Temperatuur meter doet vreemd

Discussie in 'Electronica' gestart door sjjo, 12 feb 2012.

  1. Hoi Alex
    ik ga het morgen gelijk proberen als ik op me werk aankom, zal hem ff flink warm rijden en ontluchten, ik laat het weten of het heeft geholpen.
     
  2. ja ik heb hetzelfde gehad. Maar sinds ik een nieuwe accu heb, is het voorbij....
     

  3. die is toevallig ook al vervangen, helaas heeft dat geen verbetering gebracht. maar dank voor je reaktie
     
  4. ik heb het nu een keer of 8 gedaan..... helaas geen verbetering
    mvg simon

     
  5. Nou helaas !.. de bekende temperatuurschommeling is bij mij tijdens de (lange)wintersportrit toch teruggekomen. Met name op de snelwegheuvels.. , tegen de berg na teruggeschakeld te zijn gebeurt er niet veel, maar na bovenop de heuvel weer vaart maken en doorschakelen naar de 5e (lagere toeren) dan schiet die 10 sec in 't rood en vervolgens terug te vallen naar middenstand of driekwart (alles duurt maar 10-15 seconden?!!) maar wel 50-75 keer tijdens de rit van 1000km...
    Verder totaal geen problemen mee gehad onderweg (het is denk alleen de temp.meter die raar doet..motor wordt niet te heet)
    FocusI benzine 1.6V 2001, 222.000km

    Ik maak me er iig niet druk meer om!!
     
  6. lang geleden maar toch weer ff een update

    gisteren onderweg naar de camping
    normaal ging de temeratuurmeter regelmatig in het rood en heel af toe ging zelfs het lampje eventjes aan
    nu ging hij bij 110 km per uur het rode in en even later het lampje aan.
    aangezien ik dit gewend ben dit genegeerd.
    maar...... even later het lampje met het motorteken ook aan!!!! vervolgens ging de motor in noodloop waardoor de boel ging trillen en de ford niet meer boven de 80 km reed
    gestopt op de vluchtstrook, kap open... niets.... koelvloeistofpijl op orde.
    doppie eraf .... geen kokende motor!!!
    weer gestart temp normaal .. lampje van temp uit.
    lampje met dat motorblok was nog wel aan.
    weer uitgezet weer aan stukje gereden niets aan de hand. wel weer telkens het rood in en het lampje met het motorblok nog steeds aan.
    vanochtend weer gestart lampje motorblok ging uit.. nog steeds op de rijksweg de temp.meter om de 5 min het rode gedeelte in.
    motor mankeert helemaal niets. is hier iemand die dit in de software op kan/wil lossen?? ik weet voor 99.9% dat het daar aan ligt..
     
  7. Is je koelwater pas geleden vervangen geweest? Of het systeem los geweest? (Bijv. Thermostaat of thermostaathuis of waterpomp etc.)
     
  8. nee niets van dat al....
     
  9. #29 dutchguy, 24 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2013
    Dan wordt het tijd om eens een andere ecu van de sloop te halen en te laten programmeren.

    Dat de motor in noodloop gaat betekent dat de ecu iets gemeten heeft wat niet goed is. Als je er zeker van bent dat de motor in orde is en bijvoorbeeld de kabelboom niet beschadigd is, blijft alleen de ecu over.

    Als je naar regio Zwolle wilt komen kunnen Marco en ik je misschien helpen.
     
  10. Zwolle is geen probleem. Sta regelmatig op de camping in Apeldoorn. Vandaar is het goed aan te rijden. Wel een vraag. Is ecu zo over te zetten vanuit 1 van de sloop of denk ik nu te makkelijk? Waar zit dat ding eigenlijk?
     
  11. Achter het dashboardkastje.
    Een ecu van de sloop moet de startblokkering van geprogrammeerd worden. Die apparatuur heb ik hier.
    Verder kan het zijn dat er een metalen beugel verwijderd moet worden; dat us het betere boor en sloopwerk zeg maar.
     
  12. Ik ga er 1e zoeken. Kan een paar wkn duren maar als ik er 1 gevonden heb geef ik een berichtje. Alvast bedankt. Mvg Simon
     
  13. opgelost!!!

    Hoera het probleem is voorbij....:cheer:
    Na 2 jaar opgelost.
    Ik heb in de witte draad van de kopsensor een weerstandje van 320 ohm gesoldeerd.
    Net een flinke rit gemaakt van meer als 100 km met een gemiddelde snelheid van 130 .
    Temperatuur meter blijft keurig in het midden staan.
    Voorheen kon dit niet langer als 10 min want dan ging hij in zijn beschermende noodloop ....

    Totale onkosten voor dit probleem waren ruim 700 euro
    Oplossing die wel werkt 0, 20 cent...

    De tip las ik hier,
    http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=220056

    is wel een ander forum maar het wordt hopenlijk hier toch niet gezien als vreemdgaan?
     
  14. Vanavond met blote voeten naar bed ;-) goede zaak dat je de oplossing deelt!
     
  15. Even een oud topic weer nieuw leven inblazen.
    Vorige week heb ik de temperatuursensor in de cilinderkop vervangen omdat de oude was gebroken (werkte nog wel)
    Vanavond schoot op de snelweg ineens mijn temperatuur omhoog in het rood.
    Auto aan de kant, motorkap open, maar niets te zien. Geen kokende koelvloeistof, geen lekkage, koelvloeistof nog netjes op peil. Ondertussen stond de temperatuur weer mooi in het midden. Reis weer verder gezet en onderweg nog verschillende keren gehad dat de temperatuur omhoog schoot nasr het rood, terug naar het midden, dan weer 3/4.
    Zonder problemen thuis geraakt. Morgen de sensor en de bedrading maar eens nakijken.
     
  16. Werd ondertussen een beetje gek van die valse meldingen. Aangezien het probleem is ontstaan na het wisselen van de temperatuursensor, heb ik bij Ford een originele besteld en die nu gemonteerd. Even leek het probleem opgelost, maar enkel lokale ritten gedaan. Gisteren nog eens de autobaan op en binnen 5 minuten was het weer prijs.
    Heb ondertussen ook al een nieuwe accu. Dat heeft een aantal andere kleine probleempjes verholpen, maar niet dit.
    Ik vrees dat er weinig anders op zit dan de methode met de weerstand in serie te plaatsen. Dit is niet mijn eerste keus daar het eerder symptoombestrijding is dan de daadwerkelijke oorzaak aanpakken. Maar ik ga ook geen kapitalen spenderen aan een auto van 19 jaar oud als ik het voor een euro kan fiksen.
     

Deel Deze Pagina