1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trilling onder koppelingspedaal Focus 2

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Emil, 28 nov 2011.

  1. Ik heb sinds enkele maanden een Focus 2, 2.0 16v uit 2006. Deze auto heeft nu net 70.000km gelopen. Tijdens de proefrit viel mij al op dat er een trilling onder het koppelingspedaal voelbaar was. Ik heb dit ook aangekaart dat ze hier voor aflevering naar moesten kijken. Omdat dit niet altijd even goed voelbaar is, heb ik de auto gewoon opgehaald en er de afgelopen tijd mee gereden. Nu is de garantietermijn bijna ten einde. De trilling is er nog en de dealer heeft hier na aflevering nog een keer naar gekeken en geeft aan dat er niks aan de hand is en dat dit bij elke focus zo is.....??? Dat lijkt mij raar, zeker aangezien ik dit bij mijn vorige auto (weliswaar een Fiesta ST) ook niet had en het blok vrijwel identiek is en deze auto had meer km gelopen.

    Ter aanvulling, ik heb ook al eens een geluid (hoge toon) gehoord bij het achteruit rijden toen ik de koppeling bijna helemaal op had laten komen en als de auto koud is dan maakt de motor een sissend geluid, althans een van de riemen. Een filmpje hiervan zal ik vanavond proberen te uploaden.

    Nu is mijn vraag, herkend iemand deze "klacht" en moet ik mij zorgen maken?

    BVD
     
  2. Ik vind net een topic over een defect aan het vliegwiel. Zou hiervan sprake kunnen zijn?
     
  3. Bij onze 2.0i van 2008 is dit dus niet of niet merkbaar.....
    ik zit dan toch richting de drukgroep oid te denken, dat zal wel kostbaar zijn
    voor de garage, en proberen ze het eerst op deze manier;)
    Het mooiste is even een proefrondje te maken in een vergelijkbare ......
     
  4. die van mij heeft denk ik hetzelfde

    als je voet net op de pedaal legt voel je fibraties in het pedaal
    maar met normaal rijden voel je dit niet

    eventueel test voor beide
    kunnen jullie hem rustig in zijn 3 zetten en hem stationaair laten rollen
    ik doe dit soms op snelweg maar dat gaat met hakken en stoten tot 15seconden verder de motor rustig gewoon loopt
    in zijn 2 gaat het natuurlijk veel beter

    hier mee denk ik dat oorzaak van koppeling en vliegwiel in zit zelfde als fibraties
    dit omdat ook aan mijn aandrijfas niks te voelen is

    maar zolang de koppeling goed is doe ik er verder niks aan
    bak er af halen doe ik tegen die tijd wel
     
  5. Ik zal dit nog even checken. Ik heb inmiddels informatie ingewonnen bij een andere dealer en die had het over veertjes in de koppeling die hiervoor zorgen. Zij gaven aan dat dit onschuldig is, maar goed. Ik heb de dealer waar ik de auto heb gekocht om nogmaals naar dit probleem te kijken.
     
  6. #6 DexterXL, 29 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 nov 2011
    Ik zal even de schuur in gaan om te testen....dat van het pedaal dan, niet in
    zijn 3 zetten, is zonde van de bumper:schater:

    edit:
    heb net stationair getest, geen extra trillingen behalve die van de motor,
    misschien moet ik hem eerst goed warmrijden om het juist te testen,
    maar met de houten klompen aan voel je helemaal niets....dus toch maar
    even op de sokken getest.............
     
  7. @emil
    bedoelen ze de diafragmaveren, veren in de drukgroep om drukgroep automatisch aan te laten passen aan het slijten van de koppeling
    of de veren in het vliegwiel @schokdempers dan)

    denk dat je de eerste bedoelt
    hiermee willen ze zeggen dat druklager op en neer gaat omdat de diafragmaveren ongelijkmatig op hoogte liggen
    hoefd maar 1 mm te zijn maar je zal het dan wel voelen
     
  8. Ik heb het getest maar ik voel niks als ik hem in de 3 laat rollen met de koppeling in.
    Diafragmaveren dat is inderdaad waar zij het over hadden.
     
  9. Heb het vandaag eens voor de grap getest met een Caddy, daar voel je het
    belachelijk veel in het pedaal, en dan voel je echt constant hetzelfde
    onregelmatige ritme erin.....is nog geen 27.000 km mee gereden....dan toch
    maar onze Fordjes:rock:
     
  10. #10 dutchguy, 30 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2011
    Als het iets met de zelfstellende drukgroep te maken heeft dan heeft dat wel meer gevolgen dan een trillend pedaal bij intrappen.
    Het SAC mechaniek gaat namelijk niet traploos, maar in stapjes. Als het SAC mechaniek scheef is getrokken of de diafragma veren niet goed werken, dan merk je dit meteen bij het lichtjes op laten komen van de koppeling. Vloeiend wegrijden is dan een echte uitdaging zeg maar.
    Wat nog wel eens voorkomt is dat de koppelingsplaat zelf niet 100% vlak is, meestal komt dit vanzelf weer goed na montage. Er zijn ook richtlijnen wat betreft de koppelingsplaat; als er meer dan zoveel milimeter verschil in zit dan moet je hem niet monteren.

    Ik heb er zelf ook zo af en toe last van; vind het niet echt hinderlijk.
    De focus waar mijn blok uit komt, merkte ik het al in. Na vervanging van het vliegwiel+koppeling+drukgroep+druklager merk ik het nog steeds in mijn auto.

    Zelf denk ik dat het een resultaat is van het Dubbel-massa-vliegwiel. Bij een vast vliegwiel trilt de bak (en dus de hydrauliek) op dezelfde frequentie als de motor. Bij een DMV wordt deze trilling gedempt en aangepast zodat de karosserie niet zo hard trilt. Ik denk juist dat die 2 typen trillingen samen voor de vibratie in het pedaal zorgen.
    Bij mij heb ik het overigens alleen bij een bepaalde buitentemperatuur gemerkt.

    Ik maak me dus totaal geen zorgen :) Alles is beter dan een tddi, daar trilt gewoon alles en valt het pedaal niet eens meer op ;)
     
  11. dmv is een vervanger van de tangitiraal veren in de koppelingplaat zelf
    dus fibratie wordt nu op een andere plek eruit gefilterd
    vroeger door de koppelingsplaat zelf en nu door de dubbele massa vliegwiel

    voordeel is dat door gewicht aan te passen van de twee kanten van vliegwiel kun je hem rustiger laten lopen de motor en ook fibraites meer opvangen
    nadeel
    dat ze bij lomp gebruik samen met koppeling vv moet worden
    groot nadeel
    kosten minimaal 400euro (goedkoper niet gezien)
    normaal vliegwiel hoef je nooit te vervangen
     
  12. Dat van die veren in de koppelingsplaat klopt natuurlijk. Maar je zou eens moeten kijken naar de mate van filtering. Een dmv filtert een factor 5 extra ten opzichte van een standaard koppeling.
     
  13. Ik heb gisteren nog een stuk gereden met de Focus, maar voel absoluut
    alleen maar het ritme van de motor, dus geen extra gevoel erin.
    En dat met ruim 160.000 km erop:thumbs:
     
  14. De auto gaat volgende week donderdag terug naar de dealer. Ik ga hem nu zelf brengen en ga even samen met de monteur rijden. Ik zal hier melden als er iets gevonden wordt.
     

Deel Deze Pagina