1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tubeless band loopt langzaam leeg

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door wiebson, 23 nov 2008.

  1. Een tijdje geleden checkte ik een keer de bandenspanning omdat ik vond dat de linkerachter band een beetje zacht leek. Dit klopte ook wel aardig want volgens de pomp zat er nog maar 0.8 bar in, terwijl ik er iets van 2.8 bar in gedaan had 15.000km geleden.

    De andere 3 banden ook maar ff gecheckt en daar kon ook wel ongeveer een bar aan lucht bij. Nu weet ik wel dat ik veel vaker de bandenspanning moet checken en dat doe ik nu ook braaf want banden verliezen altijd wel wat druk.

    Maar wat blijkt, de linker voor- en achterband lopen langzaam leeg, dit gaat met ongeveer 1 bar per week en dan blijft hij daar ongeveer op hangen. Dit vind ik behoorlijk irritant.

    Is dit simpel op te lossen door een of andere reparatiekitje of kan ik de banden beter laten vervangen?? Het profiel is nog prima overigens.

    Specificatie:
    Banden: 17” 205x40x17, een of ander japans merk
    Rij ongeveer 750km per week.
     
  2. Ik vermoed een kapot ventiel. Als je band echt lek was, dan zou hij wel helemaal leeg lopen. Het kan zijn dat het ventiel gaat lekken boven een bepaald aantal bar, stopt met lekken als de spanning te laag is, waardoor hij niet helemaal leeg loopt.
     
  3. Doe eens een beetje water met afwasmiddel in een plantenspuit en spuit eens op de buitenkant van je ventiel, waar deze uit de velg komt. Natuurlijk nadat je de band opgepompt hebt.
    Als je ventiel lek is moet er schuim te zien zijn. Als je niets ziet kun je het ventieldopje er eens afdraaien en in het ventiel spuiten. (kan geen kwaad) Misschien dat het binnen ventieltje lekt.
    Als je ook dan niets ziet kun je de rand van de band/velg in spuiten. Het makkelijkste is dat als de velg op de grond ligt.
    Bij wat oudere lichtmetalen velgen kan er door corrosie een slechte afdichting ontstaan tussen de band en de velg. (weet trouwens niet of je lichtmetalen velgen hebt)

    Succes.
     
  4. Is het ventiel makkelijk te laten vervangen? En is het ook te testen of het echt aan het ventiel ligt?

    Edit: zo dus idd :)

    Ja ik heb lm velgen, zitten ook wel wat beschadigingen aan omdat ik af en toe met inparkeren een stoeprandje meepak... Maar volgens mij niet zodanig dat hij daardoor gaat lekken. Ik zal de plantenspuit eens proberen!
     
  5. Om het ventiel te kunnen vervangen moet de band minimaal aan 1 kant van de velg gedrukt worden. Het makkelijkste gaat het als de band helemaal van de velg is.

    Wat beschadigingetjes aan de buitenkant van de velg kunnen geen kwaad. Als hij lekt op de velg is het aan de binnenkant van de velg. Dus tussen de band en de velg door.
     
  6. Net bij de Ford dealer in Utrecht geweest voor de banden. Ze konden geen lek oid vinden. Ze hebben de spanning op 2.3 bar gezet en volgende week moet ik ff terug komen...

    Mocht de band dan weer een stuk zijn leeggelopen dan moeten de banden de waterbak in... zal wel een duur grapje worden dan.

    Wel een leuk detail, ik vroeg naar de kosten voor het vervangen van de motorolie omdat ik bij mijn andere garage 120E voor de olie betaalde. Bij de Ford dealer kostte het slechts 60E in totaal... lekker is dat!
     
  7. Vraag dan eerst even welke olie ze erin doen :idea: :wink:
     
  8. Voor banden zou ik niet naar de dealer gaan. En 2.3 bar is te weinig als je een beetje platte banden hebt.
     
  9. Ik moet mijn banden ook iedere 2-3 weken bijpompen. Ongeveer 0.5-1 bar.
    Maar dat komt denk ik meer door de staat van m'n banden. Ze vertonen aan de buitenkant kleine haarscheurtjes (toen ik de autu kocht had deze een paar maanden buiten stil gestaan, misschien dat dat er ook iets mee te maken heeft?), en het profiel is niet echt lekker diep te noemen ;-)

    Over 3 weken nieuwe banden halen en kijken of ze dan weer hard willen blijven. :lol:
     
  10. Misschien kan de topicstarter eens opletten of hij zijn auto toevallig met één kant in de zon zet.
    Vaak loopt een band sneller leeg als deze word opgewarmd door de zon.
    Auto omdraaien en eens kijken of het dan nog zo is..

    ..het is maar een optie..

    edit:
    oeps, ik zag dat het topic al een maand of wat niet meer actief is.. sorrie.. :oops: :wink:
     
  11. Ach, als we toch bezig zijn ;)

    Toen ik mn 2e thermostaathuis liet vervangen hebben ze ook een nieuw ventiel in mm band gezet nadat ik soortgelijke symptomen had, kosten: €3,50 per band. Gewoon goed combineren, betaal je geen uurloon :lol:
     
  12. ALs je naar een bandenboer in de buurt gaat, wordt je meestal ook geholpen. Kost niks, als je vraag goed formuleerd. ZO werkt het bij mijn bijna altijd. Een soort van gratis reklame, van kijk daar staan zze voor je klaar.

    gr.
     
  13. Nou aangezien de banden een beetje versleten waren heb ik er maar 4 nieuwe onder laten zetten. De ventielen zijn overigens niet vervangen maar ze lopen ook niet meer leeg. Probleem opgelost iig.
     
  14. dat vind ik persoonlijk een btje jammer van het bedrijf.
    waar ik werkte was het standaard als een band vervangen word ook de ventieltjes.
    gewoon zodat alles netjes en nieuw is en de klant niet na een week terug komt dat zijn nieuwe band (lek) leeg is omdat het ventieltje niet goed is waardoor misschien de oude band eerder versleten is.

    maar fijn dat alles weer opgelost is
     
  15. Tja misschien wel maar ik heb de banden via autobandenmarkt.nl geregeld en niet bij een normale garage. Heb ze ook niet gezegd dat ze dat moesten doen hoor. Als ik had aangegeven dat de ventielen ook vernieuwd moesten worden hadden ze dat ook wel gedaan. Kwam het uiteraard ook op de rekening...
     
  16. Eens controleren of er nergens een nagel inzit of zo





    EDIT B@Zzz...
    als je goed had gelezen dragunov, had je waarschijnlijk ook gezien dat de banden al verwisseld zijn... en dat het probleem zich niet meer voordoet :?
     

Deel Deze Pagina