1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Stotteren/trillen/niet soepel bij stationair en betaalbaarheid nieuwe blok?

Discussie in 'Performance' gestart door Bosniak, 20 sep 2013.

  1. zoals jullie in titel lezen, heb ik al langer dan 1 jaar, last van verhoogd trillen of niet echt soepel lopen van motor bij stationair draaien, zou kunnen zeggen onregelmatig draaien.. verder werkt auto perfect zodra die in versnelling is en rijdt.. ook is die nog zuinig.. auto heeft inmiddels boven 350dkm op de teller, ik vermoed dat injectoren vuil zijn.. dus ik denk over na om preventief injectoren te laten schoonmaken (revisie) of zelfs een nieuwe motorblok erin te zetten als het niet te duur is? om levensduur van auto met nog eens 4-5 jaar te vergroten, want ben dik tevreden met auto en verbruik..

    wat zouden jullie doen? en hoeveel zou nieuwe blok kosten bij ford te bestellen?
     
  2. Ik zou dan eerst maar eens kijken naar de verstuivers. Als het de originelen nog zijn hebben die hun beste tijd ook wel gehad. Daardoor kunnen ook de klachten komen.
    Verder denk ik niet dat je toe bent aan een nieuw blok. Die dingen zijn nog aardig aan de prijs (ergens in de buurt van de 2000-2500 euro en dan moet hij er nog in...)
     
  3. Zou je wel zoveel kosten uitgeven aan een auto met zoveel km's???'

    Wil je in jou wagen een ander blok, neem dan een 2de hands....
     
  4. Bij te koop maar dat was een benzine blok nieuw 1550 Diesel zal wat duurder zijn maar toch . Als de rest allemaal puntgaaf is en je bent tevreden waarom niet.
     
  5. Zou eerst zorgen dat je vermoedens veranderen in feiten. Dit probleem kan door zoveel zaken worden veroorzaakt, ook minder dure.
     
  6. *Mijn schatting qua PLAATSINGSkost exl. btw (en daar ben ik vrij zeker van):

    van 800euro (garage om de hoek) tot 1300euro (of meer) bij Ford.

    1550euo + 1300euro = 2850euro!
    800euro + bv 1000euro motor is al veel goedkoper natuurlijk.

    Dat is niet niet niks.

    Maar het zijn jou keuzes hé, niet die van mij ;)

    *Belgische prijzen
     
  7. Dat zijn idd straffe prijzen
     
  8. dus minimaal rond 2.000 e, wat in principe niet zo duur is want dan weet je wat je rijdt, terwijl een focus op marktplaats van die bedrag zeer risicovol aanbesteding is..

    maar ik las op internet dat reinigen van gasklephuis symptomen die ik heb kan verhelpen?

    verstuivers zijn inderdaad nog van fabriek af.. ik zie bij mij in de buurt 2 revisiebedrijven, dus ik ga na wat het kost om die te laten controleren en eventueel schoonmaken/reviseren als ze nog in orde zijn..
     
  9. Een nieuw kaal 1.6 TDCI motorblok kost volgens Ecat bij de dealer ruim €5200,- en een gereviseerd exemplaar kost ruim €4200,-. Mogelijk dat je een nieuw kaal blok wel ergens goedkoper kan vinden. Deze motoren zijn immers door diverse merken gebruikt.

    Met een kaal blok benje er natuurlijk nog niet. Alle aanbouwdelen moeten dan nog worden overgebouwd. Wanneer je dan ook de turbo wil vervangen en mogelijk de verstuivers als deze niet goed meer blijken te zijn ben je al snel heel veel geld kwijt.


    Ik ben van mening dat een nieuwe motor niet rendabel is. Een goede gebruikte motor met lage kilometerstand is dan interessanter.
     
  10. +1

    Vind ik ook
     
  11. Op basis van de gegevens die nu beschikbaar zijn begint dit wel een bijzonder topic te worden:P. Het enige dat we weten is dat:
    - de motor trilt of onregelmatig loopt bij stationair draaien (wat versta je daaronder schommelend toerental?)
    - de auto zonder problemen of bijgeluiden rijdt

    Misschien is het wel je krukaskoelie en dan ga je een heel blok vervangen? Nogmaals laat er even iemand met verstand van zaken naar kijken....
     
  12. er is geen schommelende toerental, alleen trilt de hele auto en misschien dat geluid van motor niet gelijkmatig is.. dat trillen is ook aanwezig ook nadat ik een langere rit heb gemaakt en auto in stationair even zet (bij stoplichten).. heb bij mijn garage geweest, die wil hem eerst computer laten uitlezen.. ik vertelde over krukaspoelie, maar man van garage zegt dat krukaspoelie niet trillingen kan veroorzaken, die maakt dan voornamelijk lawaai als die kapot is.. maar morgen of overmrogen is auto bij de dealer om computer uit te lezen en hopelijk dan weet ik meer wat de oorzaak kan zijn..
     
  13. Kapotte krukaspoelie kan wel degelijk het trillen veroorzaken.
    Ding zit notabene op de krukas gemonteerd.....

    - krukaspoelie
    - verstuivers
    - dual massa vliegwiel (indien aanwezig).
     
  14. Ik zou de verstuivers laten testen bij een dieselspecialist (niet de dealer dus!)
    En als je toch bezig bent: doe dan ook een compressietest en controleer de verliesdruk.
    En wat Marco zegt...
    Je zou ook motorsteunen toe kunnen voegen (die boven de bak en de koppelbegrenzer)

    Waarom een nieuw blok monteren als het oude misschien nog goed is....
     
  15. Ik ga dat doorgeven aan man van garage.. Weet iemand misschien een goede en (niet dure) diesel specialist in omgeving van Assen/Groningen?
     
  16. Update: auto is bij de dealer geweest voor uitlezen van computer en zij constateerden probleem: onbalans vliegwiel, adviseren om die te vervangen (eventueel ook de koppeling).. ben opgelucht dat het geen motor probleem is..
     
  17. Vliegwiel vervangen zonder koppeling is in veel gevallen onverstandig.
    Het zijn namelijk alleen de materiaalkosten.
     
  18. Ja, door dealer werd ook geadviseerd eventueel koppeling te vervangen. En dat ga ik ook gelijk doen als ik laat uitvoeren, heb via onderdelen lijn compleet gevonden.. Maar ik ga nu proberen auto zo te verkopen want denk dat er tijd is om iets nieuwer te zoeken..
     
  19. #19 Bosniak, 7 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 okt 2013
    Weet iemand toevallig of het wat uitmaakt of onderdeel ook van een andere motorcode mag plaatsten in je auto? Ik ga vliegwiel(en koppeling) bestellen bij een bedrijf maar die heeft niet dezelfde motorcode zoals die van mij.. Maar man van bedrijf zegt dat het in principe hetzelfde is en ze geven dan ook nog (ruil)garantie

    en ook gelijk even de vraag: hoe groot mag spelling zijn op een vliegwiel in mm? op draaiende en verticale richting ?
     
  20. kans is zeer groot dat het gewoon past. controleer het ook op je priseas van de bak of de koppeling pakt. controleer alles 10x na en laat anders iemand mee kijken.

    wat betreft de spelling
    ze spreken over radiale spelling
    dit is spelling die je meet van boven naar beneden.
    dus eerst de afstand van de secundaire en primaire vliegwiel van elkaar houden en dan naar elkaar toe trekken. als de vliegwiel nog op de motor vast zit dan doe je dit door de secundaire vliegwiel naar boven te douwen en dan naar beneden.
    deze spelling mag max 1mm zijn (heb vliegwielen gezien waar het meer dan 2mm mag zijn)

    axiale spelling wordt niks over vermeld qua meten
    [​IMG]
    foto van hoe axiale spelling gemeten wordt

    de verdraaing mag je geen metaal op metaal voelen maar je moet nagenoeg beide kanten demping voelen
    verdraaing van 10-15graden beide kanten is normaal.

    logisch mogen er geen blauwe warmte plekken opzitten en ook de nylon lagerbus die tussen de secundaire en primaire vliegwiel zit mag niet gesmolten zijn.
     

Deel Deze Pagina