1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk Toerental

Discussie in 'Performance' gestart door ronver, 3 jul 2014.

Tags:
  1. Allen,

    Ik wil graag een nieuw onderwerp aansnijden, ik heb in het verleden al een topic gestart ivm mijn al dan niet hoog verbruik, wat nu dan toch in orde lijkt te zijn. Het probleem is dat ik zelf niet veel met de wagen rijd ( hoogstens een keertje in het weekend ) en misschien begin ik mij hierdoor te veel te 'focussen' op bepaalde zaken.
    Hetgeen mij op dit moment nu weer opvalt is het volgende: wanneer ik in versnelling de wagen laat bollen ( koppeling uiteraard niet ingetrapt ), bv bij het naderen van verkeerslicht, kruispunt, .. dan geeft de auto mij het gevoel alsof hij gewoon door blijft rijden, hij mindert slecht heeeeeel stilletjes en geleidelijk vaart. Nu heb ik volgende test gedaan, misschien dat dat een betere indicatie is: wanneer ik in 1ste versnelling bv 2500t/min rijd en ik los vervolgens het gas, dan zou ik precies verwachten dat hij vrij snel terug zakt. Bij mij blijft het 1a 2 seconden hangen op hetzelfde toerental en zakt dan heel traagjes. Zie ik spoken of klopt dit inderdaad niet ??
     
  2. Wat het afremmen op de motor betreft heb ik eenzelfde ervaring gehad toen ik de :focus3: net had.
    In mijn geval kwam dit omdat ik uit een Fiesta kwam met een zware 2.0 motor en toen overstapte naar een :focus: :ecoboost:.
    Ik merkte dat ik veel meer moest remmen dan daarvoor, puur omdat de auto langer door bleef rollen. Ik had niet aan het gewicht van de motor gedacht tot ik een rijverslag las waarbij dit ook werd opgemerkt.

    Dus ik vermoed dat je spoken ziet…;)
     
  3. Ik heb ook al eens gemerkt dat de 1.6 ecoboost niet heel sterk afremt op de motor, nou ben ik diesel gewend en die doen dat sowieso wat beter dan benzine.
    Lekker lang uit laten rollen dus:) scheelt ook weer wat in het verbruik:)
     
  4. Langer doorrollen doet die van mij ook. Heeft het ook niet te maken dat er zo energie wordt teruggewonnen.
    Volgens mij niets om je zorgen over te maken.
     
  5. de nieuwe motoren remmen niet meer zo veel af ook de 1.0 niet.

    dit komt door de techniek alles word met minder weerstand gebouwd dit is een gevolg daarvan. voordeel is dat ( volgens de geleerde het verbruik beter is )

    ben bang dat het een kwestie van wennen is.
     
  6. Same here, is vooral even opletten als je in de bergen bent en heuvel af gaat.

    Overigens wordt er geen energie terug gewonnen, het is (gelukkig) geen hybride, energie kan nergens opgeslagen worden.
     
  7. Ik ervaar ongeveer hetzelfde bij mijn focus. Volgens mij houdt de electronica de motor op toeren zodat de overgang naar de volgende versnelling (bij opschakelen) soepeler verloopt. Andersom, bij afremmen op de motor heeft dit tot gevolg dat de auto minder afremt op de motor. Zelf vindt ik het niet storend en wen je er snel aan.
     
  8. Dat lijkt me erg sterk, dat zou namelijk extra brandstof kosten. Als het motormanagement al zoiets zou doen, zou dit alleen gebeuren wanneer je de koppeling indrukt of wanneer je met koppeling niet ingedrukt richting stationair toerental gaat (zeg 1000tpm).
     
  9. Ik denk dat het een aantal oorzaken heeft.
    - Kleinere motoren hebben minder wrijving;
    - Betere lagers en smering;
    - mogelijk een zwaarder vliegwiel.
     
  10. #10 kolere, 3 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jul 2014
    Naar mijn idee is het onzin dat minder interne wrijving de oorzaak is, daarnaast worden vliegwielen juist steeds lichter ontwikkeld om brandstof te besparen en een betere gasrespons te creëren. Natuurlijk het speelt mee, maar niet aanmerkelijk. Met name compressie en vacuüm hebben een remmende werking. Een turbo benzinemotor heeft een lagere compressie verhouding en remt dus minder af maar heeft wel een gasklep waardoor er vacuum kan ontstaan. Een diesel heeft doorgaans een hogere compressie verhouding en remt dus meer af, maar heeft weer geen gasklep (moderne diesels hebben wel iets in het inlaatspruitstuk).

    Daarnaast heeft een turbo motor doorgaans een versnellingsbak met veel langere overbrenging dan een atmosferische, dit zorgt ook voor veel minder remming.

    Als laatste hebben moderne motoren juist een lichter vliegwiel, dus dit zou juist meer moeten afremmen bij gas los.
     
  11. Zo bedoelde ik het ook. Zodra je de koppeling intrapt valt niet direct het toerental terug maar lijkt het alsof er een soort vertraging op zit die het toerental vasthoudt. Ik denk dat het met het brandstofverbruik wel meevalt; of de motor onbelast op toeren wordt gehouden of de motor moet weer kracht opbouwen om de auto aan de rol te houden. Lijkt mij dat dat verbruik gelijk opgaat. :D
     
  12. Zeker als je bij de 1.0 gas loslaat gebeurt er bijzonder weinig, de auto rolt gewoon door. Hier kun je mooi gebruik van maken om brandstof te besparen. Op een 80km weg kun je rustig 400 meter voor een rotonde gas loslaten en uitrollen maar. Ik heb ook het idee dat als je plotseling gas loslaat 'de computer ingrijpt' en rustig(er) het gas eraf haalt. Je ziet dit ook op de boordcomputer, actueel gebruik. Die gaat niet direct naar nul maar 5, 3, 0 bijvoorbeeld.
    Bij het afdalen van een berg is het wel een nadeel, je moet echt veel toeren maken om nog wat te kunnen remmen op de motor.
     
  13. #13 kolere, 3 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jul 2014
    Wat je stelt is niet correct, gas los betekent geen inspuiting dus verbruik 0 (tenzij je tegen de stationair grens aankomt). Druk je de koppeling in dan wordt de motor niet meer aangedreven door de wielen, maar moet de motor stationair worden gehouden dus inspuiting en dus verbruik (van mij apart met verhoogd toerental om een te verwachten schakelactie te faciliteren).

    Denk dat dit eerder met het verversingsinterval te maken heeft en niet met een vertraagde stop van de inspuiting.
     
  14. #14 focusp, 3 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jul 2014
    Ik voel het ook, vooral als je de CC. aftikt, eerst een beetje remmen, dan iets meer.
     
  15. Ligt eraan of je in de spiegel kijkt ;-)
     
  16. Ik kan je geruststellen, het is al een keer tot op de bodem uitgezocht:
    [YOUTUBE]O1OsxV_7KRo[/YOUTUBE]
     
  17. Nog even dit:
    wanneer ik uitbol bv richting een verkeerslicht, en ik laat de wagen in versnelling staan, en ik duw de koppelingspedaal in, zakt de toerenteller naar de stationaire waarde, ( ongeveer 700 toeren ), maar geeft de boordcomputer een 'huidig verbruik' aan van 7-9-11 liter.. Dus als ik 200m uitbol op die manier, geeft de BC gedurende die 200 meter dergelijk hoog verbruik aan. Ook al weet ik dat ik in principe de wagen moet laten uitbollen 'in versnelling' voor het laagst mogelijke gebruik, ik heb het toevallig vastgesteld. Iemand van jullie dergelijke ervaringen ?
     
  18. Stationair moet de motor gewoon benzine verbranden om te blijven draaien. Als je hem in de versnelling houdt hoeft dat niet.
    Het verbruik zal zeker in de lagere snelheden wel vrij hoog liggen ja.
     

Deel Deze Pagina