1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trekhaak monteren

Discussie in 'Exterieur' gestart door aaajeetee, 15 nov 2009.

  1. Bedankt. Ik heb 2 van die stekkerdozen liggen, hoe kan ik zien of ze "mist afschakeling" ondersteunen?
     
  2. Dan zit er een schakelaartje aan de zijkant (binnenin) van de stekkerdoos. Aan de achterkant van de stekkerdoos zie je m dan ook zitten naast de gewone polen. Waarschijnlijk is er dan al 1 draadje van de schakelaar naar de pool voor het mistlicht aangelegd.
     
  3. Het lijkt er op dat deze op allebeide stekkerdozen zit. Het lijkt erop dat er een pin op die schakelaar moet drukken, deze drukt aan de achterzijde een stukje plaat omhoog, waardoor er geen contact (meer) wordt gemaakt.

    Ik hoop dat dit duidelijk is (en dat het de juiste schakelaar is), zo niet dan hoor ik het graag, kan ik eventueel nog wat foto's maken!

    Edit: het ziet er zo uit: http://www.handelsonderneming-g-rietveld.nl/images/343517_1groot.jpg (linker stukje plaat).0000
     
  4. Overigens zie ik nu dat een van de twee stekkerdozen (+ kabelbomen) voor mijn focus is. De andere is 'universeel'.

    Er zit ook een kleine handleiding bij die voor mijn focus, daarop staat dat de kabel de hele auto door moet (paar stekkers moeten voor, paar achter).
    Is dit zelf een beetje te doen (en moet er eventueel nog wat gestript worden)?
     
  5. je moet wat van de plastic kappen verwijderen. Ik heb mn 7 polige kabelboom zelf vervangen door een 13 polige. Was simpel. Ik weet niet waar je woont maar anders wil ik wel helpen.
     
  6. Ik ben nu bezig om de kabelboom te monteren etc. Nu stuit ik op het volgende probleem.
    Ik heb deze 2 stekkers over (in de handleiding wordt naar deze gerefereerd als "E" en "F" (maar geen info hoe/waar te verbinden)).
    [​IMG]

    Nu zit er links van mijn kofferbak 1 stekker die hier op past:
    [​IMG]

    De vraag is nu: welke van de 2 stekkers moet hier op aangesloten worden en waar is de andere stekker voor? Of kan ik ze beide los laten?

    Ik hoop dat iemand hier z.s.m. op kan reageren, auto ligt nu half open.. :D
     
  7. Is het een 13 polige stekker? Dan zullen deze voor je constante stroom en geschakelde stroom zijn.
     
  8. Nee, een 7-polige (ik moest iig 8 draden aansluiten).
    Het is zo een (de linker):
    [​IMG]
     
  9. Het zou nog kunnen zijn dat je mistlamp- en PDC-uitschakeling hebt en dat die kabeltje daar voor zijn.
     
  10. En hoe zie ik dat? Mijn stekkerding heeft wel een mistlamp-onderbreking iets:
    [​IMG] zoiets (linker stukje)
     
  11. Als je ook PDC uitschakeling erbij hebt heb je een kastje als het goed is. Dat is ook meteen het kastje voor de controle van je richtingaanwijzer. De contactdoos op het plaatje heeft een schakelaar die de mistlamp van je auto uitschakelt als er een stekker in gestoken is. De draad van je mistlamp in de auto loopt dan eerst naar de trekhaak en dan naar de lamp van je auto.
     
  12. Het enige wat ik heb is een trekhaak stekker en een kabelboom. Als ik het goed begrijp kunnen die beide stekkers dus los blijven.
     
  13. Je kunt even naar de kleur van de kabels kijken en dan bij de stekkerdoos kijken op welke polen die kabels uitkomen. Dan kun je zo zien waar ze voor zijn en dan bepalen of je ze wel of niet wil aansluiten, maar ik denk dat ze wel aangesloten moeten worden.
     
  14. Zal zo even naar de kleur kijken. Stel dat ze inderdaad aangesloten moeten worden (de kabels zijn groen en geel van kleur - deze zitten ook in de trekhaakstekker).
    Ik heb 2 stekkers en maar 1 bij passende stekker. Dan zal ik toch een tweede bijpassende stekker moeten hebben (of kiezen welk wel/niet).

    Toch raar dat in de handleiding niet beschreven staat hoe/waar deze beide stekkers op aangesloten moeten worden, terwijl uitvoerig beschreven staat hoe de rest van de stekkers aangesloten moet worden.
     
  15. het zou kunnen zijn dat die naar pin 2 gaat (die voor het mistlicht). Er zijn 7 polige setjes waarvan dan de mistlicht pin wordt aangesloten als constante stroomdraad, dit was vooral makkelijk voor de caravanners. Maar dat is dus weer niet handig als je een aanhanger met mistlicht hebt.
    Je zei dat je 8 kabels hebt en dat verbaast me, dan hou je er sowieso 1 over voor een 7 polige stekker.
     
  16. Volgens mij zat er nog eentje voor de aarde bij. Zal zo de handleiding er weer ff bijpakken.
     
  17. Ik heb er niet veel verstand van maar het is of 7-polig of 13-polig dus 8 draden is voor mij een raadsel
     
  18. Uit de handleiding:
    1: geel - knipperlicht links
    2: blauw - mistlicht
    3: wit - aarde
    4: groen - knipperlicht rechts
    5: bruin - achterlicht
    6: rood - remlicht
    7: zwart - achterlicht
    8: grijs - mistlicht uitschakeling

    De beide overgebleven stekkers zijn groen en geel, dus voor beide knipperlichten. Enig idee waar ik die dan op aan moet sluiten?
     
  19. die zullen dan achterop je achterlicht units moeten denk ik. Ik neem aan dat de rest ook op die manier bevestigd word?
     
  20. Dat is op zich vrij logisch natuurlijk. Het punt is dat deze 2 stekkers op hetzelfde punt uit de kabelboom 'ontstaan' en er geen mogelijkheid is om een van deze twee stekkers naar de andere kant te brengen.
     

Deel Deze Pagina