1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo vastgelopen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door joepjanssen, 10 feb 2010.

  1. Dit verhaal is zeker herkenbaar, en ik denk bij elke dealer die het oude model 1.6 tdci gebruikt ook bekend( ford, Mazda, Peugeot, etc) Brezan is (naar mijn weten) een onderdelen leverancier, geen garage.
     
  2. #142 Marco Morello, 16 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 dec 2013
    Zie dit topic voor de reparatie volgens specs van Ford en Turbo`s Hoet (leverancier van de turbo en reviseert turbo`s).

    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=29836&page=13

    Overigens had het bij ons niks te maken met slechte of lekkende verstuivers. Deze zitten er immers nog steeds in, zijn nooit losgeweest en zijn nog steeds droog. Ook een slechte oliedoorstroming was niet de schuldige. EGR klep, dan wel een verstopt roetfilter is het ook niet geweest, wij hebben geen roetfilter.

    De nwe turbo zit er nu ongeveer zo`n 40.000km in.
     
  3. Bij mij alleen olieleidingen en nieuwe olie en olie filter en natuurlijk de turbo. Ben inmiddels weer 55.000km verder. Die van mij was dan ook versleten maar niet kapot.

    Zekere voor het onzekere.
     
  4. Had jij de motor ook gespoeld?
     
  5. Nee is niet gedaan.
     
  6. Heb je met de facelift modellen net zo snel problemen op dit gebied als de pre facelift modellen? Oftewel zijn er modificaties geweest in de opbouw of iets dergelijks?
     

  7. 15000 km olie verversing en verstuivers iedere beurt natrekken, toen was het probleem over.

    Overigens komt de vervuiling in de olie eerder doordat de bus om de verstuiver te warm word als je doorrijd met een lekkende verstuiver. hierdoor koekt er olie tegen die bus aan en die komt op den duur in je olie te zitten.
     
  8. Het is een verzameling van factoren, oftewel je kan niet 1 enkele oorzaak aanwijzen welke de turboschade veroorzaakt. Soms komt het door slechte olie, of door lekke verstuivers waardoor er diesel in de olie komt en die schraler wordt etc.

    De 1.6 tdci in zowel de MkII fase I als fase II is gewoon heel gevoelig voor goed onderhoud. En goed onderhoud houdt ook in dat je olie moet gebruiken welke aan de gestelde specs voldoet. Dus niet zomaar alle willekeurige olie er in kieperen.
     
  9. Ik heb vandaag nog proefrit gemaakt in n focus 1.6tdci van 2008 met 198.000km op de teller.

    Onderhoudsboekjes geven aan dat alle beurten zijn gedaan volgens voorschrift. Ik weet alleen niet zeker of dat volgens het 15000km voorschrift is gedaan.

    Verder zie ik dat op 150000 het roetfilter is vervangen en dat op een gegeven moment de brandplaatjes zijn vervangen.....of de verstuivers flink/lang hebben gelekt weet ik niet maar hier wordt ik n beetje zenuwachtig van.

    De distributieriem wordt bij aankoop vervangen.

    Bij de proefrit heb ik de turbo niet gehoord. Heb er ook niet specifiek op gelet maar hij viel in ieder geval niet op.

    Hoe weet ik nu of ik veilig aan deze auto kan beginnen? Ik bedoel ík weet dat ik het onderhkudsinterval naar 10-15k zou gaan brengen.....maar het vervangen van die plaatjes?? Moet dat argwaan opwekken?

    Dus graag jullie advies: is er nog iets wat ik kan checken om meer zekerheid te hebben of is dit al te vaag en dus niet aan beginnen?

    Hoor het graag!

    Evert

    Verstuurd vanaf mijn GT-P5210 met Tapatalk
     
  10. #150 kolere, 11 nov 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 nov 2017
    Brandplaatjes is niet zo bijzonder, kan ook zijn gedaan omdat de aansluiting met kleppendeksel lekte (komt vaak voor). Persoonlijk zou ik de Euro4 (met dpf) niet zo snel kiezen. De euro3 bij goed onderhouden of euro5 zou ik minder zenuwachtig voor zijn. Bij de euroIV is het roetfilter voor mijn gevoel 1 van de oorzaken dat de turbo het begeeft (diesel in olie, meer hitte) De turbo zelf is visueel ook redelijk te beoordelen. Als je de aanzuigbuis van de turbo eraf haalt kan je de vinnetjes zien, deze zijn dan vaak iets ingesleten bij slijtage.
     

Deel Deze Pagina