania.com

    [​IMG]
     
  2. zeker als elektrisch rijden duurder is dan op fossiele brandstof
     
  3. Het is natuurlijk niet echt een betrouwbare steekproef, 2000 mensen is weinig en het is heel specifiek één groep mensen.

    Maar goed, ik snap het wel qua
    particulieren. Zakelijk rij ik nu EV en na een paar dagen wil ik echt niet anders meer. De rust en het soepele rijden is echt geweldig.

    Ik ben benieuwd hoe de berekeningen er volgend jaar uit zien als de brandstof een stuk duurder wordt. 2026 gaat wel een kritisch moment worden aangezien de wegenbelasting dan vol er in komt. Maar als de benzine dan €2,60 kost is het de vraag of benzine nog steeds goedkoper is.
     
  4. Vergeet niet dat voor heel veel particuliere rijders elektrische auto’s simpelweg nog veel te duur zijn, Nederland heeft gemiddeld gezien een redelijk oud wagenpark voor zover mij bekend.
    Recentelijk met een collega mee gereden die in een elektrische auto reed, het rijdt magnifiek, gaat als de brandweer, maar zolang er met mijn budget amper een Renault Zoe te krijgen is, waarbij je de accu’s ook nog eens moet huren, blijf ik maar op benzine rijden.
    En tegen de tijd dat een elektrische auto wel binnen budget valt, is het maar de vraag hoe goed de accu nog is.
    Als er dan van de toch al krappe 400km (redelijk gemiddelde bereik naar het schijnt voor de hedendaagse elektrische auto), amper de helft over is, wordt ik daar nog niet vrolijk van.
     
  5. Grootste reden dat ik ook zolang mogelijk benzine wil rijden is het opladen. In ons straat staan twee oplaad palen en ongeveer 50 autos en niemand heeft een eigen oprit. Dat wordt vechten voor die laadpalen.
     
    meeder vindt dit leuk.
  6. Dat is zeker een probleem voor thuis laden maar je kan natuurlijk ook vaak genoeg op andere plekken tussendoor laden.
    Ik krijg een eigen laadpaal op de oprit, dat scheelt natuurlijk wel enorm.
     
  7. EV auto slaat pas aan als
    Aanschafprijs gelijk 6000 a 10.000euro goedkoper is. Zozeer meer om de HV batterij.
    Want 2dehands moet je ook al snel deze vervangen ivm na 8 jaar de fut er wel uit is.
    Dan het laden. Sneller kan niet want dat is juist slecht voor de accu.

    Denk daarom en hoop deels dat waterstof aanslaat.
    Of eigenlijk voor dagelijks gebruik en laden bij elke parkeerplaats. Is accu van 150km range op zich goed genoeg. Sterk voor nederland range van 50km is al meer dan genoeg voor al het gebruik. Vul de rest aan met waterstof. Dan ben je ook voor de lange afstand voorzien.

    Of gat in de markt misschien. Maar wat denk je ervan een benzienmotor als soort range extender te gebruiken. Dan wel die ook de wielen kan aandrijven zodat je niet stil vakt bij hv storingen.
    Laten we het hybride noemen.
    Alle gekheid op stokje. Overheden hadden veel meer moeten open staan voor hybride dan voor EV auto op dit moment. Met modaal inkomen had hybride veel makkelijker geweest dan ev auto.
    Dit puur omdat ev auto je verplicht bent een hele dure accu eronder te hebben. Die door snel laden sneller klaar is en vervangen moet worden
     
    LRS vindt dit leuk.
  8. Ook hier in huize LRS was de keuze snel gemaakt toen de oude vertrouwde diesel eruit moest: PHEV. Vol elektrisch nog een brug te ver. Radius schiet vooralsnog gewoon niet op. Dat zal over een jaar of vijf mss anders zijn, en dan kijken we er nog eens naar. De auto wordt hier zakelijk en privé gereden, dus ik heb de luxe dat ik me geen zorgen maak over het prijsverschil tussen elektrisch of benzine. Voor ons geldt: elektrisch als het kan, benzine als het moet. Maar als je hem zelf zou moeten ophoesten privé, dan zou ik nooit dit bedrag aan een auto besteden. De Kuga is een fijne auto, maar bijna €50k is absurd veel geld.
    Een laadpaal aan huis overwogen, zeker als er op termijn een eind komt aan salderen vd zonnepanelen. Aan de andere kant: dit zou pas interessant worden als je ook van je zon-energie je auto oplaadt. En op de momenten dat dat zou kunnen, ben ik niet thuis, dan hangt de Kuga aan de reanimatie op kantoor of bij een klant. Tegen de tijd dat ik thuis kom, gaat het zonnetje weer onder. Schiet dus niet op. Dus hang ik hem aan een vd laadpalen in de straat, of een paar straten verderop indien alles bezet.
    We gaan niet ontkomen aan de energie transitie. We moeten onze CO2 uitstoot reduceren. Uitstoot van onze auto’s zijn daar een onderdeeltje van. Persoonlijk denk ik dat voor dit moment hybrides een prima tussenoplossing zijn. Totdat groen geproduceerde waterstof op grotere schaal beschikbaar is. En ook daar zal tijd overheen gaan om het beschikbaar én betaalbaar te krijgen voor iedereen.
     
  9. Precies zoalng er niks fatsoenlijk is voor 15.000euro 2de hands zal het nooit goed aanslaan.
    Denk dat na 2025 nog 2de hands benzine autos worden verkocht. Maar dat je in no time een veroudering en hoge kmstanden gaat krijgen.
     
  10. Het zal in stappen gaan zoals altijd.
    Eerst de zakelijke rijders, daarna de particulieren die iets meer te besteden hebben en daarna de rest.
    Hoe laag de prijzen worden, geen idee. Maar autorijden gaat verschrikkelijk duur worden, dat is wel zeker.

    Ik ben ook wel bang dat voor best een grote groep mensen een auto gewoon niet meer tot de mogelijkheden gaat behoren. Vooral voor de mensen die in de landelijke gebieden wonen gaat dit echt wel een ding worden.
     
  11. @meeder
    Daarom zul je in toekomst vaker een dienst zien komen als nu met scootere een sharing app.
    Als je ergens met de auto naar toe wil. Dan tik je da in. En de auto die het dichtst bij je staat kun je pakken ervoor.
    Alleen denk ik wel dat als het zelfde gaat met go scooters ze snel vernield wordt. Al rijden dan de mensengroep in van 30+ die iets zuiniger mee om gaan.

    Want prive auto staat al snel 22uur op een dag stil. Auto van de zaak waar je van klant naar klant rijdt die niet nartuurlijk.
     
    meeder vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina