1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo plaatsen??

Discussie in 'Performance' gestart door NoToRiOuS20, 28 jan 2009.

  1. Eyz,

    Is het nou mogelijk om op een bezine motor een turbo te plaatsen ?

    Ik weet wel dat je het een en ander zal moeten aanpassen wat betreft intercooling endergelijke.

    Maar hoe zit het met de motor (1.4) kan die dat hebben ? als het uberhaupt al mogelijk is.
     
  2. Uiteraard kun je een turbo plaatsen op een benzineblok. Ik ben daar zelf ook een voorbeeld van, zoals heel veel andere personen.
    Ik heb naast m'n Foofer (FoFoWagon'99) ook nog een Suzuki Swift GTi waar ik zelf een turbosysteem op heb gemonteerd. Ik heb de gehele turbo setup gelukkig zo kunnen kopen maar als je erg handig bent of vrienden hebt die handig zijn, kun je het zelf ook maken. Je moet echter wel weten waar je mee bezig bent en je moet eerst wat onderzoek doen naar wat jou blok kan hebben. Kijk daarom ook op diverse fora rond waar mensen zitten die wellicht al een turbo hebben gemonteerd op een Focus 1.4 zoals die van jou.
    Ik rij met m'n Swift GTi met standaard compressie, dus standaard zuigers, en dat gaat goed tot max. 0.7bar. Hoeveel overdruk een standaard Focus 1.4 blok kan hebben zou je uit moeten zoeken.
    Een kort lijstje van wat je minimaal nodig hebt:

    - Uitlaatspruitstuk voor de turbo
    - Turbo
    - Downpipe (zelf maken)
    - Carterpan met olieretour leiding (zelf maken)
    - Wide Band Lambda sensor (TechEdge)
    - Intercooler
    - Blow Off Valve (BOV)
    - 2 of 3 bar MAP sensor (als de Focus deze nog niet heeft)
    - Sterkere koppeling (ACT)
    - Open luchtfilter (K&N)
    - Benzinedrukregelaar (PBV)
    - Andere bougies
    - Open uitlaatstysteem zonder katalysator!
    - Stand Alone ECU zoals Adaptronic
    - Air temp sensor
    - enz

    Wellicht vergeet ik nog een hoop dingen maar dit zijn een aantal dingen die je nodig hebt.
    Verder moet je dus goed je huiswerk doen en je moet er wel enigzins verstand van hebben, vind ik.
    Je moet dus uitzoeken welke turbo geschikt is voor een Focus blok. De turbo mag dus niet te groot zijn maar ook zeker niet te klein. Bij een te grote turbo heb je kans dat je een turbo-lag hebt van hier tot weet-ik-het-waar en met een te kleine turbo heb je kans dat de turbo gaat overspoelen en dat wil je ook niet.
    Ik heb op mijn GTi (1300cc blok) een TD-04L turbo zitten van een Impreza en die vind ik persoonlijk erg prettig rijden. Vanaf ongeveer 3000rpm tot 8000rpm heb ik full boost dan dan komt 'ie goed van z'n plek af :lol: .
    Ik draai momenteel nog 0.4 bar maar ik wil naar de 0.6 bar gaan. Zo hoef ik niet de compressie te verlagen en blijft het allemaal wel heel.
    Ik hoop dat je nu iets meer weet maar ga ook eens meer informatie zoeken op het internet. Altijd leuk om wat meer van de auto/motor te weten.
     

Deel Deze Pagina