hey, ik rijd met een ford focus tdci 115 pk ( fase 2 ). ik heb namelijk het volgende probleem: als ik de auto eventjes stilleg en terug wil vertrekken wil de turbo niet meewerken tot ik ongeveer 1 km gereden heb en dan werkt hij terug mee alsof dat er niets aan de hand was. zit hier al een half week mee. weet mischien iemand wat het probleem kan zijn. m.v.g.
Lijkt een beetje op een vacuum probleem, alsof hij iets lekt en dan pas na 1 km genoeg druk heeft om de boel weer te activeren...... het is maar een idee :wink:
Maar heb je dan geen last van storingen in het systeem? Ik heb altijd begrepen dat het dichtzetten van de EGR bij Ford problemen geeft in het motormanagement? Graag zou ik ook de EGR van mijn Focus TDCI van 2003 dichtzetten, maar ik moet geen gedonder met de APK en het motormanagementsysteem... Tips?
ik heb geen probleem geen storingen of niets.je kunt het altijd is proberen wat ze ook doen is als je een storing krijgt een gaatje van 6mm boren in het plaatje :wink:
Misschien een n00b vraag, kan iemand me uitleggen wat een EGR klep precies is? Interessant om te weten
Volgens mij (maar ben ook geen expert) zorgt ie ervoor dat een deel van de uitlaatgassen weer gebruikt wordt voor de verbranding in de cilinders. Maar wat er nu het voordeel van is, dat weet ik eigenlijk ook niet precies (minder uitstoot ofzo?)
EGR: Exhaust Gas Regeneration Dus een deel van de uitlaatgassen worden opnieuw verbrand. Deze klep gaat uiteindelijk dichtslibben met vettige roetdeeltjes. Dichtzetten wil bij VW's heel goed, maar de vraag is of het ook kan bij Fords..
egr klep bij mij zijn de draadjes eraf gehaald door de vorige eigenaar. geen problemen gehad bij APK, ze doen toch alleen maar de roetmeting
Zoals ik begrepen heb zijn er meerdere soorten EGR kleppen. Ik heb de mijne ook afgekoppeld. Slangetje welk op de klep zit losgooien en er een boutje o.i.d. inzetten zodat ie dicht is, en de opening op de klep zelf gewoon open gelaten, anders geeft ie storing. :wink: 8) Wat de roetmeting betreft, word ie alleen maar zuiverder van omdat er geen uitlaatgassen worden toegevoegd in het inlaatdeel. 8) 8)
Volgens mij kun je dan ook gewoon je klep helemaal afdichten. Storing krijg je volgens mij als de drukverschilmeting niet klopt. En bij jou zal zou dat het geval moeten zijn als je het slangetje eraf hebt.
Bij een TDDi kan hij helemaal dicht, bij de eerste TDCi's kan hij ook helemaal dicht, alleen de nieuwere TDCi's hebben er een senor op zitten, dan zou je volgens onze Belgische buren een plaatje met een gat van 6mm erin moeten monteren, anders krijg je storing.
ik ben de expert niet maar volgens mij gaat je verbruik wel aanzienlijk stijgen als je de klep afsluit... het stuurt de uitlaatgassen nog eens door de cilinder, dan moet er dus minder benzine bijgevoegd worden zoiets is het toch denk ik....
Het afsluiten van de EGR heeft alleen maar voordelen Bij motoren voor 2003 kan je deze volledig afsluiten, bij de TDCI's vanaf 2003 met EOBD moet je een gaatje van 6mm in het plaatje maken om een verschildrukmeting mogelijk te maken (zoniet MIL-lampje) Een EGR dient om de verbrandingstemperatuur bij nullast en deellast te laten dalen, en zo minder schadelijke uitstoot te geven. Nieuw werkt dit perfect, maar na x-aantal kilometer begint de klep dicht te slibben met roet en olie, en gaat deze blijven open staan, m.a.g. een vervuild inlaatspruitstuk, slechte prestaties en veel roet. Met afgesloten EGR zal het verbruik in principe iets dalen, dit hangt natuurlijk ook af van de mate waarin deze vervuild en/of defect was. Een volledig defecte EGR die open blijft staan kan de motor zo beïnvloeden dat deze maar 60 of 70km/u topsnelheid heeft (vb: nieuwe transit 2.2TDCI) Greetz, Diederik
Ik rij nu al een hele tijd met afgesloten EGR (met 6 mm gaatje helaas). Verbruik is niet slechter geworden.