1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Technische vragen 1.0 ecoboost > 07-2015

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Zilk, 22 mrt 2021.

  1. Beste,


    Ik heb over mijn Focus wagon 1.0 125pk ( productie datum 07.12.2015 )

    een paar technische vragen.


    Weet iemand of het >07-2015 model al is voorzien van het gemodificeerde koelvloeistof systeem?


    Hier een foto van mijn koelsysteem:

    https://photos.app.goo.gl/tbTCnKPXCD7fwirq7


    Voor zover ik zelf kan zien, zijn de 2 dunne leidingen van kunststof


    -----

    Ook een vraag betreft het dot4 vloeistof systeem. Voor zover ik kan vinden wordt het het vloeistof systeem van de remmen gedeeld met het hydraulische koppeling systeem.

    En zover ik kan vinden zit er een master & slave cylinder in het koppelingssysteem.

    Heeft iemand ervaring met het ontluchten van dit system? Is het een kwestie van druk ketel aansluiten op het reservoir, en via de remklauw nippels de nieuwe vloeistof er doorheen persen?

    Wordt dan automatisch het koppelingssysteem ook ververst? Of moet tijdens het proces nog ontkoppeld worden?

    ------

    Ook een vraag betreft koolaanslag. Ik rijdt veel korte ritten, en slechts 1x per maand een grote rit van 2 uur, waar de motor goed warm wordt.

    Zijn er problemen gesignaleerd met de opbouw van koolaanslag in de 1.0 ecoboost? ( kleppen, egr , etc )

    Hoor graag wat de ervaringen over deze vragen zijn.



    Grt
     
  2. De koelslang is de laatste modificatie.
     
  3. Bedankt voor het antwoord Bertus. Dus ik hoef geen problemen meer te ondervinden met het koelsysteem? Gezien de dunne slangetjes wel van kunstof zijn. Weet jij verder of er met dit model nog andere bekende kwalen zijn?

    Grt
     
  4. dot4 wordt ook gebruikt bij de koppeling idd. Het is wel zo dat deze remvloeistof nooit wordt ververst in hydraulisch systeem. Er zit wel een ontluchting nippel bij de druklager, al zijn ook merken waar je de leiding los moeten halen om te ontluchten. Dit wordt ook alleen gedaan als de druklager is vervangen. Naderhand dus alleen bij problemen.
    remvloeistof reservoir zit halverwege een slangetje die naar de koppelingcilinder gaat. zo als druklager lekt je dus nooit met te weinig remvloeistof gaat rijden en dus lucht in je remsysteem kan komen. Lampje van remvloeistof gaat dan wel branden
    principe als je nergens last van hebt hoef je daar niks mee te doen.
    advies om 2 jaar remvloeistof verversen, of jaarlijks bij beurt laten meten.

    zowel de 1.0 als de 1.6, zijn een van de twee motoren die geen nadelig invloed hebben met het rijden. Andere merken vallen ze in storing of loopt motor slecht. De v6 direct ingespoten ford motor heeft daar in tegen wel wat meer last van.
    Ja de kleppen raken wel vervuilt alleen geen last met rijden. als je rit van 2uur hebt is het uit ervaring van meerdere rijders die ook 1.6 wel is waar hebben. Dat het voelbaar beter is als je hem dan paar keer goed doortrekt in een versnelling. keer max toerental halen is dan niet verkeerd, sterker nog motor vindt het fijn en loopt daarna beter.
    Bij peugeot waren de zuinige rijders vaker met vuile kleppen in de garage dan degene die aantal keer gas onderin houdt en echt doortrekt.
     
  5. koppeling ontluchten hoeft niet, mag je het wel doen. Ik heb een keer die van mijn Fiesta gedaan na 137000 km en het kwam donker zwart remvloeistof eruit. Daarna was wel een wat soepeler koppeling pedaal te merken. Het was te zien dat het nooit gedaan was in de tijd dat die bij de dealer in onderhoudt is gewest.
    Sindsdien als ik remvloeistof ga verversen ( 2.5 jaar ) neem ik ook druklager mee. Makkelijkste is met een vacuüm pomp, anders word het pompen met de koppeling pedaal net als met remmen ontluchten
     
  6. Bedankt voor het antwoord Mario. Ik heb ook even met de dealer gebeld. Die geven aan dat de koppeling cilinders nooit worden ontlucht ( staat ook niet aangeschreven ). En dat het inderdaad in verbinding staat met remleidingen-circuit. Toch wel apart dat jouw remolie er dan zwart uit komt. Deed jij wel elke 2 jaar de remmen verversen / ontluchten?
     
  7. Op de slang hoef je niet te letten nee. Het reservoir en de dop van het tankje behoeven wel regelmatige controle. Deze kunnen haarscheurtjes krijgen.
     
  8. Bedankt voor de melding, ik ga daar op letten :)
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  9. hoi Zilk
    zoals trucker0werner ook eerder beschreef, bedoel ik hiermee de druklager, deze zit in versnellingsbak behuizing. Behalve abs pomp, druklager en remmen heb ik ook nog nooit koppeling cilinder ontlucht
     
  10. Bedankt voor je antwoord. Zou jij een foto kunnen maken waar dat nippel zit? Dan ga ik het ook standaard meenemen tijdens remmen ontluchten :)
     
  11. Bij de 5speed versnellingsbak. Zit je aan de voorzijde waar de leiding op druklager aangesloten is. En dat daar een gele dop zit om te ontluchten. Dop eraf en slangetje erop zodat niet alles onder komt te zitten.
    Deze ventiel is systeem op druk zetten door 2de persoon. Daarna de ventiel halve slag open en weer dicht te draaien.

    Of als je electrische pomp hebt doe je dit tot er geen bellen meer zijn, in geval van ontluchten

    Zou gek vinden als 6speed kompleet anders is. Alleen kon ik niet een goeie afbeelding van vinden
    https://pumaspeed.co.uk/product-Ford-Fiesta-10-EcoBoost-5-spd-Gearbox---LOW-MILES_17327.jsp
     
  12. Bedankt voor het delen. Dus als ik het goed begrijp is dat nippel waar het gele dopje overheen zit het enige punt waar de koppeling ontlucht kan worden?

    Wellicht is dit systeem daar geschikt voor?
    https://www.hbm-machines.com/produc...hap/hbm-handmatige-koppeling-en-remontluchter
     
  13. De druklager zit daar, alleen op me gsm kon ik alleen van 5versnellingen vinden. ivm ik zie dat je 125pk hebt denk ik eerder dat je 6versnellingen hebt.
    Druklager is iets anders zie ik. Rechte pijp waar de leiding op zit en daar boven op zit een normale ontluchtingsnippel die je zelfde als bij de remmen op kan draaien. alleen de ventieldopje moet je er af draaien, waarna je hem op kan draaien als systeem onder druk staat
    [​IMG]

    Dat systeem van HBM zou zeker geen verkeerde zijn. je kan daar als het goed is zelf druk uitoefenen op systeem en dan hoef je alleen nog maar de nippel open te zetten. echter je kan ook iemand in de auto hebben zitten voor het zelfde gemak.
    Electrische remvloeistof apparaat die zet er ongeveer een druk van 1.5-2Bar. er zijn voorbeelden geweest dat reservoir begon te lekken als de druk te hoog was. meestal ik rond de 1.8Bar qua druk. ivm bij 2bar de dop begon te lekken
     
    Zilk vindt dit leuk.
  14. #14 mario75, 23 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2021
    @Zilk. Hier heb je twee pdf documenten geplukt van Ford ETIS ( helaas in Engels ). Een over ontluchten en locatie van ontluchting nippel (zo te zien is het zelfde procedure voor B5/IB5 als B6 bak ). Tweede pdf laat zien de B6 versnellingsbak die in 1L ecoboost 125pk zit, oliecapaciteit en andere info. Misschien handig.
    We zeggen hier “ontluchten” maar eigenlijk is dat het verversen van remvloeistof die in druklager zit en dat hoef je niet te doen als je remvloeistof gaat verversen. Ontluchten moet je doen als je de druklager zelf gaat vervangen.
    Ik persoonlijk neem dat altijd mee als ik remvloeistof ga verversen puur omdat ik de druklager ook met nieuw remvloeistof wil voorzien, en kost niet zoveel extra tijd om te doen. Ik gebruik een vacuüm fles die ik an de compressor koppel ( venturi effect )

    https://drive.google.com/file/d/1lJy_WgXAdNkIY5t4NZOY6mkh8PF8vWaL/view?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1qibkXGfQBzAqxjK44CV1P_x4ZykrWxid/view?usp=sharing
     
    Zilk vindt dit leuk.
  15. Bedankt voor de reacties. Goed om te weten om niet meer dan 1.8bar op het systeem te zetten.

    Mario, als ik het goed begrijp kan er met een HBM ontluchter druk op het systeem gezet worden en dan een kwestie van slang op de nippel van de versnellingsbak en open draaien om oude vloeistof eruit te spoelen.

    Dan hoeft het pedaal niet gepompt te worden neem ik aan?

    Grt
     
  16. Klopt. Volgens Etis met en druk van max 1.5 bar
     
    Zilk vindt dit leuk.
  17. Thanks. Ik ben nog niet zo handig met Etis. Weet jij toevallig de inhoud van het rem vloeistof systeem? Ik denk dat 2 liter flessen wel voldoende moet zijn?
     
  18. In een remmensysteem zit meestal tussen de 0,4 en 0,7 liter.
     
  19. Het verschilt per monteur maar meestal kom je uit op een liter. Het is namelijk ook deel dat je extra doorspoelt zodat je zeker weet dat alle oude eruit gedouwd is.

    Is je remvloeistof zwart van kleur. Dan zie je bij de nippel open zetten heel goed kleurverschil. Dan is dat het juiste moment om de nippel weer dicht te zetten. Al gaat daar dus juist die extra benodigde vloeistof heen
     

Deel Deze Pagina