1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

TDCI 1.6 Temperatuur zakt na hoger zetten kachel

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HIDNN, 12 okt 2010.

  1. Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum want ben sinds een maand of 2 de gelukkige eigenaar van een Ford Focus 1.6 TDCI (90PK) :)

    Alleen is mij sinds vannemorgen iets raars opgevallen..namelijk als ik de kachel op de warme stand 1 heb staan wordt de motor niet volledig warm. Hij blijft dan tussen de 70 en de 90C hangen. Echter doe ik de kachel uit..zie ik de temperatuur weer oplopen naar zijn normale stand :?:

    Eenmaal bijna bij het werk te zijn aangekomen, heb ik de kachel in de hoogste stand gezet om te testen of de temperatuur nu weer zou zaken.. en dat bleek wederom het geval te zijn. Hij zakte nu af tot 70C!
    Kachel was verders wel lekker warm..maar ook niet overdreven heet..en kreeg ook het idee dat hij minder warm werdt naarmate de tijd dat hij aan stond.

    Dit allemaal is mij opgevallen in een rustig ritje naar het werk. (ca. 16KM en max 95km/h gereden)

    Mijn vermoeden is dat de thermostaat defect is..kunnen jullie dit bevestigen?

    Gr Hidde
     
  2. Hoi Hidde,

    Een bekend fenomeen van de moderne diesels is dat deze erg traag op temperatuur komen. Komt dat de diesels zo zuinig zijn en daardoor weinig warmte produceren. Een EGR ventiel voor het verlagen van de verbrandingstemperatuur in deellaast helpt hier dan ook niet aan mee.

    Vanmorgen was het waarschijnlijk kouder dan normaal en dan gaan dit soort zaken opvallen.

    Een koelsysteem bestaat uit 2 circuits: het klein en het grote circuit.

    Het kleine circuit bestaat uit je motorblok incl. waterpomp, een aanvoer en retourslang naar je schutboard en dan zit onder het dashboard een interne radiator waar de lucht langs wordt geblazen voor je binnenverwarming.

    Als je koud start is alleen dit kleine circuit in gebruik (heeft ook maar een paar liter inhoud (3 liter ??) en tijden het rijden warm je dit circuit op en begint ook het interieur mee op te warmen.
    Als de lucht heel koud is dan kan deze het koelwater zo erg afkoelen dat je motor heel langzaam of amper echt op temepratur komt.

    Kom je toch aan de 90 graden gaat de thermostaat open en voert deze het warme water ook naar je radiator achter je grill. Dit is het grote circuit. Dit circuit heeft veel meer (af)koelcapaciteit en mocht je thermostaat niet goed sluiten blijft je motor veel kouder ... ook al zet jij je aanjager op nul dus dit zal waarschijnlijk niet je probleem zijn.

    Vorig jaar winter (het was ca. -10) kreeg ik het voor elkaar om na. ruim een kwartier rijden (water was eindelijk ca. 80 graden) om de aanjager vol aan te zetten en dan zie je letterlijk je temperatuur terug lopen naar 60 graden in minder dan 10 seconden.

    Een rustige rijstijl met amper 2000 toeren in z'n 5 is dan voor de koukleumen onder ons geen pretje :mrgreen:
     
  3. Bedankt voor de snelle reactie en uitleg! :) Goed om te horen dat dit dus normaal is. Had voorheen altijd een benzine, dus vandaar dat ik hiervan niet op de hoogte was.

    De Auto rijdt verders Top! :thumbs: Ben blij dat ik weer een Ford heb..vorige auto, Renault Megane, was een ramp! Voor mij geen Renault meer!
     
  4. #4 kolere, 13 okt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 okt 2010
    Wat ik altijd doe, is de verwarming op koud zetten of uit totdat de koelvloeistof een paar minuten op temperatuur is. De motor is dan twee keer zo snel warm (is echt een groot verschil). Dan de kachel pas aanzetten, als je dan 100 rijdt zou die niet noemenswaardig terug mogen lopen. Bij lang stilstand kan die wel weer terug lopen.

    Jammer genoeg is de motor waarschijnlijk pas echt warm als jij op de parkeerplaats van je werk staat ;).
     

Deel Deze Pagina