1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCi 115pk Thermostaat stuk?

Discussie in 'Performance' gestart door rfknol, 18 dec 2009.

  1. Hallo,

    Bij mijn Focus reageert de temperatuurmeter op het gaspedaal. Als ik optrek zakt de temperatuur. Hij is na ongeveer 10 km snelweg warm, maar als ik onder de 100km/u blijf komt ie niet boven een kwart uit. Hij blijft wel op temperatuur als ik op de snelweg heb gereden. Ik zat zelf te denken dat misschien de therostaat aan het sterven is.
    Heeft iemand misschien ook een idee hoeveel het geintje me gaat kosten als het inderdaad de thermostaat is die moet worden vervangen? Of is dit zelf misschien goed te doen?

    Groeten,

    Robert
     
  2. #2 kolere, 19 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 dec 2009
    Kijk is als je de zelftest doet (set knop indrukken en ingedrukthouden> sleutel omdraaien> komt in modus> gaat in gauge en kan je de set knop loslaten> dan kan je door het menu lopen en naar de temp gaan> nu starten) en er dan mee rijdt of het digitale display synchroon met de wijzer loopt tijdens een rit. Zo ja dan zou ik idd aan je thermostaat denken. Met deze kou hebben diesels, zeker commonrails, wat moeite met hun tempertatuur huishouding. Toch als die 5 minuten op temperatuur is geweest zou die niet meer onder het eerste streepje mogen komen.
     
  3. Idd Kolere,

    Ik heb ook het idee dat mijn CR diesel moeite heeft om warm te worden en te blijven. Dit merk ik gelukkig niet onder het rijden maar het valt mij wel op dat als ik van de snelweg af kom en zachter ga rijden het temeperatuurmetertje doodleuk zakt tot 1/4. Ook duurt het redelijk lang voordat het metertje van zijn plek komt...
     
  4. #4 rfknol, 19 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 dec 2009
    Ik heb net even gekeken in de zelftest maar ik zie 2x een temp staan.
    De 1e is engine temp. Die loopt echt niet mee met de meter op het dashbord. Die zit na 2 km al op een graad of 70 terwijl het metertje dan nog niet in beweging is gekomen.
    De 2e is temp gauge, maar daar staat 00B9 op. ik moet wel zeggen dat ik niet ver gereden heb (even boodschappen doen).

    Groetn,

    Robert
     
  5. Ik heb dit ook ooit eens gehad met m'n Suzuki. Daar was toen een printbaan van de printplaat die aan de achterzijde van het tellerhuis zit, weggesmolten/verbrand.
    Misschien is dit bij jou ook het geval en het is simpel te verhelpen.
     
  6. vanmorgen heb ik even een kilometer of 15 gereden (of gegleden) en daarbij gezien dat de digitale meter (temp gauge) gezellig mee doet met het metertje op het dashbord. Dus waarschijnlijk is het dan toch de thermostaat. Heeft iemand nog een idee wat dat ongeveer gaat kosten?

    Groeten,

    Robert
     
  7. Dan ligt het niet aan de teller unit. Ik weet niet wat de thermostaat vervangen kost.
     
  8. De multiriem moet daarvoor vervangen worden, dus aan werkuren zal je wel wat geld kwijt zijn. Hoeveel dit kost weet ik echter ook niet.
     
  9. hmmm, de multiriem was matig vertelden ze me, maar ik kon er nog wel een poos mee doorrijden. Dan vervangen we ook meteen de riem maar....

    Dank voor de reactie
     
  10. Van de week is hij bij de garage geweest. De thermostaat is niks mis mee. De man ik kwestie had het al eens eerder meegemaakt en toen was er in de tellerunit iets niet goed. 11 januari gaat ie weer...

    Allemaal de beste wensen!
     
  11. Ik heb momenteel het zelfde probleem.
    Alleen als de motor een half uurtje uit heeft gestaan nadat de motor gewoon op temperatuur is geweest, geeft de meter weer 60 aan en duurt erg lang voor ie weer omhoog komt. Dit terwijl de kachel en en de engine temp gewoon nog lekker warm zijn.

    Ik ga bij mij nog de temp sensor vervangen, ze zeiden bij mij ook dat het in de teller unit moest zitten.
     
  12. zo vandaag is hij weer eens bij de garage geweest. Ze herkennen me al meteen... Maar goed. De temperatuursensor was in orde zei de monteur, ook de thermostaat is goed. Nu had hij dat zelftest menu (BC-knop ingedrukt houden bij starten) open staan en daar de engine temp voor staan. Die stond op het moment dat ik erbij was op 101 graden terwijl het metertje op het dashbord nog 70 graden aangaf. Volgens de monteur was dat niet goed en zou het toch de tellerunit zijn, kosten: E392 ex BTW en zonder montage en inleren... Dat vind ik eigenlijk een beetje te veel van het goede.
    Maar volgens mij geeft het wijzertje op de tellerunit de koelvloeistoftemperatuur aan, toch? En niet de motor temperatuur zoals de monteur mij liet zien.
    Als de motor op temperatuur is blijft hij bij mij op 126 / 127 graden hangen. Ook als ik optrek zakt die temperatuur niet.

    Iemand nog ideeen?

    Groeten,

    Robert

    PS: Black Daemon heb jij je sensor al vervangen? en waar zit die?
     
  13. De monteur had hem even aan de computer moeten hangen om te kijken welke temperatuur correct was.
     
  14. hij had m ook aan de computer hangen en daar stond op dat de temperatuur 70 graden was. Ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat het de temperatuur sensor is.
     
  15. Met dit weer blijven die problemen aanhouden he?

    Nou is het mij bekend dat TDCi motoren minder warmte afgeven, maar mijn auto blijft ook wel erg lang koud. Wanneer ik een half uur heb gereden komt er eens fatsoenlijk warmte de auto in en begint de temperatuurmeter naar het midden te tikken.

    Voor zover ik kan zien zakt de temperatuurmeter niet naar beneden, maar het duurt gewoon belachelijk lang voordat het blok opwarmt.

    Kan iemand mij vertellen waar de thermostaat zich bevindt in een Focus 1.8 TDCi 115 PK, model 2001? Kan die eruitgehaald worden zonder dat de koelvloeistof vervangen moet worden? Als dat gemakkelijk kan, kan ik het even in een pannetje warm water testen.
     
  16. Rijdt je in dat halve uur ook snelweg of alleen B wegen? Die van mij en die van mn pa doen er ook lang over om warm te worden als we niet boven de 80 uit komen. Een beetje harder optrekken wil dan nog wel eens helpen maar dat doe ik dan altijd pas na een minuut of 20 -25
     
  17. Beiden. Een kilometer of 8 snelweg, dan rijd ik tussen de 120 en 130. Daarna een aantal kilometer 80, 100 en vervolgens 50.
     
  18. hmm met snelweg zou het toch snel moeten gaan
     
  19. Ik rij bijna alleen snelweg en bij mij duurt het ook lang voor ie op temperatuur is.
     
  20. bij mij duurt het ongeveer 10 km op de snelweg, maar hij zakt dus als ik gas geef. Daar doet hij ongeveer 5 tot 7 secoden over. Dan staat hij weer op het originele punt.
     

Deel Deze Pagina