1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

stotterende 1.6 2006

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Wazzzup, 4 feb 2012.

  1. Auto: Ford Focus 2 1.6 benzine station uit 2006.

    Probleem:

    Auto doet nu bij stationair draaien schokken en stoten.
    Gisteren vernam ik het pas tijdens het rijden. Bij weinig gas geven niks aan de hand. Bij veel gas geven begon de auto te schokken en stoten.
    Nu heb ik vandaag 4 nieuwe bougies en een luchtfilter geplaatst maar probleem is niet anders geworden.

    We hebben er ook een bluetooth OBD2 dongle aan gehad en deze gaf een foutmelding aan. Meende dat de melding was ontsteking/brandstof.
    Geen duidelijke melding maar dat krijg je als je de gratis software alleen tot onze beschikking hebben.

    Zou het kunnen zijn dat de ontstekingsmodule vervangen moet worden of het gasklephuis/map/maf sensor schoonmaken?

    Wat mij wel op viel is dat de ruimte waar de bougie kabels op de bougies zitten vocht was/is. Hier zat ook veel oxidatie.

    Maandag breng ik de auto denk ik naar de dealer of iemand moet mij voortijd de oplossing kunnen geven.
     
  2. #2 JW, 4 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 feb 2012
    Vocht bij de bougies is een bekend probleem bij de Focus 2 met 1.4 en 1.6 motor. Het vocht is regenwater dat tussen de motorkap en de ruitensproeiers door lekt en bij de bougies terecht komt. Je hebt grote kans dat hierdoor de bobine kapot is gegaan. Gezien het feit dat de bougiekabels ook vochtig zullen zijn is het ook aan te bevelen om deze ook meteen mee te vervangen. Je moet hier niet mee doorrijden. Dit kan leiden tot schade aan de katalysator vanwege een onvolledige verbranding.

    Zelf heb ik dit probleem gehad tijdens de garantieperiode. Bij mij zijn destijds de bougies vervangen, zijn er nieuwe (verbeterde) ruitensproeiers gemonteerd en is alles schoongemaakt. Een paar weken later had ik weer problemen en zijn de bougiekabels en bobine vervangen. Later bleek dat de nieuwe ruitensproeiers toch nog lekten en heb ik ze afgedicht met een zacht blijvende vloeibare pakking. Ook is het verstandig een Volvo afdekkap over het kleppendeksel te plaatsen (Ford leverd hier geen afdekkap voor) zodat er minder snel vocht tussen kan komen. Deze afdekkap kost ongeveer €20,-.


    Hier kan je zien hoe deze afdekkap wordt gemonteerd.
     
  3. of de vriesstoppen in je cil. kop gaan lekken. dat kan ook.
     
  4. Het kan inderdaad ook dat de vriesdoppen gaan lekken maar dit is meestal ook het gevolg van lekkende ruitensproeiers. De vriesdoppen rotten dan na lange tijd nat te zijn geweest van buitenaf door waardoor je koelvloeistof lekkage krijgt. Als dit gebeurd is het tussen de bougies niet vochtig maar komt er tussen de bougies een laag vloeistof te staan.
     
  5. en kan 1 ding zeggen. vervang gelijk je bougies! kan wezen dat ze vast rotten! word je als monteur niet blij van
     
  6. Bij mij was de foutcode P0304, ontstekingsprobleem cilinder 4. Ik neem aan dat de andere codes dan P0301 t/m 3 zijn.
     
  7. Hey, super allemaal. Dit klinkt allemaal erg logisch.
    Dan hoop ik dat de onderdelen voorradig zijn.
    Naar een Ford dealer gaan of toch een Brezan proberen?
     
  8. Denk dat je bobine ook slecht aan het worden is als ik de problemen zo lees.... En als je het echt heel goed wilt doen zou ik er ook gelijk een setje verse bougiekabels opzetten....
     
  9. Simpel, even een belletje naar beide partijen voor een prijsje.....vaak denken
    mensen dat er een zeer groot prijsverschil zit tussen origineel en imitatie, en
    dat valt vaak wel mee;)

    En idd zoals Nicky al zegt, de ervaring leert dat je beter gelijk alles kan vervangen
    dus bougie's, kabels en bobine
     
  10. De bougies heb ik zaterdagochtend vervangen en ik heb inmiddels de bobine en bougie kabels in de andere auto gelegd.
    Op de bobine staat over duidelijk Bosch. (origineel Ford onderdeel)
    Morgen ga ik de onderdelen halen waar ze dan ook maar in de regio op voorraad zijn want de vrouw moet dinsdag de auto weer mee hebben.
     
  11. Als ik het goed begrijp heb je de bobine en bougiekabels al gedemonteerd. Je hebt hopelijk wel de volgorde van de bougiekabels op de bobine genoteerd?
     
  12. Die heb ik wel genoteerd maar zag in het montage topic van de volvo afdekplaat hele duidelijk foto's hoe de bougiekabels gemonteerd moeten worden.
     
  13. #13 Wazzzup, 7 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2012
    Bobine vervangen ook nog vervangen en probleem bleef.

    Korte samenvatting, auto hokken/stoten/inhouden --> OBD2 dongle eraan. Ontsteking fouten, 300/302/304. Na de info die ik zelf had gevonden en wat ik van jullie heb gekregen, heb ik de logische conclusie getrokken dat het inderdaad met de ontsteking/bougie/kabels te maken zou moeten hebben. Dus alles vervangen.

    Auto vanochtend bij de Dealer gedumpt in Emmen.
    Daar alles doorgesproken, vanmiddag hebben ze er al naar gekeken en telefonisch doorgesproken om een compressie test en injector test te doen.
    Kreeg zo straks telefoon dat cil 2 geen compressie had en dat ze eventueel de kop moesten liften om te controleren/uitsluiten/vaststellen dat het om een kapotte klep gaat of in het ergste geval een kapotte zuiger.
    En daar hoorde ik de kassa rinkelen. :-(
    Ik zou er op terug komen of het zelf te gaan doen of toch laten doen.

    Alles al door gesproken met mijn vader voor de plan van aanpak krijg ik weer de dealer aan de telefoon.

    Goed nieuws, de auto doet het weer super!!! Euhhh.
    Ja, de monteur kreeg nog een ingeving en kwam er achter dat de klepstoter blijft hangen.
    Deze los gemaakt en vervolgens een stuk gaan rijden en blijft nu goed.

    En ik kan het geld weer in de denkbeeldige kluis leggen :-)

    Het advies wat ik nu kreeg is dat ik zo snel mogelijk de olie + filter moet gaan verversen moet goede kwaliteitsolie. Anders komt het probleem op zeer korte termijn hoogstwaarschijnlijk weer terug.

    Dus ik ga morgen meteen maar olie en een filter regelen en ik zal morgenavond de garage maar induiken. (met deze kou... :-X )

    In ieder geval de is het ontsteking gedeelte nu probleemloos.
    Ik ga nog wel z'n Volvo kap regelen.

    Ik ben goed te spreken over de manier zoals met mij is overlegt en alles is uitgelegd bij de Dealer. Thumbs Up!
     
  14. #14 petar, 7 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2012
    Misschien is het handig (ook) een setje gereviseerde sproeiers te kopen. Er is geen call-back aktie van Ford gewest maar toch hebben ze de lekkende sproeiers gereviseerd.

    Ik heb een setje verwarmde sproeiers gekocht - prijs was 45.58EUR, incl. BTW en de FINIS: 1708177. Montage is erg simpel (bij mij heeft het Gert jan gedaan na het spuiten van de motorkap).

    Bij mij lekte alleen de bijrijder sproeier. Als je twee lekende sproeiers hebt, dan is het of afkitten, of gereviseerde set kopen want precies onder de bestuurderskant sproeier zitten wat kabeltjes en ook wat elektronica in een zwarte plastic kastje die niet goed gesloten is (te krijgen).

    p.s. Ik had ook compressie problemen in 2 cilinders. Na een droog meting en een natte (met wat olie in de cilinder) was het geconstateerd dat het onderblok vervangt moest worden. Alles door de garantie betaald - 1/2 van de prijs van de auto. lol
     
  15. Als je andere ruitensproeiers wil plaatsen (wat sterk aan te raden is) kan je beter de sproeiers van de Focus 3 nemen. De Focus 3 sproeiers kosten zowel verwarmd als onverwarmd €3,57 per stuk. naast het feit dat deze sproeiers veel goedkoper zijn als de originele Focus 2 sproeiers vernevelen deze de ruitenwisservloeistof. De pasvorm en eventuele stekkeraansluiting van de Focus 3 sproeiers is hetzelfde als die van de Focus 2.
     
  16. JW, goede idee! ;)

    Het enige 'probleem' is dat de mist sproeiers niet verstelbaar zijn en op een Focus 2 maken ze ook de zijkant van de auto beetje nat. Maar dan gebruikt je ook minder vloeistof en ze hebben een betere verspreiding... voor minder geld. :)

    Een how-to + demo van de UK Focus Club:

    [YOUTUBE]NvnSRf6mULc[/YOUTUBE]
     

Deel Deze Pagina