1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trillingen bij optrekken

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Stasnos, 4 apr 2016.

Tags:
  1. Hallo allemaal,

    Ik ben een van de gelukkige die een probleem Focus heeft aangeschaft :S.
    Hopelijk zijn hier techneuten aanwezig welke mij kunnen helpen!

    Het gaat om een Ford Focus II bj 2011, 1.6tdci 109pk. nu 180.000 km (gekocht met 145.000)

    Probleem is dat de auto trilt bij het optrekken.
    Tijdens de garantie periode die ik had hebben ze het vliegwiel vervangen en beide (binnenste) aandrijfassen. Maar het trillen is niet verholpen.
    Het trillen gebeurt voornamelijk bij optrekkend vermogen tussen 1500 en 2200 toeren. Daarboven voel je het bijna niet.
    Het trillen gebeurd niet als de motor koud is, dus echt pas als deze is opgewarmd.
    De trillingen zijn voornamelijk voelbaar in de 4de en 5de versnelling.
    Stationair loopt de auto goed en tril niet.
    Bij de Ford dealer hebben ze met de computer niets kunnen achterhalen.

    Heeft iemand enig idee waar dit in kan zitten?
     
  2. #2 Magure, 5 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 apr 2016
    Had vrijwel het zelfde en bij mij was het de homokineet, had namelijk ook tussen de 1500/2200 toeren last van trilling, merkte het vooral als ik bijvoorbeeld bult/berg omhoog moest. Was toen voor vakantie in zuid-duitsland en auto trilde als een gek, op vlakke weg merkte ik het wat minder. Maar neem aan dat ze hier al naar gekeken hebben, maar second opinion is nooit verkeerd :)
     
  3. Typisch kwaaltje, had het ook bij mijn C-max 1.6 tdci en 2.0 tdci. Bij de eerst opgelost door de aandrijfassen te vervangen, de tweede door te verkopen
     
  4. Dank voor je reactie Magure. Ik heb precies het probleem wat jij ook omschrijft. Stelt me weer iets gerust. Ik ga indd even bij een ander garage aankloppen.
    Ik dacht zelf de verstuivers, maar dan zou de auto ook dezelfde trillingen in de 1ste, 2de en 3de versnelling moeten geven op dezelfde toerental. En dat is niet het geval.
    Ook als ik op de snelweg zit en met 100 het gas pedaal loslaat dan zijn de trillingen niet weg. Terwijl de motor dan theoretisch geen brandstof meer krijgt en dus niet de trilling mag veroorzaken.

    Thanks
     
  5. #5 Vogel, 8 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2016
    Klinkt bekend: Bij mij was het de rechter aandrijfas. Voor 65 euro een andere gehaald op de sloop + 8 euro bakolie.
    Het ging verassend makkelijk allemaal. Ik was binnen een uur klaar, gewoon thuis op een krik.

    Diverse garages bezocht voor diagnose:
    - Garage1 wist na een proefrit zeker dat er een veer in de DMF gebroken was (eigenaardig want deze DMF heeft een hydraulisch systeem)
    - Garage2 wist door het wiel van de grond te tillen met draaiende motor zeker dat er iets mis was met aandrijfas
    - Garage3 (Dealer) wist aan de hand van de diagnosestekker zeker dat het aan de EGR lag, want die had een foutcode (die ik vergeten was te wissen na het vervangen)
     
  6. Mijn Focus 2.0 TDCI uit 2005 trilt ook, voornamelijk bij het optrekken.
    Nu wil ik aandrijfassen gaan controlleren.

    Wat is beste manier om dit te doen?
    Moet ik de axiale speling contoleren (dus as in en uit de bak trekken) of gewoon aan de as draaien en dan kijken of er dan speling is?
     
  7. #7 Vogel, 25 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jun 2016
    Sluit eerst problemen met de velgen/banden uit. Er is vast iemand te vinden die een setje winterbanden heeft die zeker geen last van trillen heeft.

    Een aandrijfas bestaat uit verschillende onderdelen en er kunnen dus ook verschillende dingen mee mis zijn.
    Ik zou beginnen met het controleren van de hoezen (wiel eraf, stuur naar uiterste stand en naaf rond draaien.) Een scheurtje zie je dan meestal wel als een vettige plek. Waar het vet de hoes verlaat is er minder vet (onbalans) bovendien slijt de homokineet aan die kant harder dan aan de andere kant

    Daarnaast kun je een wiel van de grond halen en de motor starten. Slingert het wiel dan weet je genoeg. (as krom of issue met homokineet)

    Opvallend trouwens dat ik lees dat garages vaak alleen de binnenste assen vervangen, terwijl ik op het forum vooral problemen hoor met de buitenste delen.
     
  8. gedachten was ook om eerst beide voorwielen te laten balanceren.
    Vooral ook omdat stuur trilt.

    Wat ik gek vind is hoe hoger de versnelling hoe meer de auto trilt.
    Als ik bv 110 rijd in zn 6 en dan gas geef dan gaat dit gepaard met flinke trillingen wat door de hele auto voelbaar is.

    Probleem is minder tot de 4de versnelling. Zal wel ook te maken met snelheid.
     
  9. Ben even aan het rondkijken naar aandrijfassen. En nu vraag ik me af of er verschil is tussen 1.6 TDCI en 2.0 TDCI assen?

    Zie namelijk erg veel 1.6 versies die 2de hands aangeboden worden.

    Kan iemand misschien vertellen of ze het zelfde zijn, en desnoods wat originele Ford nummer zijn (linker en rechter samenstelling)
     

Deel Deze Pagina