1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trillingen in stuur moelijk op te lossen

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Rob_RE, 13 mei 2013.

  1. Dit is inmiddels het zoveelste topic over trillingen in het stuur, maar vooralsnog hebben alle voorgaande topics mij nog niet (voldoende) geholpen.

    Wat is mijn probleem;
    Bij een vrij specifieke snelheid begint mijn stuur te trillen. Dit gebeurt bij een snelheid van ca. 115 km/u. Bij langzamer, of sneller rijden heb ik nagenoeg geen last meer van trillingen. De trilling is geeft een stuuruitslag van ca. 2mm. Bij stevig vasthouden trillen mijn hande lichtjes.


    Wat is hier in het verleden al aan gedaan;
    - Bandenspanning checken
    - Laten uitlijnen
    - Nieuwe voorbanden (lek gereden)
    - Balanceren (zowel bij de specialist, als de garage)
    - Velgen laten controleren, 1 velg is daarbij gericht
    - Hoogteslag in banden gecontroleerd
    --> conclusie van de bandenspecialist; opnieuw uitlijnen kan wat helpen, maar verwacht niet dat dit de trillingen geheel oplost. Verder zouden de banden en velgen niet de oorzaak mogen zijn.

    Ik heb in de garage met een monteur ook al naar wat zaken gekeken;
    - Aandrijfas (geven geen geluid, axiaal iets speling, hor. en vert. niet)
    - Rubbers draagarmen (gaf wat beweging, maar alleen bij aardige kracht op de draagarm)
    - Lagers (geven geen geluid)
    - Remschijven (niet de nieuwste meer, maar geen extra trillingen merkbaar tijdens het remmen)
    - Schokdempers (niets bijzonders aan te zien)
    --> conclusie van de garagist (overigens geen Ford); Mechanisch is er geen duidelijke schuldige aan te wijzen.


    Kortom:
    Ik heb wel trillingen, maar geen verdachte. Is er op basis van dit verhaal, en andere ervaringen toch een waarschijnlijke oorzaak aan te wijzen?
     
  2. Naaf waar het wiel op zit schoonmaken en eventueel ontroesten. Velgen, waar ze op de naaf zitten schoonmaken. Soms wil het wel eens helpen, het wiel een slagje verder te zetten. (dus 1 moergat verder) Anders eens trachten de wielen aan de auto te laten balanceren. Ik geef maar iets aangezien je al veel hebt gedaan.
     
  3. Band en velg aleens aan de wagen gebalanceerd ??
    En voorbanden naar achteren verplaatsen ???
     
  4. Klinkt me ergens bekend. Ik heb hetzelfde probleem gehad.
    Uiteindelijk bleek dat de remklauw niet helemaal terugkwam en daardoor de rem licht aanliep.
    Bij het oprijden van de brug bij de garage sprong die steeds terug.
    Gewoon terplekke opkrikken bracht het probleem aan het licht. Misschien is het handig dat ook eens na te kijken.
     
  5. Assen kan je alleen met zekerheid uitsluiten als je ze demonteert en de binnenste homokineten van binnen bekijkt.
     
  6. De banden zijn niet op de auto zelf gebalanceerd. Met de nauwkeurige apparatuur bij de bandenspecialist zou dat ook niet meer opleveren is mij verteld.

    De voorbanden naar achter verplaatsen heeft alleen zin als de achter velgen en banden beter zijn dan aan de voorzijde. Dit is gecontroleerd, en niet het geval. (in het verleden is een wissel trouwens weleens uitgevoerd hoor, maar bracht ook niet het gewenste resultaat...)

    De naaf aan de velg en remschijf zijn een kleine maand geleden bij de grote beurt gecontroleerd en goed schoon geschuurd.


    De remmen zou ik nog wel eens kunnen controleren.

    Zou dit wel een goede verdachte kunnen zijn?
     
  7. als ik lees wat je allemaal hebt gedaan is er nog 1 manier over

    dat is de banden op de wagen zelf balanceren, heb je geen hoogteslag is dat de manier op het laatste onbalans eruit te halen. je haalt dan letterlijk elk laatste beetje onbalans uit alles. ( alles wat dus draait)

    er zijn auto's waar 10gram onbalans nog niet voelbaar is op snelweg maar ook auto's waar 5gram al voelbaar was

    ik heb bij mij de banden op banden apparaat gebalanceerd en toen ik op de auto legde zat er nog op 2 banden 15gram onbalans in. geen hoogteslag of wat dan ook maar puur onbelans. dit gebalanceerd en nu is hij perfect.
     
  8. Ik wil het niet nog erger maken......
    maar heb vroeger eens een klein ongelukje gehad met een Seat Inca, daarna
    nooit meer trillingsvrij kunnen rijden, idd ook bij een beperkte deel van de snelheid
    nieuwe assen eronder, naven getest, enz....nieuwe banden, noem het maar op,
    hij rijd er nu nog mee rond, ik iig niet meer.
    Maar volgens de garage kon het nog wel eens in de versnellingsbak zitten, omdat
    de aanrijding precies op het wiel was, zou de bak ook een klap hebben gehad.
    Wij hebben toen de moed maar opgegeven om verder te gaan testen en vervangen.

    Dus het kan nog wel veel verder zitten als waar je nu allemaal naar zoekt,
    enige wat bij mij toen wel was, was dat de versnellingspook toen ook mee
    trilde
     
  9. Rob gooi de kofferbak eens vol met spul, zodat de neus behoorlijk omhoog komt, en kijk dan eens als het trillen bij een andere snelheid optreedt. Is dit zo dan kun je je wel stellen dat de assen niet fijn zijn. De assen komen dan onder een andere hoek te staan.

    (vraag maar niet hoe ik hier bij kom :schater:, maar het schijnt te werken).
     
  10. *kuch* *kuch* ;)
     
  11. Whahahaha wat is er last van kriebel in je keel????
    Of wil je zeggen dat jij mij dit verhaal vertelde nadat je een filmpje had gezien????
    Hahahahaha
     
  12. #12 Janus, 16 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2013
    Toevallig had ik het zelfde probleem trilling in het stuur alleen als ik harder dan 100 reed begon de trilling in het stuur schijven en remblokken waren aan vervanging toe met mijn focus 1 fase 2 toen ik me remschijven en blokken had vervangen was het opgelost. En natuurlijk schoonmaken! misschien heb je hier iets aan...owja de schijven waren ook niet 100% recht meer... daarna geen last meer van gehad. En de reden dat de schijven een beetje krom waren kwam doordat de schijven koud waren en een lange noodrem maakte van 190 naar 0 km per uur maakte.....
     
  13. laten we het maar op kriebel houden :mrgreen:
     
  14. Hoe zwaar moeten die objecten zijn, en wat kun je verwachten voor het verschil in snelheid? (moet ik denken aan 5km/u, 20km/u sneller of langzamer..?)
    Een paar weken terug heb nog met een flinke personele bezetting rond gereden, maar het viel me niet direct op dat de trillingen bij een andere snelheid optraden.

    Mijn versnellingspook trilt niet mee, en er is ook geen vroegere schade bekend. Maar dat zegt ook niet alles natuurlijk, kan wellicht wat zijn...

    Ik zal nog eens vragen om de bandenspecialist ook aan balanceren op de auto doet.

    Mijn remschijven zouden wel een probleem kunnen veroorzaken, misschien dat ze toch wat krom, al merk ik daar tijdens het remmen eigenlijk niets van.
     
  15. als je trilling hebt tussen 80-100 en je gooit de kofferbak vol, dan zou het maar zo kunnen zijn dat de trilling ineens tussen 90-110 plaats vindt.

    Je moet wel flink wat gewicht in de bak laden, zodat hij echt goed in de veren hangt (zichtbaar de banden dus dichter of in de wielkuip zitten)
     
  16. Beter een kriebel in je keel dan een champignon tegen je huig :schater:
     
  17. Hoi, ik heb hezelfde probleem.
    met zomer set en winter set blijft de stuur trillen tussen 100 en 120. (trilt niet constant, ook stukken geen trilling)
    nou heb met schoonmaken de stuur hoogte diepte aangepast. helemaal naar binnen geschoven.
    en vergeten terug te plaatsen. vanochtend tijdens rijden was de trillen veel minder tot bijna weg!!! kan dit het zijn??
     
  18. De arm word korter waardoor de trillingen minder hevig worden.
     
  19. Mijn stuur staat ook redelijk ver uitgeschoven, ik zal het vanmiddag eens checken.

    Ik heb verder nog geen tijd gehad om nog even langs de bandenspecialist de gaan, maar dat komt nog wel.
     
  20. Hoi Rob Re,
    weet je al wat meer?

    gr,
     

Deel Deze Pagina