1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo 1.6 tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rkloek, 29 aug 2017.

Tags:
  1. sinds een paar weken nu dat de turbo haperend meedoet, bij gasgeven voel je de turbo inzetten en terug, weer inzetten en terug, olie en oliefilter zijn vervangen
    iemand een idee wat dat kan zijn?


    gaat om een:
    Ford Focus 1.6 TDCi 16V 90
    Combi/o, Diesel, 1.560cc, 66kW, FWD, HHDA; HHDB; EURO4; GPDA; GPDC, 2004-07 / 2012-09
     
  2. EGR klep waarschijnlijk. Foutcodes uitlezen of uit laten lezen.

    Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
     
  3. Lijkt me eerder de turbodrukregelaar.
     
  4. idd lijkt me ook de turbodrukregelaar
    dan zal je turbo druk teveel flucturen
    door slechte egr krijg je eerder storing en kans op zwarte roet rook uit de uitlaat
     
  5. Door eenn openstaande EGR krijg je drukverlies, zwarte rook natuurlijk niet als je een roetfilter hebt.

    Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
     
  6. Ook al heb je roetfilter. Fan nog kan er zwart rook uit de iitlaat komen. Een roestfilter houdt zoveel mogelihk roet tegen. Die dan weer op grote weg schion wirdt gebrand.

    Maar als je veel roet hebt dan gaat er deel ook uit de uitlaat was dan zichtbaar is als zwarte rook.


    Betrekking op openstaande egr klep krijg je juist ook motorstoring en daar klaagt hij niet over. Drukverlies valt mee ivm de computer alles bijregelt.

    Door defecte tirbodrukregelaar dan verandert de turbodruk constant en krijgt de computer geen directe controle over de aansturing. Dit kan voor stoeing zorgen maar niet altijd.
    Vacuum probleem op deze klep geeft ook geen stoeing maar kan een rede zijn
     
  7. goede dag,
    ik heb een focus 1,6 tdci 109pk en heb soort gelijke problemen gehad met vermogen en turbo, dan wel en dan geen vermogen en dat zo door voor bepaalde tijd. als ik dan de wagen uit zetten en kort erna weer starte deed hij het weer een hele tijd.
    in mijn geval was het probleem dat hij de roetfilter niet deed schoonstoken en daardoor zo raar deed maar er was niks te zien op dashboard of fout codes volgens dealer, na lang zoeken en de wagen een tijd bij de dealer te hebben gehad hadden ze jet pas gevonden van het regeneren en hebben ze opnieuw software er in geschoten en sindsdien loopt hij weer goed.

    hopelijk heb je wat aan deze info of is je probleem al verholpen.
     
  8. De 1.6 tdci gaat in noodloop zodra de EGR in storing vliegt.
    Daar komt bij dat de 90pk 1.6 tdci van Ford volgens mij geen roetfilter heeft. Zeker de eerste series niet.

    Onze 1.6 tdci uit 2005 heeft bijvoorbeeld ook geen roetfilter. En geloof mij dat ie best kan roeten.
     
  9. Moet je je auto maar goed onderhouden.
     
  10. Serieus, Tim?
    Zou slecht onderhoud bij mij voorkomen denk je?
     
  11. [MENTION=844]Marco Morello[/MENTION]
    idd was me gedachte ook hahaha.
    durf zelf niet te zeggen welke wel en geen roetfilter hebben. dit ivm ik peugeot voornamelijk ken en zelfs daar weet ik het ook niet uit me hoofd. zijn zat verschillen geweest en kan ze helaas niet allemaal onthouden. tevens heeft ford diverse dingen ook weer aangepast zodat ik het helemaal niet meer kan weten

    het klopt idd als er geen roetfilter in zit dan rookt hij standaard meer.
    beste manier om te voorkomen dat hij veel roet is keer in zijn 2 in zijn toerenbegrenzer te rijden.

    bij roetmeting vaak zat 11K-waarde gezien (moet lager dan 3k zijn) keer rondje rijden in zijn 2 en maximaal rpm. gevolg roet wordt uit de motor geblazen en bij nieuwe meting is het soms 2k andere keer wil het net boven de 4k zijn.
    dit geld voor zowel met als zonder roetfilter dat je dit tegen kan komen. zonder roetfilter juist vaker
    nieuwe diesel heeft roetuitstoot van 0.03k, daar wordt dan alles goed tegengehouden door de roetfilter. op snelweg wordt al die opgeslagen roet gewoon in de atomosfeer terug geblazen
     
  12. Naja, die van ons heeft geen roetfilter. Een week voordat de auto voor de APK moet trek ik ‘m regelmatig verder door in de 2e en 3e versnelling, net niet tegen de toerenbegrenzer aan. Dan komt er eerst best wel wat rommel uit.

    En met een losgeschoten turboslang (paar jaar geleden in Oostenrijk) is het helemaal een roetkanon. :grin:
     
  13. Eigenlijk is keer goed doortrekken beter dan altijd onderin de toeren blijven te rijden. Daardoor slipt motor dicht. Maakt niet uit of benzine of diesel is. B
    Warme motor en keer sportief rijden zorgt voor minder vervuiling.
     
  14. Die motor is doodmoe van al die motor flush beurten.
     
  15. #15 Marco Morello, 5 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2017
    Hey Tim: :moon: :middelvingers:
    Misschien moet jezelf eens een flushbeurt nemen, knap je wellicht van op.

    Overigens is het niet zo dat de auto elke onderhoudsbeurt een flush krijgt.
    Hoe je daar dus bij komt??? En het motortje is alles behalve moe.
     
  16. Je neemt je zelf veel te serieus. Ik was niet serieus, noem het hooguit plagen?
     
  17. elke keer 15.000km flushbeurt is beetje veel van het goeie.
    belangrijkste bij deze motor en wat eigenlijk nooit wordt gedaan is met warme motor de olie aftappen.

    flushbeurt is idd handig/goed als je dikke vuile olie hebt. zoals sommige denken dat je alleen olie bij moet vullen en verversen nooit echt gedaan wordt
    heb het meegemaakt 70.000km over de beurt heen en de olie siroop was geworden, letterlijk onderin 2cm drap, klant vond het wel gek dat de turbo kapot was ivm teveel spelling op asje
     
  18. Blijft lastig dat internet zonder mimiek. ;).
     

Deel Deze Pagina