1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trekhaak bij 1.5 Ecoboost Automaat / Oliekoeler

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door meeder, 21 jul 2017.

  1. Weet iemand hoe het zit met de oliekoeler voor de automaat bij de 1.5 Ecoboost.
    Moet er bij het plaatsen van een trekhaak een aanpassing gedaan worden aan de oliekoeler cq. moet er een oliekoeler bijgeplaatst worden.
    Als ik hier kijk: https://ford.7zap.com/nl/car/188/no/36/1572/15760/95502/
    Dan zie ik twee verschillende oliekoelers en bij één staat bij dat die bij de versie met af fabriek trekhaak hoort.

    Daarnaast, volgens ETIS heeft de C-Max Trailer Sway Control (Trailer ESP), is deze optie automatisch aktief als er een trekhaak geplaatst wordt en de trekhaakmodule correct aangemeld wordt?

    Er is een trekhaak TSB voor de C-Max maar daar kan je als consument helaas niet bij tenzij je 2600 Euro uitgeeft voor een abonnement...
     
  2. Bij het aanmelden van de Ford trekhaak in mijn Focus werden de G-sensoren van de esp opnieuw ingeleerd. We zijn er vanuit gegaan dat dat gebeurde omdat TSC ook geactiveerd is. Zeker ben ik daar nog niet van, maar mogelijk weet ik daar in september meer over :)
     
  3. Hmm niemand lijkt het antwoord te weten. Ford Nederland kan/wil ook geen zinnig antwoord geven helaas.
     
  4. Één deel is beantwoord. TSC wordt geactiveerd als de trekhaakmodule aangemeld wordt.

    Over de oliekoeler(s) van de bak krijg ik zowel van de dealer als van Ford NL geen duidelijkheid.
    Krijg het gevoel dat ik de eerste ben die dit ooit gevraagd heeft...
     
  5. als ik zo de link bekijk.
    dan zie je dat er twee verschillende oliekoeler zijn
    beide wisselen warmte een met koelvloeistof en ander met de rijwind/lucht
    7A095B is warmtewisselaar met koelvloeistof
    7A095A is warmtewisselaar met lucht.

    verder zie ik op die link geen andere koelers zitten en dus is alleen de positie anders geen verschil verder ermee

    weet niet welk antwoord je van beide hebt gekregen.
    maar als ik zo vanuit de link bekijk dan denk ik als je ze beide hebt dan is het nooit probleem voor de oliekoeler.

    zoals ik uit de lijst haal is de koeler met koelvloeistof echt iets wat op een bak met trekhaak zit, de andere in de gril zit er denk stadaard erop.

    op je bak lopen twee leidingen eruit voor de olie, gaan via de voorste koeler of direct de bak weer in (zonder die koeler) of via de koeler en dan heb je dus twee koelers.
     
  6. Als het zo zou zijn dat de oliekoeler aangepast moest worden, dan zou dit in het onderdelen programma aangegeven worden. Dit is bijvoorbeeld ook zo bij een 1.0 Ecoboost waar een extra koelvloeistof pomp aangebracht moet worden. Heeft de magazijnmedewerker van de dealer dit opgezocht heeft?
     
  7. Die zijn er nu al een week over aan het nadenken. Vanwege de vakantietijd hebben ze het erg druk zeggen ze.
     
  8. Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat beide koelers er wel in zitten. Morgen maar weer eens informeren.
    Als ik in ETIS kijk dan lijkt het er in ieder geval wel op, er wordt daar nergens gesproken over een verschil.
     
  9. Nou, blijkbaar is het een heel moeilijke vraag geweest. Krijg nog steeds geen antwoord van Ford behalve dat ze blijkbaar bezig zijn met het schrijven van een bulletin.
     
  10. Ondertussen is de oliekoeler geplaatst.
    Er gaat nu een TSB voor geschreven worden door Ford.
    Er zijn twee mensen van Ford Duitsland naar onze dealer gekomen (één uit Keulen en één uit Saarlouis).
    Super opgelost door Ford moet ik zeggen, nu kunnen we met een gerust hart op vakantie met de caravan achter de C-Max.
     
  11. dat heb jij dus maar mooi geregeld en netjes opgelost door Ford :thumbs:
     
    Plint24 vindt dit leuk.
  12. Weet je of een extra oliekoeler ook noodzakelijk is wanneer je de trekhaak enkel gebruikt voor een fietsendrager en soms een aanhangertje? Ik overweeg een trekhaak te laten plaatsen onder mijn focus 1.5 automaat. Ik wil niet brutaal zijn, maar wat waren de kosten voor het plaatsen van die extra koeler?
     
  13. Voor alleen een fietsendrager is dat niet nodig echter je kunt op geen enkele wijze garantie claimen omdat Ford niet weet of je er toch een aanhanger met graszoden mee hebt getrokken. Bij mijn C-max 1.0 is de extra koeling aangebracht gelijk met de montage van een electrisch wegklapbare trekhaak, kosten van alleen de extra ombouw weet ik niet, was een all-in prijs.

    Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
     
  14. Dit is bij ons op kosten van Ford geplaatst.
    Bij de aankoop heb ik direct aangegeven dat ik twijfelde aan de redenatie dat het niet nodig was en dat is ook vastgelegd.
    Ik heb overigens nooit gezien of er daadwerkelijk een TSB voor uit is gebracht.
     
  15. Andre,

    Bedankt voor je reactie. Ik weet natuurlijk niet of ik in de toekomst wel eens en keer een wat zwaardere aanhanger zal aankoppelen. ik wil voornamelijk een fietsendrager vervoeren. Ik zal de dealer advies vragen en een prijsopgave vragen indien die extra koeler toch nodig mocht zijn.
     
  16. Hallo Meeder,

    Bedankt voor je reactie. Ford gaat dit bij mij niet betalen de auto is uit de garantie, ik wil de trekhaak laten plaatsen bij Trekhaak Centrum, hier in Tilburg. Bij mijn vorige focus scheelde dat ca. 600 euro ten opzichte van de dealer. Montage was prima nooit problemen ondervonden. Mijn huidige focus heeft echter een automatische transmissie. Ik lees hier op het forum dat er dan aanpassingen dienen te worden aangebracht aan de transmissie (koeling). Ik weet niet of ik nog wel eens ooit een aanhanger zal trekken met wat meer gewicht, ik sluit het niet uit. Ik zal bij de volgende beurt advies vragen bij de dealer.
     
  17. De dealer zal waarschijnlijk zeggen dat het niet nodig is.
    Bij mij zijn ze pas gaan nadenken toen ik aangaf dat het wel raar was dat als je hem met trekhaakvoorbereiding besteld je wel die oliekoeler voor de versnellingsbak krijgt. Zowel de dealer als Ford Nederland konden geen antwoord geven waarom het niet zou hoeven bij achteraf montage.
    Uiteindelijk is het in gang gezet nadat ik contact opgenomen heb met iemand van Ford Duitsland met een hoge functie in de ontwikkeling van aandrijflijnen.
    Daarna werd ik door Ford Nederland gebeld en was het ineens geregeld.
     
  18. #18 Nielsg80, 7 feb 2021
    Laatst bewerkt: 7 feb 2021
    Goedemorgen.

    ik heb afgelopen week een 2018 focus wagon 1.5 automaat ( geen powershift) gekocht en 4 dealers gebeld over de eventuele aanpassingen bij montage trekhaak.
    Alle hebben aangegeven dat dit niet nodig is.
    Ik begrijp er niets meer van maar maak me nu wel zorgen.
    Kun je aan geven welke dealer dit was die uiteindelijk alles geregeld heeft? dan wil ik daar toch eens mee gaan bellen.

    is er niemand op het forum die bij ford werkt en/of mensen kennen die er werken. Die zouden dit misschien na kunnen kijken.

    zouden er geen overview schema’s zijn die dit tonen.

    bedankt.
     
  19. Ik weet echt niet hoe kritisch is het is. Wij trekken er in de zomer een caravan van ongeveer 1200kg mee door Scandinavië.
    Je zou aan de dealer kunnen vragen waarom er af fabriek wel een extra oliekoeler op de versnellingsbak zit en waarom dat achteraf niet nodig zou zijn.

    Veel dealers denken dat je in eerste instantie de aanpassingen voor de 1.0 Ecoboost bedoeld. Je moet vaak echt doorgaan. Ik heb de tekeningen van de 7zap website meegestuurd en ze daarna om uitleg gevraagd. Ze konden geen antwoord geven.

    Het is puur op initiatief van Ford Duitsland uiteindelijk aangepast, Ford Nederland en de dealer hadden er eigenlijk geen trek in.
     
  20. Ok. En welke dealer was het? Wil er toch eens naar bellen om te vragen hoe ze hier over denken
     

Deel Deze Pagina