1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Toerental afhankelijk van koppelingspedaal?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sea Grey, 14 apr 2018.

  1. Goedemiddag allen,
    Ik kom er maar niet achter wat de onevenredige toerental stijging veroorzaakt bij mij(1.8 tdci). Deze lijkt afhankelijk van het wel of niet ingetrapt hebben van het koppelingspedaal.
    Zit er überhaupt een sensor ergens in het koppelingssysteem die verantwoordelijk kan zijn voor het toerental???
    Als ik de koppeling ingetrapt heb en een beetje gas geef dan schiet het toerental onevenredig omhoog en is slecht te doseren. Stapvoets en dus filerijden is op deze manier een uitdaging. Het toerental komt dan eigenlijk ook niet meer terug naar stationair als ik het gaspedaal los laat. Als ik het koppelingspedaal niet ingetrapt heb dan reageert de motor wel goed op het gaspedaal.
    Het lijkt mij gevoelsmatig een electronisch probleem. Ik heb al eens een ander gaspedaal geprobeerd maar dit gaf niet het gewenste resultaat.
    Er zijn geen storingsmeldingen op het dashboard en bij uitlezen met een ELM komen er ook geen storingen naar voren.
    Iemand enig idee waar ik de storing zoeken moet?
     
  2. Bij sommige auto's wordt als je de koppeling op laat komen automatisch het stationair toerental iets verhoogd maar niet zo extreem als jij beschrijft.
     
  3. Ja dat klopt, dat had ik met mijn vorige auto ook maar welk mechanisme of sensor is hiervoor verantwoordelijk want ik heb het vermoeden dat daar de storing in zit....
     
  4. Op het koppelingspedaal zit een sensor welke zowel door de motorregeling (PCM) als de Cruise Control wordt gebruikt om te bepalen of de koppeling wel of niet is ingetrapt.
     
  5. Kijk dat wist ik niet, ook nog nooit zien zitten! Dus het zou zomaar kunnen dat die sensor storing geeft?
    Is die sensor gemakkelijk te benaderen/verwijderen/vervangen?
    Heeft die sensor nog een specifieke benaming?
     
  6. De sensor op het koppelingspedaal is feitelijk niets meer of minder dan een schakelaar welke afhankelijk van de positie van het koppelingspedaal verbinding maakt of de verbinding verbreekt. Deze schakelaar is dus ook eenvoudig door te meten met een multimeter.
     
  7. JW bedankt! Ik ga het bekijken of ik eruit kan komen!
     
  8. IMG_7214.JPG IMG_7215.JPG IMG_7216.JPG Probleem opgelost, wat een verschil en wat een genot dat de boel het weer goed doet! Heb de schakelaar van het koppelingspedaal verwijderd, dat ging erg gemakkelijk, stekkertje loskoppelen en de boel een paar graden verdraaien en je kunt de schakelaar zo uitnemen.
    Heb de schakelaar opengemaakt of ik van binnen iets kon ontdekken wat een eventuele slechte werking kon veroorzaken. Het bleek dat de sleepcontacten enigszins versleten waren en wat teruggevallen waren......, op zich niet vreemd na ruim 300.000 km en ruim 10 jaar.
    Maar een nieuwe schakelaar bleek niet nodig want het binnenwerk bleek 180 graden te draaien te zijn, waardoor je de "reserve set" sleepcontacten naar voren draait en je dus eigenlijk een nieuwe schakelaar hebt. Heb er even wat fototjes van gemaakt.
    Vraag mij af wat de kosten waren geweest als ik met deze storing bij dealer was gekomen.....haha.
    JW bedankt!
     
  9. Mooi opgelost!
     
  10. Waren lle reparaties maar zo makkelijk!
     

Deel Deze Pagina