1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tweede roetmeting veel slechter dan eerste, APK probleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Harm040, 8 mei 2023.

Tags:
  1. #1 Harm040, 8 mei 2023
    Laatst bewerkt: 9 mei 2023
    Ford Focus 1.6 TDCi 115 pk 2013, 240.000 km

    Tijdens de reguliere onderhoudsbeurt + APK bij merkdealer kwam de auto in eerste instantie (net) door de roetmeting heen (960.000). Omdat er een andere reparatie nodig was heeft de garage twee dagen later een tweede roetmeting gedaan. Die was ruim boven de grenswaarde (2.6 miljoen).

    (zie aanvulling hieronder)

    Ik krijg nu van de merkdealer door verschillende personen heel tegenstrijdig advies: De ene persoon zegt dat het probleem hoogstwaarschijnlijk opgelost is door een nieuw roetfilter te plaatsen, een andere persoon adviseert nadrukkelijk om dit niet meer te doen en het roetfilter af te melden.

    Van een vriend kreeg ik ook de waarschuwing dat een zo groot verschil binnen 2 dagen wijst op schade ergens, en dat het bij afmelden ook verstandig kan zijn om o.a. de regeneratie uit te laten zetten.

    Onze auto heeft bijna 240.000 km gereden, vooral lange-afstand woon-werk verkeer (70 km enkele reis) met een rustige rijstijl, afgewisseld met locale ritten.

    - is het vervangen van het roetfilter bij deze kilometerstand nog zinvol, en hoe groot is de kans dat dit misgaat?
    - is het nodig om de regeneratie uit te zetten?

    EDIT: aanvulling:
    Na de tweede roetmeting hadden we een week vakantie (in Nederland), en hebben daarbij een aantal langere (~100km) ritten gemaakt. Daarbij heb ik een aantal stukken in de 4e versnelling gereden, laatste rit ~ 80 km bij 120 km/h, ~ 3300 toeren.
    De dag erna is de auto bij de garage nogmaals gemeten, met weer een hoge (2.5 miljoen) deeltjes.
     
  2. Roetfilter afmelden is het makkelijkste, snelst en goedkoopst op dit moment.
    Met afmelden van de filter, blijft filter eronder zitten en zijn werk doen. Is alleen dat bekend is dat wagen vervuilende diesel is. Dus extra boete op je wegenbelasting.

    Zou haast zeggen andere roetfilter, maar zou altijd keer in zijn 2 doortrekken op de weg. Zo blaas je hem meer schoon.
    Ja werkt het beste bij autos waar geen roetfilter onder zitten. Maar bij andere werkt het ook, doordat je de roetfilter goed warm stookt.
    Maar ja ken het dan ook met roetmeting en niet met de deeltjes teller.

    Betreffende motor heeft diverse opties gehad.
    Bij peugeot zat er eerst geen roetfilter op. Toen wel die bij 240.000km vervangen moest worden. Betreffende blok had addatief voor de filter.
    Bij nieuwe types werd dit 180.000km en roetfilter vervangen.

    Bij ford hoor ik 120.000 en dat het geen vervangingsinterval heeft.
     
  3. Er gaan heel veel roetfilters afgemeld worden bij de RDW dit jaar...
     
  4. been there, done that
    procedure :
    *afmelden via digiD-inlog bij RDW, kosten 65€, je MRB gaat met ca 10-11€ per maand omhoog.
    *je krijgt een nieuw kentekenbewijs opgestuurd omdat de V9-status niet meer van toepassing is, die wordt blanco
    *emissie-klasse verandert vrijwel nooit, bleef bij ons 5, als tevoren ; omdat de milieu-zones etc gebaseerd zijn op deze emissieklasse,
    blijft vooralsnog de toegang en ook bijv je duitse milieu sticker onveranderd geldig.

    *wat de verdere toekomst brengt zien we dan wel weer ;)
     
  5. welkom Harm op ons forum,

    wat ik lees in jouw post is dat de eerste X de Focus nét door de meting kwam, volgens mij zat/zit je dan onder de 1 miljoen deeltjes.
    is dit gemeten met een warme motor?
    als het 2 dagen later ruim verdubbeld is dan gaat er iets niet goed denk ik.
    ik zou de Focus meenemen voor een wat langere rit, goed warm rijden en een paar keer flink doortrekken (140 in zijn 3 kan die prima hebben ;))
    dan na de rit terug naar de garage en opnieuw laten meten.
    zijn de waardes nog steeds te hoog dan zou je 1 van de 2 oplossingen toe kunnen passen die hierboven aangegeven zijn.

    bij vv heb je de kans dat het terug zou kunnen komen :shrug:
    bij uitschrijven heb je 2 nadelen, je MRB stijgt met 15% per maand (in mijn geval zou dat bijna 20 euro zijn)
    en ten 2e, je krijgt geen drol meer terug voor je Focus bij inruil.
    ben je van plan om er nog 10 jaar mee door te rijden dan lopen de kosten van de verhoging MRB hoger op dan een nieuw roetfilter plaatsen.

    ik kan niet in jouw portemonnee kijken en jouw keuze is dan ook persoonlijk.
    succes met de beslissing en (als je wilt) laat het ons dan weten :thumbup:
     
    bws723 en Pibo_Focus_CC vinden dit leuk.
  6. Mijn eerste vermoeden zou inderdaad zijn dat het roetfilter tussen de 2 metingen door geen tijd heeft gehad om te regenereren, en daarom te hoog zit de 2e keer.
    Dan zou het advies van Gerard inderdaad goed de oplossing kunnen bieden. Paar keer goed doortrekken, en redelijk lang stuk rijden (ik meen mij te herinneren van mijn vorige auto's dat je zo'n 20 tot 30 minuten op een zo constant mogelijke snelheid, maar in ieder geval boven de 50 of 60 km/h moet zitten) om de automatische regeneratie te laten plaatsvinden.
    Aan de andere kant, als hij nu al redelijk aan de limiet zat bij de eerste meting, is de kans vrij groot dat je er dit keer misschien nog wel door komt met regenereren en daarna opnieuw laten keuren, maar dat je volgend jaar alsnog aan de beurt bent.
    Geen idee of je volgend jaar nog de mogelijkheid hebt je roetfilter te laten uitschrijven, dus als je niet geregeld lange stukken rijdt, zou uitschrijven dan wellicht toch de verstandigere keuze zijn.
     
    meeder vindt dit leuk.
  7. Hallo, iedereen bedankt voor de antwoorden. Aanvullende info (die heb ik in de startpost toegevoegd):

    Na de tweede roetmeting hadden we een week vakantie (in Nederland), en hebben daarbij een aantal langere (~100km) ritten gemaakt. Daarbij heb ik een aantal stukken in de 4e versnelling gereden, laatste rit ~ 80 km bij 120 km/h, ~ 3300 toeren. Bij elkaar zou dat genoeg moeten zijn voor een goede regeneratie.
    De dag erna is de auto bij de garage nogmaals gemeten, met weer een hoge (2.5 miljoen) deeltjes.

    Van collega's krijg ik het advies om een 2nd opinion te laten doen bij een dieselspecialist (niet de merkgarage), kan iemand advies geven regio Veldhoven/Eindhoven?

    Ook: Ford geeft aan dat op dit moment de roetfilters in backorder zijn. Gaat dus zeker niet lukken om de auto deze week nog door daarmee door de APK te krijgen (loopt zaterdag af), ik wil hem wel even bij de dealer parkeren maar niet maandenlang....

    Mvg Harm
     
  8. Kan je niet het roetfilter tijdelijk uit laten schrijven zodat je kan wachten op een nieuw roetfilter mocht je dat willen?
    Je zou eens kunnen informeren bij de RDW.
     
  9. Ik heb dit nagevraagd bij de RDW. Telefonisch kreeg ik te horen dat dit eigenlijk weinig gebeurt, maar in principe mogelijk is. Ik heb later per email van het RDW de volgende info gekregen:

    "Wanneer u het voertuig weer aangepast heeft kunnen we deze milieu gegevens wel weer terug zetten. U zal hier voor een verzoek tot aanpassing gegevens moeten indien via het contact formulier. De afdeling VRD zal u oproepen voor en beoordeling een rdw keuringsstation waarna we gaan kijken of uw voertuig weer voldoet aan de gesteld eisen (fabrieksmatig originele staat)

    De kosten voor de beoordeling op het keuringsstation bedragen ong 60 euro."

    Ik kan slecht inschatten of de keuring bij/door de RDW strenger is dan de gewone APK, maar bijvoorbeeld 'even lekker schoonblazen' zullen we mogelijk niet doen....
     
  10. Ik denk dat je, gezien de kosten van een roetfilter en de rompslomp van de backorder/herkeuring bij RDW etc., goedkoper uit bent met het uitschrijven van je roetfilter, als ik het verhaal zo lees.
     
    meeder vindt dit leuk.
  11. zolang er een afspraak bij de dealer staat voor een APK mag je na Zaterdag er gewoon mee blijven rijden.
    jij hebt op tijd de Focus aangeboden voor de APK, dat de dealer de benodigde onderdelen niet (op voorraad) heeft is niet jouw probleem.
    mocht je aangehouden worden, kunnen ze contact opnemen met de dealer of die afspraak staat.
     
  12. Na apk afkeur mag de auto 2 maanden op de openbare weg staan maar niet rijden.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Heb ook al meerdere keren gehoord dat een "vol" roetfilter niet voor meer uitstoot zorgt maar het zelfs iets lager dan met een filter dat net z'n regeneratie erop heeft zitten.

    Persoonlijk zou ik hem uitschrijven bij de RDW, een diesel met een hogere kilometerstand is tegenwoordig toch al minder waard en zo ben je in ieder geval van de ellende af.
     

Deel Deze Pagina