Trillende auto

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Hamburgert, 17 nov 2009.

  1. Hoi allemaal,

    Ik had sinds februari een set 17" dezent velgen onder mijn fofo 1,maar daarop trilde de auto nogal. Laten balanceren (3x zelfs geloof ik) maar het probleem blijf. Omdat ik mijn originele 14" wielen nog had deed ik deze eronder. Het probleem leek stukken minder, maar bij lage snelheden en op een mooi glad stukje asfalt leek het als er een slag in 1 val de wielen zat en de auto een klein beetje over de weg deinde. Ik heb daar sinds kort ook nog een krakend geluid ergens voorin zitten waarvan ik niet weet wat het is. Vandaag even de voorkant helemaal omhoog gekrikt om even een kijkje te nemen onder de auto (ikzelf ben een leek hierin, maar dacht kijken kan geen kwaad :)), Ik deed de motor aan en de wielen gingen mooi draaien.
    Nu keek ik naar de beide aandrijfassen en het leek mij verdacht veel dat deze beide niet helemaal recht waren.
    Kan het zijn dat kromme assen de auto laten trillen en ook een krakend geluid ergens veroorzaken op den duur?
    En tweede is natuurlijk als het gerepareerd moet worden (zeg nieuwe assen e.d.) wat gaat dit dan ongeveer kosten ?

    Groet,
    Anne
     
  2. Kromme assen kunnen een auto laten trillen, maar dit komt vrijwel nooit voor.
    Sommige bedrijven/garage's kunnen schijnbaar niet goed balanceren, want had vandaag nog een klant die al 3x terug was geweest naar de kwikfit, en trilde alsnog, dus kwam bij ons om zijn assen/naven op te laten meten?!
    Gewoon goed gebalanceerd en klaar is kees!
    Zal dus hoogstwaarschijnlijk ook onbalans in je 14 inch wielen zitten.
     
  3. mischien is het laten uitlijnen van de auto ook een optie, was ook mijn probleem met een honda civic die ik hiervoor had.

    weet niet of de velgen nieuw waren of 2de hands, mischien dat er wel een velg krom is. gr dennis
     
  4. Het trillen kan idd worden veroorzaakt door kromme assen, maar ook door kromme velgen, hoogteslag/vlakke kant in/op de banden, homokineten die niet fijn zijn (had ik ook), kromme remschijven, verkeerd gebalanceerde velgen.

    Met uitlijnen kan ik trouwens niet snappen hoe je trillen van de auto kunt oplossen, het enige wat je daar mee kunt bereiken is dat de auto weer netjes in het spoor loopt.
     
  5. Of anders dynamisch laten balanceren. Wiel blijft dan op de auto zitten en met een speciaal apparaat wordt het dan gebalanceerd.
     
  6. Allen,

    Dank voor de reacties alvast.
    De 17"velgen/banden waren nieuw en bij de garage kwam er niet uit dat ze krom zijn.
    Ik denk dat ik de auto maar eens naar mijn garage breng voor een inspectie.
    Zeker omdat met beide sets wielen het trillen / deinen niet over is en dat de assen wat krom zijn, daarnaast maak ik me ook nog een beetje zorgen over het krakend geluid die ergens in de aandrijving zit (ik weet niet precies waar het zit)
     

Deel Deze Pagina