Teller unit 'dood' tijdens het rijden, incl. foutcodes

Discussie in 'Electronica' gestart door petar, 6 feb 2015.

  1. De accuspanning lijkt normaal te zijn volgens de dealer. Wel was de accupool niet goed vastgezet... Hoopelijk was dit de oorzaak van al die ellende. :) Ik hou het wel in de gaten de komende dagen... Vandaag had ik ook geen problemen met het uitvallen van de motor.
     
  2. Even nog een update...

    Het probleem met de teller unit is tot nu toe niet meer teruggekomen.

    Het probleem met het uitvallen van de motor dan wel. Ik zag dat de bougies al bijna 30dkm oud waren, dus die heb ik vervangen. Sindsdien is de motor niet meer uitgevallen, maar:

    [Stage 1] : Als de motor in het begin koud is nog in de "choke" modus loopt dan blijven de stationair toeren vrij stabiel, ook bij afremmen en stoppen.

    [Stage 2] : Als de motor net uit de choke modus is gegaan maar nog niet goed op temperatuur, dan zakken de toeren (voor maar 1-2 of max. 3 seconden) tot ca. 500rpm bij het afremmen en stoppen. Als ik rijdend de koppeling intrap dan zakken de toeren ook heel kort naar beneden.
    Met de nieuwe bougies vaalt hij niet uit, maar dit gedrag lijkt me niet echt normaal te zijn.

    [Stage 3] : Als de motor een beetje op temperatuur is gekomen dan is alles normaal en ik zie hem nooit onder ca. 750-800rpm stationair draaien.

    Of de auto op LPG of benzine loopt - het maakt niet uit. Als de motor nog in "Stage 2" is dan zakken de toeren gewoon naar beneden wanneer hij stationair moet draaien.

    De vraag is dus: Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

    De stationair regelklep is al door de dealer gereinigd.
    Er is ook een software update geïnstalleerd - die had iets met het stationair toerental te maken.

    Volgens de dealer is de laadspanning normaal.
     
  3. Edit:Als de motor in het begin koud is nog in de "choke" modus loopt
    hoort te zijn:
    Als de motor in het begin nog koud is en in de "choke" modus loopt

    (ineens kan ik mijn bericht niet meer bewerken - originele tekst verdwijnt gewoon)
     
  4. De stationair regelklep schoonmaken bij dit type motor valt niet mee. De 1.4/1.6 Duratec heeft namelijk helemaal geen stationair regelklep.

    De luchthoeveelheid bij stationair draaien wordt geregeld door de PCM door de gasklep in het gasklephuis open of dicht te sturen. Ik vermoed dat ze het gasklephuis schoon hebben gemaakt.
     
  5. Ha ha... Dat dacht ik ook. :) Volgende keer beter oppassen met de terminologie.

    Zou het dan kunnen zijn dat mijn PCM aan het overlijden is... Of is het toch een mechanisch probleem ergens anders?
     
  6. Het heeft iets met de sensor in je bak temaken, deze sensor word : toerentalsensor genoemd, heb dit probleem ookgehad heb toen WD40 ertussen en een beetje piegelen met de oude sensor, deed het wel weer maar sinds kort begint de snelheidsmeter weer op 0 te gaan en zo ineens weer op de snelheid,

    Deze word 1 deze dagen vervangen..

    Mvg Kevin
     
  7. Het gaat in dit topic om een Focus 2 en deze heeft geen snelheidssensor meer.

    Bij de Focus 2 wordt het snelheidssignaal door de BCM berekent aan de hand van informatie van de ABS sensoren. Vervolgens wordt dit signaal via het CANbus systeem met de andere modules die dit signaal nodig hebben gecommuniceerd.
     
  8. Ik heb hetzelfde....bij mij brandde eerst het abs lampje af en toe....nu constant. Inmiddels dus ook de uitval van teller, toerental, temp en het motormanagement lampje gaat branden....wel kan ik nog " gewoon" doorrijden en gasgeven met de auto.
    Morgen naar de garage...ik houd jullie op de hoogte.
     
  9. @Kijkduin - bij mij was de accuklem gewoon niet goed vast. Klemmen schoonmaken en weer goed vast zetten had toentertijd alle teller-gerelateerde problemen verholpen. :)
     
  10. Snelheidsmeter

    Hallo: ik heb sinds 14 dagen een Ford Focus trend wagon en heb het zelfde probleem.Maar als je het gemeten hebt wat dan tedoen.
    grooet Peet
     
  11. Wat zijn de gemeten waardes? Als de motor draait moet de spanning rond de 14,4v liggen. Mag 0,1v naar boven of beneden afwijken. Maar niet veel meer. Bij motor uit moet dat ongeveer 12v zijn. Niet veel minder.
    Heb je bij draaiende motor meer dan 15v is waarschijnlijk je spanningsregelaar aan zijn eind. Heb je bij stilstaande motor minder dan 12v, is je accu op zijn eind.
     
  12. Hallo;heb de spanning gemeten en die zijn, stil staande motor 12.15v en bij draaiende motor 14.6v ook met meer toeren maar onder het rijden is snelheid meter ineens uit even later ook km teller in die geeft dan streepjes.
    Gr .Peet
     
  13. Over welke motor hebben we het hier?

    De waardes die je meet zijn in orde dus aan de dynamo zal het niet liggen.

    De teller zelf kan kapot zijn, de printplaat is gevoelig op de plaatsen waar gesoldeerd is.
    Het kan aan de zekeringenkast liggen, dat daar ergens niet in orde is of de PCM (ECU motor) geeft geen waardes door maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
     
  14. Er ligt een 16i 16v in.Ga volgende week wel naar garage kijken wat die er van zegt.Heb zelf altijd citroen 2cv gereden en dit is toch wel wat anders.
    Ga me er wel meer in de techniek verdiepen.
    Bedankt voor zo ver.
     
  15. Uit welk jaartal komt deze focus?
     
  16. Beste allemaal....had even gewacht met reageren aangezien ik wilde weten of de oplossing die ik kreeg van de garage afdoende was. Inmiddels rijd ik alweer 2 weken rond zonder storing. Ze hebben diverse stekkeraansluitingen bij het dashbord(achter het dashbord eigenlijk) vastgezet, gesoldeerd etc en inderdaad....geen uitvallende metertjes, lampjes die knipperen etc......de klem van de accu zat trouwens gewoon goed vast, dus het waren echt de aansluitingen.

    Fijne jaarwisseling en proos, op een storingsvrij en geond 2016!
     
  17. de focus komt uit 2000.
    Peet
     
  18. Dan ligt het waarschijnlijk aan de sensor op de versnellingsbak

    Je het namelijk een focus 1 en die topic gaat over de focus 2.
     

Deel Deze Pagina