Tips voor het plaatsen van nieuwe motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Tweaky, 31 mrt 2011.

  1. Hallo allemaal,

    Als Focus bezitter na wat zoeken op dit forum terechtgekomen.
    Omdat mijn focus 1.8 wagon vorige week met nog geen 150.000 km op de klok in de soep draaide (plasticschaal van de spanrol voor de distributieriem gebroken en tussen het krukaswiel en riem gekomen. Hierdoor timing versprongen en de kleppen krom) ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe motor.

    Ik heb een nagelnieuwe motor gekocht en die wil ik nu zelf inbouwen.
    Moet hiervoor ook de versnellingsbak ermee uit, en zijn er nog dingen waar ik op moet letten.

    Alvast bedankt voor advies.
     
  2. Hey,

    ik weet niet over welk model het gaat, vermoed focus 1 en al evenmin over welk gereedschap/uitrusting en kennis jij beschikt. maar toch een poging.
    Makkelijkst is om motor tesamen met versnellingsbak naar onderen uit te bouwen en omgekeerd terug in te bouwen. Als je zoals ik een tweepalenhefbrug ter beschikking hebt de makkelijkste manier.
    Heb je dit niet kan je altijd opteren om de voorkant van de focus te slopen, bumper, koplampen en front zit alemaal geschroefd en gaat er vrij snel/makkelijk af. als je dan ook de radiator verwijderd kan je de motor tesamen met de versnellingsbak er naar voren uithalen. (auto op assteunen in dit geval) dit kan met een motortakel of evt gewoon op en rolwagentje met enkele blokken hout om op te vullen
    Als je zo ver bent, misschien ook overwegen m je koppeling te vervangen, tenminste goed na te kijken, laatste wat je wil is 3maand later de bak er terug vanonder te hoeven halen om alsnog een koppeling te vervange.
    Tussen deze twee methodes zit echter een serieus verschil in tijd, hangt er maar vanaf welke middelen je hebt.
    Of de motor er ook langs boven uitkan weet ik niet, nooit geprobeerd echter lijkt dit me ook erg onhandig en lastig om te doen

    gReetS
     
  3. Hallo Chris,

    Dank je voor je reactie.

    Het gaat om een focus 1800 benzine 115pk van '99.
    Ik heb in mijn jonge jaren wel redelijk wat gesleuteld. Ik heb ook ooit een kompleet blok verwisseld van mijn toenmalige Celica (de laatste met achterwiel aandrijving) dat ging toen in een ochtendje en was dus erg simpel. Er ging toen een Yamaha (sport) blok in.
    Maar dat is dus heel wat anders dan bij de voorwielaandrijving nu.

    Nu ben ik in mijn garage bezig en heb ook de tijd en vind het leuk om het zelf te doen, dat ik daarbij nog een nieuw blok op de kop heb kunnen tikken (€ 650.- nagelnieuw) maakt het extra leuk.
    Nu heb ik geen brug, maar wel de takel al aan het blok gemaakt. Ik heb heel veel al los, behalve de bak aan het blok en de aandrijfas rechts die ook aan het blok zit.
    Ik ben er van uitgegaan dat dit gewoon langs boven kon. Er lijkt ook ruimte te zijn, moet dan echter wel extra zaken bij de bak los maken (o.a. tellerkabels).

    Nu luister ik graag naar advies en overweeg de voorkant uit te bouwen.
    Maar waarom lijkt het je lastig om langs boven te werken? Vergeet ik iets?

    Groeten,
    Marcel
     
  4. Marcel,

    niet dat je iets vergeet, echter weet ik niet of het zomaar naar boven toe kan?? in de fabriek gaan ze er langs onderen in en dat is ook de makkelijkste manier om hem er terug uit te halen, zeker als je zoals ik beschikt over een hefbrug. Als hij er naar boventoe uitmoet zal je waarschijnlijk ook je motorkap moeten demonteren en nadien terug uitlijnen. verder is zo'n focus 1 redelijk rechtoe rechtaan, zitten niet te veel moeilijke dingen aan om de motor te vervange.

    veel succes ermee
     
  5. Ik heb mijn motor een tijdje geleden ook vervangen ( focus 1 fase 1, 2.0).
    Ik heb het wel bovenlangs gedaan omdat de tweepootsbrug kapot was, maar bovenlangs is redelijk te doen (als je voorzichtig bent, ik had aan weerskanten maar 1,5 cm ruimte), onderlangs kan ook, als je je hele voortrein eronder uit laat zakken kan je overal makkelijk bij en zou het ook goed te doen zijn in een dagje werk als je alle onderdelen + gereedschap bij de hand hebt.

    Als je toch bovenlangs gaat hoef je niet je motorkap te verwijderen alleen wel aan te raden iemand erbij te hebben die hem overeind kan houden.

    groetjes
     

Deel Deze Pagina