1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Stotteren/trillen 1.6 tdci '08

Discussie in 'Performance' gestart door Stef, 26 jun 2013.

  1. Ik ben in het bezit van een focus station 1.6 tdci uit 2008, 180000 km.

    Nu vertoont mijn auto twee problemen welke naar mijn mening toeren afhankelijk zijn.

    Probleem 1: als ik normaal opbouwend gas geef hapert (inhouden) mijn motor ongeveer 3 maal tussen de 1250-1500 toeren. Dit is het meeste merkbaar in de derde, vierde en vijfde versnelling. Bij vol gas is getimbreerd merkbaar.

    Probleem twee: tussen ongeveer 1800 en 2100 toeren trilt mijn gehele auto, incl stuur behoorlijk tijdens het gas geven. Bij constante snelheid rijden tussen dit toerental heb ik nergens last van. Ook boven dit toerental perfect.

    Als ik tegen een bult op rij en gas geef zijn de trillingen vele malen erger. Laat ik het gas losjes het trillen weer weg. Banden/velgen zijn recent weer gebalanceerd, maar geen verschil.

    Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
     
  2. Als ik het zo lees moet je het in de motor zoeken. Is het verbruik normaal? Geen fluitend geluid van de turbo?
     
  3. Ik zou eerder verstuivers verdenken.
     
  4. Die zijn mijn gedachten ook wel gepasseerd, maar dit is goedkoper om te vervangen. Ik verwacht bij die kmstand eigenlijk nog niet echt problemen met de verstuivers.
     
  5. Is de auto al uitgelezen? Deze methode is niet heilig, maar het kan al veel meer duidelijkheid geven.
     
  6. Allereerst de rijstijl die jij hanteert is verre van ideaal. Deze rijstijl is voor de 109pk al niet goed, laat staan voor de 90pk. De 1.6tdci gaat de turbo pas werken vanaf zo`n 2000 toeren, alles daaronder zeker niet. Jij rijdt de wagen onder toeren en gaat dan versnellen. Buiten dat je veels te laag in toeren rijdt, wat voor de motor niet fijn is, vind je dual massa vliegwiel dit helemaal niet fijn.

    Die zie ik dan ook als verdachte voor het inhouden tijdens het versnellen.

    Verder kunnen daar de trillingen vandaan komen, maar omdat het trillen met name bij het versnellen ontstaat, en bij gas los (geen aandrijving) er geen trilling is, verdenk ik hier je aandrijfassen die niet meer fijn zijn.


    Wel aan aparte manier van benaderen om A) direct te vervangen, en dan ook nog uitgaan van eerst het goedkoopste vervangen... :mrgreen:
     
  7. bij de 1.6hdi van peugeot begint de turbo rond de 1500-1800 volledig te werken. anders gezegd je voelt op dat punt dat hij tot leven komt.

    denk niet dat het de verstuivers zijn. dit wordt vaak wel beweerd en merken wel wat verschil na vervangen soms. laatste keer dat ik verstuivers vervangen heb was omdat de klant met een probleem stond dat hij op 3cilinder liep. toen trok hij al draaiend de stekker los van de verstuiver. met het gevolg dat de piezo element in de verstuiver van slag is. waardoor de verstuiver dus kapot is. toen 4 nieuwe plus brandstofilter in gezet. kosten dik 1800euro. 4x400 voor de verstuiver, brandstoffilter 150 en dan alleen arbeid voor de verstuivers te monteren en nieuwe verstuiverleiding.

    echter denk ik dat je eerder in je brandstoffilter moet kijken of commonrailsensor
    hoe dan ook hij moet uitgelezen worden.

    bij 180000 moet de brandstoffilter vervangen worden. tevens wordt er gezegd dat bij ford ook de roetfilter vervangen moet worden. bij de latere 1.6hdi moet dat ook bij peugeot

    dus de vraag is eigenlijk ook wat is de status van de onderhoud
     
  8. Dan zullen wij wel een andere 1.6 tdci hebben maar bij 1500 -1800 toeren doet de turbo niet zo veel. Je merkt pas echt wat vanaf 2000 toeren. Sterker nog bin 1500 toeren overschakelen valt de wagen bijkans dood, dan kun je gas geven, maar echt versnellen doet ie dan bijna niet. Tussen 1800-2000 toeren opschakelen kan nog net.
     
  9. Zit er bij Peugeot goud verwerkt in het brandstoffilter?
     
  10. Mij focus betreft een 74kw uitvoering, dus 100 pk.

    Rfknol/MartijnST: het verbruik is prima. Ook de turbo is helemaal in orde. Ik heb de verstuivers nog niet vervangen.

    Kolere: ik heb uiteraard in eerste instantie de auto uit laten lezen, maar hier kwamen geen bijzonderheden uit.

    Silver Baron: gedeeltelijk me je eens dat rond de 1400 toeren aan de lage kant is. Maar dit zou betekenen dat ik provinciaal en op de autosnelweg altijd maar een versnelling terug moet om vloeiend te kunnen rijden boven de 2100 toeren, dit lijkt mij toch niet de bedoeling. Tevens ligt het koppel op ongeveer 1750 toeren, dus moet geen probleem vormen lijkt mij.. En ik moet truckowner gelijk geven. Het is bij mij ford duidelijk merkbaar als de turbo er rond dat toerental in komt.

    Het massavliegwiel is mijn gedachte ook even gepasseerd. Maar dit zou dan gelden voor de eerst klacht rond de 1400 toeren, en zeker niet hoger in de toeren toch?

    Truckowner: het brandstoffilter en de turboslang (tussen turbo en luchtfilterhuis) zijn vervangen. Die laatste slang zat een klein scheurtje in. Nie merkbaar tijdens het rijden overigens.
     

Deel Deze Pagina