Trailer sway control

Discussie in 'Electronica' gestart door rfknol, 3 feb 2017.

  1. Ik lees net dat Trailer Sway Control een toevoeging is van de ESP, is dit dan achteraf ook te activeren?
     
  2. Wordt dat niet automatisch geactiveerd na aankoppelen van aanhanger
     
  3. Wat ik begrijp van stukken op internet moet dat aanwezig zijn op de auto.
    Het is idd wel zo dat het pas actief is als er een aanhanger achter zit.
     
  4. #4 bjauto, 8 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2017
    De optie 'Trailer Stability Assist' kun je bij de Focus MK3 met FOCCCUS en een geschikte OBD aan- en uitvinken. Weet niet precies hoe het werkt. Combi met ESP?
     
  5. De esp kan detecteren dat de aanhanger slingert en dan past die de snelheid van de auto aan. In principe dus gewoon een klein extraatje van de esp.
     
  6. Aanzetten is 1, maar werkt dit dan ook op/met de bestaande ESP?

    Zie op youtube dat er bij de F-150 een apart menu komt in scherm waarbij je dit aan of uit kunt zetten.

    Als caravan gebruiker vind ik dit wel een interessant hulpmiddel
     
  7. Vandaar ook mijn vraag. Als ik dat filmpje zo zie dan lijkt het erop dat er verder niks nodig is.
     
  8. De meeste caravans en aanhangers die al geremd zijn hebben maar 1 kabel tussen oplooprem en remtrommels (oke 1 verdeler net voor de as). Dit is een volledig mechanisch systeem en er is dus geen enkel systeem die daarop kan iingrijpen dus zal het met de autoremmen moeten gebeuren.

    Of je moet een redelijk nieuw systeem aanschaffen voor de caravan die komt dan tusssen de remkabel en de trommels te zitten en kan enige controle uitoefenen op de remacties van de caravan. Dit is een losstaand systeem en dus ook weer niet gekoppeld aan de auto elektronica
     
  9. Het zit inderdaad geïntegreerd in de esp software.
    Volgens de verhalen zijn ze er mee begonnen bij de Mondeo/Smax/Galaxy vanaf 2006.
    Hoe het bij de focus 3 zit durf ik niet te zeggen, het klop in ieder geval dat je het in de centralconfig apart aan kan zetten.

    De slingering die een aanhanger van veroorzaken is een zeer specifiek gevoel, als je het ooit meegemaakt hebt dan weet je precies wat ik bedoel.
    Blijkbaar is het mogelijk om deze specifieke krachten te meten en te onderscheiden met behulp van de standaard sensoren van het esp systeem.

    Met behulp van kleine correcties op voornamelijk de achter-remmen van de auto kan deze kracht tegengewerkt worden.
     
  10. Als je op Etis kijkt staat er specifiek vermeld dat mijn auto geen TSC heeft. Aangezien ze dat ook over de DDS zeiden en dat wel geactiveerd kon worden, heb ik voorzichtig de hoop dat dat ook met TSC kan.
    Slingeren van een caravan heb ik wel eens vaker meegemaakt inderdaad, voelt behoorlijjk lomp aan :)
     
  11. Voor wat het waard is: mijn auto is af-fabriek geleverd zonder trekhaak
    Deze is er wel onder gezet door de dealer toen ik de auto kocht, net even gekeken naar de instellingen en het Trailer Stability Assist is door de dealer aangezet
     
  12. Hoe kan je dit controleren? Ik heb zelf een afneembare trekhaak met wel de originele ford aansluitkabels. Moet de ford garage dit controleren of kan ik dit ook zelf?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
  13. Met foCCCus en een aangepaste adapter
     
  14. Toen de Kuga in 2013 kwam, werdt dit door Ford gepresenteerd als een nieuwe feature. Lijkt me sterk dat dit al in 2011 op de Focus zat. Is onderdeel van het ESP, een stukje software wat slingeren van de aanhangwagen oppikt uit de gierhoek/dwarsversnellings sensor welke voor ESP gebruikt wordt.

    Ik heb het bij mij ook aangevinkt maar of het ook werkt weer je natuurlijk niet.
     
  15. #15 2015focus, 10 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2017
    [MENTION=3422]antig01[/MENTION] Zou dit wanneer je dit aanvinkt bij een focus vanaf 2015 werken?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
  16. Ff naar een tankstation een aanhanger huren en deze achterin beladen met grindtegels en je weet het...
     
  17. en vooraf even all-risk verzekeren :mrgreen:
     
  18. #18 dutchguy, 10 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2017
    Volgens de berichten zit sway control al op de fase1 van de kuga en ook op de focus en cmax.
    http://autovandaag.nl/autonieuws/6207/veilig-aanhaken-met-ford-trailer-sway-control/

    Er zijn veel tegenstrijdige berichtgevingen hierover, wat ik wel weet is dat Ford regelmatig adverteert met 'nieuwe' functies terwijl een ouder model dat al had ;)


    Kom nu zelfs berichten tegen dat de Kuga 1 (2008->2011) de functie al heeft ;)
    Er wordt geschreven dat het alleen werkt icm een originele Ford trekhaak kabelboom.

    En ik weet vrij zeker dat ik een officieel persbericht van Ford heb gelezen dat het een nieuwe functie was op de Mondeo mk4.
    Alleen al die oude berichten zijn verdwenen uit de zoekresultaten ; kan Ford veilig zeggen dat het een nieuwe functie is ;)
     
  19. #19 dutchguy, 10 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2017
    Whahaha ik kom het net tegen in de handleiding van de Kuga 1 vanaf modeljaar 2009. (2008 dus niet!)
    Staat keurig vermeld onder het kopje ESP
    http://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/catalog/owner_guides/NLNLD_CG3542_KGA_og_200901.pdf

    Verder staat het ook in de handleiding van de focus 3 (vanaf de eerste modellen van 2010 al)
    http://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/catalog/owner_guides/NLNLD_CG3568_FOC_og_201009.pdf

    Mondeo vanaf 2015:
    http://www.fordservicecontent.com/F...wner_guides/NLNLD_CG3633_Mondeo_og_201410.pdf
     
  20. Ik hoop eigenlijk er nooit achter te komen of het werkt, want dan ben ik ergens eerder al fout bezig geweest.
     

Deel Deze Pagina