1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Toerental 1.6 ecoboost zakt niet direct na intrappen koppeling, oorzaak van verbrande geur?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door P1eter, 8 dec 2019.

  1. Mijn Focus 1.6 ecoboost produceert al enkele weken een penetrante geur zodra ik een tijdje stilsta voor een stoplicht.

    Ik dacht aan een koppelingsgeur en ben zodoende naar de garage geweest.

    De koppeling slipt niet onder belasting en zij gaven aan dat ze ook geen vastzittende wielen of remmen aantroffen.

    Toch blijft deze geur vrij regelmatig terugkomen en dat is natuurlijk niet prettig.

    Doordat het altijd bij stilstand voorkomt bedacht ik me dat mijn koppeling wellicht niet goed ontkoppeld en dat daardoor die geur ontwikkeld.

    Nu viel mij gisteren het volgende op:

    Zodra ik bijvoorbeeld 80 in zijn 4 rij, gas loslaat en de koppeling intrap dan zakken de toeren eerst 500-1000 rpm waarna ze 2-3 seconden rond de 2000 toeren blijven hangen om vervolgens door te zakken naar het stationaire toerental.

    Dit gedrag was me nog nooit eerder op gevallen

    Doen jullie auto’s dit ook?

    Of zou dat inderdaad een teken kunnen zijn dat hij niet goed ontkoppeld en dus ook de regelmatige geur kunnen veroorzaken.

    Ik kan me niet herinneren dat mijn 1.6 ecoboost dit altijd gedaan heeft.
    De 1.0 ecoboost van mijn vrouw zakt volgens mij we direct in een lijn door naar een stationair toerental wanneer ik ontkoppel.
     
  2. Welkom Pieter
     
    turan86 vindt dit leuk.
  3. Welkom,

    Het klopt dat je toeren eerst een klein beetje zakken om vervolgens pas naar stationair te gaan. Mijn 1.6 ecoboost heeft dit ook.
    Voor zover ik weet doet hij dat om de motor op toeren te houden tijdens het schakelen.
     
  4. Dubbel...
     
  5. Yep idd normaal. Hij meet dat je nog aan het rijden bent en dus nooit naar stationaair terug zal vallen bij schakelen.

    Wat betreft de geur, kan van alles zijn. Iemand met goeie neus kan het vinden.
    Gek dat autobedrijf het niet heeft gevonden wat het is.
     
  6. Hij valt wel degelijk verder terug hoor als je blijft rollen met ingetrapte koppeling. Het toerental houdt hij een paar seconden aan zodat je soepeler kan schakelen. Als je binnen die tijd niet geschakeld hebt of de koppeling weer hebt laten opkomen gaat hij gewoon terug naar stationair toerental.
     
  7. Het kan ook een olie-lek zijn.
     
  8. Is het altijd of was het eenmalig ,de geur dan, het kan zij dat er ergens wat vreemd materiaal(plastic b.v.) tegen de uitlaat is gekomen kan ook aardig stinken tot het volledig verdwenen is. Een lekkage kan ook maar dit zijn dingen die ze in de garage ook hadden moeten kunnen zien.
     
  9. Die geur kan ook van de airco komen, afvoer verstopt.
     

Deel Deze Pagina