1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trekhaak en nieuwe waterpomp?

Discussie in 'Exterieur' gestart door Popeye, 18 mei 2014.

  1. Gisteren mijn Focus Wagon Econetic 1.0 125pk opgehaald. Alleen zit er geen trekhaak onder. Nu vertelde de verkoper me dat ik dan ook een grotere waterpomp nodig heb.

    Is dat nu echt nodig? Ik ga 1x per jaar met een aanhangertje (bagagewagen) op vakantie naar Frankrijk. Verder gebruik ik de trekhaak niet.

    Heb namelijk ook gehoord dat dit alles een prijzige ingreep is (trekhaak en waterpomp. De een zegt globaal 800 trekhaak en waterpomp 200, de ander zegt dat me dat bijna 1500 euro gaat kosten.

    Wie geeft mij raad?
     
  2. Dit is dacht ik een extra elektrische pomp, die nog kan pompen wanneer je de motor uitzet. Zolang je niet een caravan gaat trekken in de bergen en de motor nog even laat nadraaien bij stoppen, zal je geen problemen krijgen. Echter realiseer je wel dat dit bij garantie kwesties wel problemen kan geven natuurlijk!
     
  3. Bij een relatief laag toerental en verhoogde engine-load (bijvoorbeeld door een volgepakte auto en een aanhanger), heeft de aangedreven waterpomp niet voldoende capaciteit om de motor effectief te koelen.
    Dus op dit soort momenten wordt de waterpomp aangestuurd om voldoende koelwaterflow te creƫren.
     
  4. Morgen naar de dealer in de buurt. Eens kijken wat dit grapje gaat kosten...
     
  5. Deze pomp zit er sinds kort weer standaard op. Dus eerst even kijken of je hem ziet zitten.
     
  6. Hoe kun je dit herkennen dan?

    Ik heb van de week ook 2 aanvragen gehad op het werk van mensen met een 1.0 Ecoboost die een trekhaak wilden, en daar kwam inderdaad voor ruim 300 euro een andere koelpomp bij.
     
  7. Hij is uit nov. 2013. Ben een beetje een no-no wat betreft wat er onder de motorkap zit.
    Meen gelezen te hebben dat die pomp er alleen bij 1.6-modellen er standaard op zit.
    Maar mijn dealer zal dat vast direct zien :)
     
  8. #8 antig01, 29 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mei 2014
    Vanaf productiedatum 5 mei 2014 zit de waterpomp er standaard week op.

    Hij wordt gemonteerd onderop de ventilator behuizing, vlak bij de Airco pomp
     
  9. Nou, dat wordt dus een pomp erbij plaatsen. Of de gok nemen... 1x per jaar met aanhangertje/bagagewagen op vakantie. Duur grapje.
     
  10. Kapotlopen is duurder.
     
  11. Dus dat. En Ford stopt die pomp er niet voor niks weer standaard in bij de nieuwe auto's.
     
  12. En heb je inmiddels een trekhaak laten monteren en wat waren de kosten hiervan als ik vragen mag.
     
  13. #13 Masterijn, 21 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 aug 2014
    Ik heb dit recent bij een zelfde auto laten doen, 300 voor pomp en 799 voor trekhaak. Ging nog wel 10% af. Bij mijn weten is het geen grotere pomp, maar een extra electrische pomp die ook kan draaien als de motor uit staat. Zo ver ik het kan beredeneren is dit nodig als de motor erg heet is, ter verkoming dat de vloeistof gaat koken en te veel druk opbouwd. Waarbij het koelsysteem wellicht stuk gaat. Zoals ik het beredeneer kan kan er geen motor schade optreden, omdat de warmte ontwikkeling dan al gestopt is. Misschien dat iemand hier iets tegen in kan brengen, maar ik verwacht dat dat het risico zonder pomp is. Ondanks dit weten heb ik voor de extra pomp gekozen, omdat ik op dit forum las, dat deze er in latere modellen weer standaard in zit. Dus leek het me ook zonder aanhanger misschien ook wel beter. Bijv. In combinatie met het start/stop systeem, waarbij ik de motor in sommige files best vaak laat stoppen.
     
  14. bedankt voor de informatie
     

Deel Deze Pagina