1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo probleem??

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door TLFocus, 23 apr 2012.

  1. #1 TLFocus, 23 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 apr 2012
    Vorige week had ik ineens een sterker en harder motorgeluid. Lekker stampend dus. Op aanraden van mijn vrouw toch even langs de garage gereden, op de brug onderplaat eraf en jawel de uitlaat was net na het roetfilter dwars door en 15 cm verder ook ingescheurd. Garage heeft met de flex het rotte stuk eruit gehaald en er een nieuw stuk tussengelast. :cheer: Perfect toch en dit op vrijdagmiddag. Deze ingreep koste mij 170 euro, ipv 1000 wanneer het gehele stuk was vervangen.

    Maar nu het volgende: toen de plaat eraf was zag hier olie opliggen. Volgens de monteur kwam dit uit de turbo. Lekkende pakking volgens hem in de turbo!! Is dit normaal of kan het ook lekkage zijn van een aan/afvoer leiding naar de turbo toe?? De monteur zag hierin geen probleem: Hebben ze allemaal last van, volgens hem, en ik hoefde me geen zorgen te maken. Wat denken jullie?

    O ja: ik rijdt een focus uit 2006, 1.6 diesel.
     
  2. Alle olie buiten het blok is niet normaal, sommige delen kunnen zweten vaak kan dat geen kwaad.

    Waar kwam de olie dan vandaan? Voor zover ik het begrijp zit de olie dus op het hitteschild dat om de turbo zit? De turbo mag nooit uitwendig lekken, komt volgens mij ook niet voor omdat het 1 geheel is. Wel kan de turbo inwendig lekken dat zal dan bijvoorbeeld in de luchtinlaat of zelfs in de luchtfilter terecht komen. Ook kan het terecht komen in de intercoorlerbuis nier er buiten, of deze buis moet lek zijn.

    ps: de turbo op de 109pk versie heeft in ieder geval geen pakking tussen zitten.
     
  3. Bij de 1.6 TDCI: Kijk of je turbobuis nog heel is en niet lekt. Van boven naar onderen. Daar zijn verschillende revisies op geweest, tevens kijk naar de carterventilatie. Die constructie is gewoon ruk, maar wordt losgemaakt bij een beurt, waardoor het klemmetje kapot gaat en de ventilatie olie lekt.
     
  4. Bedankt voor de info, zl dit weekend even op onderzoek, laat het wel weten.
     

Deel Deze Pagina